Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
arrebarre

Motorn startar ej. Hör klickljud.

Rekommendera Poster

Jag hade samma fel som du och höll på att ladda och byta batterier utan framgång, ibland bara klickade det när jag skulle starta och ibland gick motorn nått varv. Sen testade jag att byta huvudbrytaren och efter det har båten startat direkt varje gång. Min gamla huvudbrytare var helt enkelt full med oxid och annat som gjorde att kontakten blev dålig och oregelbunden. Väldigt enkel att byta och kostade under 500kr på seasea.

 

När det gäller att lyssna på musik så beror det helt på vad din musikanläggning förbrukar. Jag har gjort enklast möjligt i min båt och bara lagt i ett extra batteri som jag använder till musik och att ladda mobiler, köra kylbox på ibland osv. Det håller minst en månad med min användning, sen laddar jag det i hamnen över natten bara. Nästa år ska jag koppla in det med ett skiljerelä så det laddas från generatorn när motorn går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Steinbok:

Jag hade samma fel som du och höll på att ladda och byta batterier utan framgång, ibland bara klickade det när jag skulle starta och ibland gick motorn nått varv. Sen testade jag att byta huvudbrytaren och efter det har båten startat direkt varje gång. Min gamla huvudbrytare var helt enkelt full med oxid och annat som gjorde att kontakten blev dålig och oregelbunden. Väldigt enkel att byta och kostade under 500kr på seasea.

 

När det gäller att lyssna på musik så beror det helt på vad din musikanläggning förbrukar. Jag har gjort enklast möjligt i min båt och bara lagt i ett extra batteri som jag använder till musik och att ladda mobiler, köra kylbox på ibland osv. Det håller minst en månad med min användning, sen laddar jag det i hamnen över natten bara. Nästa år ska jag koppla in det med ett skiljerelä så det laddas från generatorn när motorn går. 

 

Tänkte också så småningom byta min huvudbrytare, dock till ett där jag kan ha 2st batterier kopplade. Så att jag kan skifta batteri. MEn det är längre fram när jag har läst på mer om det.

 

Jag behåller det gamla batteriet och använder det för musik och ladda mobiler mm. 

 

Men tror du följande brytare hade fungerat även om jag bara använder 1 batteri till en början?

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Huvudstrombrytare/HUVUDSTROMBRYTARE_230A?id=05429

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåliga nyheter. Testade precis med ett nytt startbatteri. Den klickar fortfarande. Får testa att slipa lite på kablarna och mäta mig fram till vart felet är. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev arrebarre:

dock till ett där jag kan ha 2st batterier kopplade

Förr eller senare hamnar den i fel läge, undvik dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev arrebarre:

Dåliga nyheter. Testade precis med ett nytt startbatteri. Den klickar fortfarande. Får testa att slipa lite på kablarna och mäta mig fram till vart felet är. 😕

Redan i början av tråden nämndes att du bör mäta spänningen vid starten under startförsök (alltså själva plusledningen på startmotorn, inte input till startrelä eller startsolenoid). Det gäller fortfarande. Samt beroende på resultatet fortsätta i kedjan för att förstå var ev. spänningsfall inträffar och där kontrollera vad felet är.

 

Att köpa nytt batteri, "slipa lite på kablarna" och göra andra saker i halvblindo kommer ofta bli både tidsödande, dyrt och i värsta fall inte leda till det verkliga felet. Systematisk felsökning och att mäta är A och O vid sådana här fel. Och det är ingen raketforskning, man behöver ofta bara sunt förnuft och en voltmeter....

 

Så tänk igenom strömmens väg från batteri till startmotor så du förstår den - först - och mät sedan i båda ändar när du försöker starta. Om det skiljer mer än ett par volt så felsök dig framåt från start till batteri och se var spänningen dyker upp. Om du däremot har full spänning på själva startmotorn (inte bara vid startsolenoiden) utan att den vill snurra är den sannolikt kass.

 

Gå nu och mät. Systematiskt 😉

 

Edit: Du bör också mäta spänningen mellan motorblock och batteriminus (under startförsök) för att se så du inte har flera volts spänningsfall i minusanslutningen av motorn. Det kan ge samma problem.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

alltså själva plusledningen på startmotorn, inte input till startrelä eller startsolenoid

Den kan vara svår att komma åt så man kan börja mäta på plus före solenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Den kan vara svår att komma åt så man kan börja mäta på plus före solenoiden.

Håller med, börja där. Det kan ju t.o.m. vara så att redan matningen in till solenoid/relä saknas. Klickar gör det ju ändå, eftersom relä/solenoiden själv drivs av strömmen via startläget på tändningsnyckeln.

 

Men är det ok där måste du nog försöka komma åt att mäta från den och till själva motorn. För inte ovanligt är ju att just startrelä eller startsolenoid klickar fint men inte släpper ut något när kontakterna bränt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer det klickar, ju sämre kontakt blir det i solenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bra huvudbrytare.

 

image.png.b616c4ba7892e0230b6f157e6bc13082.png

 

Undvik dom med röd plastnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Pentax:

Här är en bra huvudbrytare.

Undvik dom med röd plastnyckel.

Varför ska man undvika dessa?

Jag förstår att det inte är kulören utan något annat.

 

Är plastnyckel dåligt?

Är det något särskilt fabrikat som är dåligt?

Är det någon särdkild teknisk lösning som är sämre än andra?

 

Vi har brytare från Hella som har fungerat i minst 20 år och dessa verkar vara bra, men de har röd plastnyckel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen det går varmt i kablarna och plastnycklen har blivit degig förstår du nog varför.

Inte så lätt att bryta med en klick deg, dessutom håller de brytare med metallnyckel en högre kvalite har starkare fjäder, ja helt enkelt bättre, behövs inte filas varje år som någon gör har jag läst.

 

Den jag föreslagit kostar ca 300 kr. de med röd plastnyckel brukar ligga på strax över en hundring.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Varför ska man undvika dessa?

Jag förstår att det inte är kulören utan något annat.

 

Är plastnyckel dåligt?

Är det något särskilt fabrikat som är dåligt?

Är det någon särdkild teknisk lösning som är sämre än andra?

 

Vi har brytare från Hella som har fungerat i minst 20 år och dessa verkar vara bra, men de har röd plastnyckel.

 

Mackey

 

Intressant, var köper man den du hittat med metallnyckel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog säga att det är hundrakronors brytarna som är dåliga. De för 2-300 är bra inkl Biltemas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev arrebarre:

Är dessa något att ha?

De håller.

Solenoiden är dels ett "relä" för den stora strömmen till startmotorn. Sen hjälper den också kugghjulet på startmotorn in i startkransen. Ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den undre har ju det inbyggda problemet att den förr eller senare har stått i fel läge när du ska igång, dvs. att båda batterierna är tomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Den undre har ju det inbyggda problemet att den förr eller senare har stått i fel läge när du ska igång, dvs. att båda batterierna är tomma.

Den är dock endast för 1 batteri, så då duger den med antar jag? För den har upp till 300A.

Den jag har nu är följande:

https://www.bluesea.com/products/old/9006

Maximum Voltage32V DC

Continuous Rating 250A

Intermittent Rating 375A

Cranking Rating 10 sec 600A DC

Case MaterialReinforced Polycarbonate

Inrush Rating: 0.25 sec (10 repeats)1400A DC

Terminal Stud Size3/8"

Weight0.50lb (0.23 kg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta nu och planera upp systematiskt och mät innan du river ut och byter ännu mer i båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Ta nu och planera upp systematiskt och mät innan du river ut och byter ännu mer i båten.

hehe yes, jag har lärt mig att genvägar inte finns; kommer mäta ordentligt och uppdatera er här med bilder så jag gör rätt.

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Pentax:

Ju mer det klickar, ju sämre kontakt blir det i solenoiden.

 

Jaså? Jag har kanske klickat 6-8 ggr. Är det dåligt då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren kan mycket väl vara en mycket trolig orsak, har själv råkat ut för det ett par gånger.

Om du har en 13mm ringnyckel så tar det dig ungefär 20 sekunder att hänga ihop kablarna på en pol och på så sätt koppla förbi brytaren för att se om den är boven. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allright.

Har minus på batteriet medan som jag mäter nedan. 

1. På batteriet mäter jag 12,83v

2. På pluspolen bakom strömbrytaren mäter jag 12.83v

3. På plus kabeln som går från huvudbrytaren till motorn mäter jag också 12,83v. Är det det som är solenoiden? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Jag vet inte vad detta är för röd kabel men den verkar ej ha ström iaf. Ska även kolla säkringarna. 

Screenshot_20180903-171025.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrider du på nyckeln och försöker starta när du mäter?

Vad får du från minus batteri till plus på Startmotorn? Bör visa typ12.8? Vad läser du när du sedan försöker starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lawner:

Vrider du på nyckeln och försöker starta när du mäter?

Vad får du från minus batteri till plus på Startmotorn? Bör visa typ12.8? Vad läser du när du sedan försöker starta?

När du skriver plus på startmotorn, ska jag mäta på den röda kabeln då som går från batteri till motorn? D.v.s själva kabelns spänning eller är det någon annanstans på startmotorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev arrebarre:

När du skriver plus på startmotorn, ska jag mäta på den röda kabeln då som går från batteri till motorn? D.v.s själva kabelns spänning eller är det någon annanstans på startmotorn?

 

Jupp mät på den röda där den är kopplad på Startmotorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Lawner:

Jupp mät på den röda där den är kopplad på Startmotorn 

Ok då förstår jag. Då är det den som är startmotorn, längst ner. 

Då gör jag det, fixar 1 man till som kan starta medan som jag mäter under start.

Tack! Testar snarast! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev arrebarre:

Ok då förstår jag. Då är det den som är startmotorn, längst ner. 

Då gör jag det, fixar 1 man till som kan starta medan som jag mäter under start.

Tack! Testar snarast! :)

 

Sladdar med krokodilklämmor är oerhört praktiska vid denna typ av övning. Vill minnas jag köpte ett 4pack nästan gratis på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lawner:

Sladdar med krokodilklämmor är oerhört praktiska vid denna typ av övning. Vill minnas jag köpte ett 4pack nästan gratis på Biltema.

Yes, får köpa mig ett par på Clas Ohlson:

https://www.clasohlson.com/se/Krokodilklämma/Pr361026000

Tack för tipset.

 

Ringer marinservice, de ville byta startmotorn när jag förklarade problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...