newwave 7 Postad 28 September , 2018 Hej igen och förlåt för mitt tjat. Är på väg och konservera motorn och är rädd för att demontera termostaten med risk att inte få den tät sedan (sjövattenkyld). När jag läser runt så verkar det vara många fler inlägg från personer som kör motorn varm och sedan kör glykolblandning. Lästa att någon fyllt vattentanken och tagit kylvatten därifrån och sedan bytt till en hink med glykol. Om det fungerat för alla borde väll risken med frysskada vara väldigt liten eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 29 September , 2018 Har en sjövattenkyld MD5'a och efter upptagning tar jag bort termostaten, skruvar tillbaka termostathuset, skruvar bort gummislangen på vattenpumpen från vattenintaget och ersätter med en kort gummislang. Blandar glykol 50/50 i en 10 liters dunk. Gummislangen stoppar jag i hinken och startar motorn och kör till hinken är tom. Klart för vinter vila På våren sätter jag tillbaka termostaten och gummislangen från vattenintaget. Det har funkat i 10 år utan sönderfrusen motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 September , 2018 Är man lat så varmkör man motorn på land, en pyts med slang under avgasutsläppet så att glykolvattnet får cirkulera. Man kollar att vattnet innehåller rätt koncentration glykol. Vattnet sparar man i en dunk över vintern, häller av det översta och skippar bottensatsen. När motorn ändå är varm så passar man på att byta olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 29 September , 2018 1 timme sedan skrev mikaelno: Har en sjövattenkyld MD5'a och efter upptagning tar jag bort termostaten, skruvar tillbaka termostathuset, skruvar bort gummislangen på vattenpumpen från vattenintaget och ersätter med en kort gummislang. Blandar glykol 50/50 i en 10 liters dunk. Gummislangen stoppar jag i hinken och startar motorn och kör till hinken är tom. Klart för vinter vila På våren sätter jag tillbaka termostaten och gummislangen från vattenintaget. Det har funkat i 10 år utan sönderfrusen motor. Utan att veta hur det ser ut så verkar det vara täntningsringar som har kantig profil om jag förstått allt rätt. Vad är bästa teknik för att få tätt. När du monterar rören till termostathuset (förstått att dessa måste dras ur för att kunna få ut termostaten), monterar du packningen i huset och sen trycker in rören? Och det utan någon packningsmassa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 30 September , 2018 Nu har jag lyckats pilla bort termostaten och även satt ihop allt och det är tätt. Däremot så suger inte motorn någon kylvätska.Jag har lossat slangen som går ner till drevet och förlängt med en annan slang och stoppa ner i en hink med glykolblandning. Eftersom kylningen fungerade precis innan jag tog bort den så är det inget problem med Den. Det är jag nog rätt säker med. den birde ju suga vatten direkt kan jag tycka. tips tas tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 30 September , 2018 Om det är luft i slangen så kan det komprimeras istället för att vatten sugs upp. Prova att hälla lite vatten i slangen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 30 September , 2018 Ibland tar det lite tag innan den börjar suga upp glykolblandingen. Prova öka varvtal och känn med ett finger i slangöppningen om den suger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 30 September , 2018 (redigerade) Har du fyllt slangen med vatten? Impellerhuset måste ju vara fyllt med vatten, annars går impellern i luft och då ger den inget eller väldigt lite sug. Ta upp slangen och fyll den med vatten, håll för fingret och sedan tillbaks till hinken med glykolblandningen. Edit: Oops, det var fler på den bollen. Redigerad 30 September , 2018 av Wingan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 30 September , 2018 Jag gjorde så här. Fyllde två dunkar och hälde i slangen med hjälp av en tratt. Kladdigt men funkade. Synd att man nästan behöver fyra händer till det mesta när man ska fixa men kul är det! Tacka alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 30 September , 2018 Jag misslyckades tyvärr med en sak. Fick upp kanske hälften av glykolen. Resten hamnade på marken tyvärr. jag knöt en vanlig hink i badbryggan men det räckte tyvärr inte. Finns det några bättre tips här om man är solo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 40 minuter sedan skrev newwave: Finns det några bättre tips här om man är solo? Jag gjorde så att jag plastade lite på den väl vaxade skrovsidan så att jag fick ett uppsmlingskärl för vattnet. Den passar naturligtvis inte på nuvarande båt. Nu är tanken att sätta en nippel på "vattensamlaren" i avgassystemet och suga upp vattnet där då kan man "glykolisera" i sjön. Men troligen byter jag till en Vetus Quiet Flow som är en kombinerad vattensamlare/ljuddämpare och som redan har en nippel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 30 September , 2018 När du nu sölat ner backen med glykol är det viktigt att sköljer länge och gärna flera gånger med vatten på platsen för att minimera risken att något djur slickar i sig det söta och blir förgiftade. Att det sjunker ner lite glykol i backen oåtkomligt för djur tror jag har försumbar betydelse. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 1 timme sedan skrev Wingan: När du nu sölat ner backen med glykol är det viktigt att sköljer länge Bra tänkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 1 Oktober , 2018 En detalj att känna till är de säkringar som sitter i samma plasthållare oftast ovanpå motorn. En är inkopplad, övriga tre är i reserv. Har varit med om vid flera tillfällen att motorer inte startat. Då har det varit trasig säkring. Bara att skifta till nästa, efter att all elektronik stängts av. Varför blir det så? Då båtarna byggdes för många år sedan så fanns knappt någon elektronik ombord. Nu är det fullsmockat. Och ofta kopplas mycket, av gammal vana, över just denna huvudsäkring! Bäst är att bara ha kopplat sånt som har med motorns start och drift över denna. All annan elektronik, lampor, ekolod GPS, kylskåp, laddare mm, kopplas över egna säkringar och brytare. Med egen matning direkt från förbrukningsbatteri. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 2 Oktober , 2018 Har funderat en del. Kommer kanske installera martec kylning bara för att slippa plocka bort termostaten hela tiden. Värt att få slippa det arbetet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser