Robinjaha 7 Postad 23 Augusti , 2018 (redigerade) Hej, Går i tankarna om att byta upp mig några hästar vad gäller utombordare på båten min. Båten är 4.3M lång och 2.05M bred. Rekommenderad max båtstorlek är 40hk 2 takt vilket borde vara runt 70kg torrvikt (ungefär). Nu har jag kommit över en 50hk (borde vara 78 kg om jag inte minns fel) som ägaren påstår att gick lite taskigt i våras. Vad kan man erbjuda för summa för denna 50hk utombordare? Den ser hygglig ut i utseendet men kan även vara att köpa grisen i säcken kanske? Redigerad 23 Augusti , 2018 av Robinjaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe68 40 Postad 23 Augusti , 2018 En 50-hästare är värd mellan 0 och 80000 kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 23 Augusti , 2018 Allt handlar väl om vad ägaren menar med "gick lite taskigt". Kan ju vara allt från att den knappt gick alls till att den var svårstartad varm, ja eller vad som helst. Generellt sett är det mycket svårt att värdera motorer som har några år på nacken. Jag sålde i våras en 50 hk 4t Yamaha av ÅM 2000 som gick kanon men hade ett litet missljud som en väl betrodd meck sa var att den hade en aning vatten i oljan och befarade sprucket topplock eller bara taskig topplockspackning. Jag köpte ny motor och sålde Yamahan för 12.000:- (med infon att det var vatten i oljan) vilket var ungefär halva priset på de som låg på Blocket och som sades fungera perfekt. Många ringde och ville bjuda mer men jag lovade bort motorn till den förste som hörde av sig och sa att han ville köpa. Så i mitt fall satte jag ett för lågt pris men jag ville inte att köparen skulle tycka att jag lurade honom. Kolla på Blocket vad som begärs för liknande motorer som försvinner fort. Och kom ihåg att de som ligger kvar har ett för högt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 24 Augusti , 2018 Tack för rådet @ChristerN. Såg att jag var lite snabb med att skapa tråden igår. Det är en 50hk 2-takt från 1991. Jag ska titta lite på blocket och jämföra priser och framför allt fara och titta på motorn och lyssna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser