Steinbok 0 Postad 21 Augusti , 2018 Jag har en DC på 22 fot som väger 970kg plus en volvo v8 (aq271c) som jag inte vet vikten på men gissar på 200kg kanske. Detta är min första båt och jag har aldrig tagit upp den innan. Är det smart att köpa en trailer som precis klarar vikten eller är det bättre att överdimensionera för att få paketet mer hanterbart vid upptagning/körning? Vad säger ni som har mer erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 21 Augusti , 2018 Inget svar på din fråga men... Söker lite på nätet och en AQ 271c väger med SP 398 kg och med DP 402. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steinbok 0 Postad 21 Augusti , 2018 8 minuter sedan skrev ChristerN: Inget svar på din fråga men... Söker lite på nätet och en AQ 271c väger med SP 398 kg och med DP 402. Tack, då behöver jag en trailer som klarar cirka 1500kg alltså som minimum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Augusti , 2018 Minst 1600 säger jag. Du har ju batterier, bränsle osv. Blir fort kilon..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Augusti , 2018 Är det 80km/h trailer eller 30km/h båtvagn? Jag har kört mitt ekipage med båt 1100kg, motor 240kg, batterier 60kg, full bränsletank 150kg, vattentank 50kg, ankarspel med blyad lina 50kg m.m som väger ca1700kg på en båtvagn för max 2000kg och skulle inte välja en mindre. Tänk på att det är max lastvikt som anges. Det är bra att ha lite marginal. Som tidigare svar.. Blir fort många kilon utöver båt + motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 975 Postad 28 Augusti , 2018 Och snart är man uppe i en viktklass där det blir svårt att hitta en vettig bil.....😒 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Augusti , 2018 4 timmar sedan skrev Kane: Och snart är man uppe i en viktklass där det blir svårt att hitta en vettig bil.....😒 Därför jag valt oreggad 30-kärra. Tar lite längre tid men det är de värt för att få hem båten på tomten. Annars kan man ju köpa in tjänsten eller hyra/låna en bil 2ggr per år. Inte räknat på det men borde va billigare än att äga en större dragbil per år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 975 Postad 29 Augusti , 2018 17 timmar sedan skrev Frankerat: Därför jag valt oreggad 30-kärra. Tar lite längre tid men det är de värt för att få hem båten på tomten. Jag med. En som tar 1500 kg last och bilen jag har nu får dra 2000 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser