Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
AndW

Garmin 172c + pc, vad gäller idag?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en garmin 172c plotter som i sin funktion möter alla mina behov. Relativt ljusstark, stor skärm. Bra gränssnitt. Ett minus är att man inte kan uppdatera sjökorten, då den använder garmins gamla blue chart-kort.

Är det nån som vet om man kan:

1. Ändå uppdatera korten på något sätt?

2. Ansluta till pc för ruttplanering , och ska man i så fall använda Mapsource eller Home Port? 

3. Uppdatera mjukvaran i plottern på nåt sätt?

Jag får bygga egen kabel och möter lite motsägelsefull information, t ex att man måste ha 32-bits windows, för att man ska komma nån vart. Vore kul att höra vad någon annan lyckats med först!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt HomePort en del. Där får man spara rutterna i programmet och sedan föra över dem på minneskort vilket jag tror blir svårt för dig om du inte har en läsare/skrivare för "stickan". 

Åtminstone är det så det funkar med min plotter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Åtminstone är det så det funkar med min plotter

Och vilken är det? Har den SD kort eller garmins egna gamla typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går, men du måste ha en datakabel med serie kontakt och naturligtvis en dator med serieport. Tror inte det går med nyare OP än XP, kanske till och med Win98. Det fanns ett kartprogram till dom gamla korten, kommer inte ihåg vad det hette, kom på det när jag läste ovan Mapsource

Garmins gamla minneskort  måste sitta i plottern för att kunna ansluta mot datorn. Jag lödde ihop en egen kabel, ligger kvar någonstans i gömmorna.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du om det funkar om man typ kör XP i sandbox? Och vilken av punkterna ovan är det som ”går”?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning om det funkar i virtuell miljö.

Uppgradera firmware går

Läsa in kartor till tom sticka går

Uppdatera sjökort går om man har rätt filer.

Däremot om det går att ruttplanera är jag nästan säker på att det inte går, men som sagt osäker.

Var bra länge sedan jag styrde med detta, så minnet kan svika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev AndW:

Jag får bygga egen kabel och möter lite motsägelsefull information, t ex att man måste ha 32-bits windows, för att man ska komma nån vart. Vore kul att höra vad någon annan lyckats med först!

Det du hört är antagligen att man måste ha en 32-bitssystem för att kunna prata med en programmerare för minnesstickan. Det finns nämligen bara USB-drivrutiner för programmeraren för 32-bitarssystem från Garmin eftersom det ju är rätt gamla prylar och dom har inte bemödat sig att uppdatera dom. Drivrutinerna följer med MapSource, tror inte att dom finns med Homeport?

Både Homeport och MapSource fungerar utmärkt med Windows 10, du behöver inte gå tillbaka till XP för att få det att fungera. Och om du inte har en programmerare för stickan så kan du lika gärna köra på ett 64-bitarssystem, seriekommunikation med plottern borde fungera med alla system. Men om Homeport klarar av/har lust att prata med din plotter låter jag vara osagt... Och har du mot förmodan en programmerare för stickan fungerar 32-bitars Windows 10 utmärkt för ändamålet, även om det körs virtuellt i VirtualBox.

Vad gäller ruttplanering hade jag nog använt något annat program eftersom du sannolikt inte har några sjökort till vare sig Homeport eller MapSource på din PC? Sedan skapat GPX-filer i det programmet som sedan importeras i MapSource för att överföras till plottern. (Personligen tycker jag det äldre MapSource har ett oändligt mycket bättre användargränssnitt än Homeport. Homeport liknar inget vanligt program, låter det stanna vid det.)

Vad gäller nya sjökort så tror jag dom slutade uppdateras kring 2007. Om dina är mycket äldre så kan du nog försöka köpa några begagnade stickor, det finns i vart fall inget officiellt sätt att konvertera/flytta nya sjökort till stickorna så några nyare kort lär du inte få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något inofficiellt sätt, vet du något om det? Har inget emot att betala, men jag vill inte köpa en ny plotter.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte, jag bytte plotter innan det blev aktuellt med uppdatering. Jag har sett nya piratkopierade G2 vision kort annonseras på webben men inte något för din sticka. Korten är krypterade med SD-kortets ID så det går inte att flytta/kopiera dom till ett annat kort med mindre att man knäcker krypteringen. Dina stickor har en liknande kryptering såvitt jag kommer ihåg. Antingen med stickans ID, eller om man köpt kort på CD-skiva för att själv föra över korten till stickan vilket också var möjligt, med plotterns ID där man fick en unik nyckel av Garmin.

Personligen skulle jag ändå vara tveksam till att använda piratkopierade kort - man vet ju inte vad man får. Det kan lätt kosta mer än en ny plotter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...