Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
oyster

Vikt på ankare?

Rekommendera Poster

Töjningen i ryggen när skiten ska upp slipper jag dock gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Töjningen i ryggen när skiten ska upp slipper jag dock gärna.

Självklart men vill man ligga tryggt så kommer alltid ankare/ankartåg att väga. Kätting, oavsett längd, ger även märken på båten.

Blyad tamp är ett vettigt alternativ, åtminstone för akterankring.

Multiplait och ankarvikt tycker jag är den smidigaste lösningen. I synnerhet eftersom ankarvikten inte alltid behöver användas. Multiplaiten kinkar sig inte och är behaglig att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarvikte ombord på vår båt = en blyplätt med kedja som kan användas även som blyplätt med kedja om det visar sig att man behöver en sådan.

Sammanlagt har vi två Bruce, en blyplätt och ett stockankare ombord, men vi har aldrig använt mer än två samtidigt. Det borde vi ha gjort under sommaren när vi försökte ligga i skydd av land för en kort (20 - 30 minuter) men intensiv hagelstorm. Prognoserna talade om 15 - 18 m/s så vi och många andra förberedde oss ganska väl, men inte för 24 m/s. Det blev en onödigt intressant upplevelse som klarades ut bra med hjälp av motorn. Ett ankare till skulle kanske ha hjälpt eller en lånh kätting.

Efter 40 minuter var det lika lugnt, varmt och soligt som före ovädret. En rätt märklig känsla och man undrade nästan om man nyss verkligen stått i storm och hagel och hållit upp båten mot vinden mha. motorn.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev bhemac:

En sådan här är bra.

10 kg vikt.jpg

Eller en kettelbell från sportaffären, den är dessutom inplastad så den skadar gelcoaten minimalt.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar dåligt som ankringsutrusning!

En 10 kg blyplätt har dubbel funktion. Varför släpa med sig 10 kg onödig utrustning när man inte behöver.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mackey:

Funkar dåligt som ankringsutrusning!

En 10 kg blyplätt har dubbel funktion. Varför släpa med sig 10 kg onödig utrustning när man inte behöver.

Mackey

Ok, en blyplätt är aningen bättre som ankar. Men ankarvikten är mer lättstuvad.

Har man ankare/kätting/ankarspel så använder man det till 99%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ville väl egentligen bara belysa att många nog redan har något ombord som funkar bra som ankarvikt. Även ett stockankare eller Bruceankare funkar ju som ankarvikt, eller vilket ankare eller metallklump som helst som råkar finnas ombord.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under mitt båtliv aldrig sett ankringen som ett problem. Jag har lagt i ankaret sedan ängnar jag mig åt annat. Men jag har under mina år sett många försök till ankring med plättar och draggar. Då är det klart att man bäddar för problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev vega1959:

Jag har under mitt båtliv aldrig sett ankringen som ett problem. Jag har lagt i ankaret sedan ängnar jag mig åt annat. Men jag har under mina år sett många försök till ankring med plättar och draggar. Då är det klart att man bäddar för problem.

Önskar jag kunde säga det samma....

Jag tycker att svajandet är mest trivsamt, men också det som gett mig mest problem.

Det fungerar bäst med en 25 kilos blyplätt, men den är lite jobbig att dra upp.

Ett 10kg Delta är ju mycket enklare att hantera, men draggar mycket oftare också.

Ska testa med en ankarvikt.

Har en 5 tons segelbåt, 33 fot, utan ankarspel och ankrar mest i Stockholms skärgård.

Att backa fast ankaret, som en del verkar tycka är ett måste, är svårt med min båt eftersom den backar i en cirkel, alltid åt babord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev jonas2307:

Jag tycker att svajandet är mest trivsamt, men också det som gett mig mest problem.

Ett 10kg Delta är nog i underkant. Min båt är aningen mindre, jag har samma ankare men med kätting. Men egentligen borde jag ett tyngre ankare.

Delta är ett utmärkt ankare som alltid placerar sig högt i tester. Men, det behöver oftast kätting. 

När man ligger på svaj och vinden vrider så måste ankaret snabbt kunna gräva ner sig. Det gör plogankare om de har tillräcklig tyngd. Eller om draget inte blir för snett uppåt, kätting eller ankarvikt alltså.

Blyplätten klara det pga sin vikt trots att det är ett ganska uselt ankare.

Tycker man det är praktiskt att svajankra (vilket det ju är) så satsa på kätting och ett ankarspel det är ett fantastiskt hjälpmedel, i synnerhet om man seglar själv. Det är klart stressdämpande.

Backa fast ankare:

När ankaret nått botten så börja backa helt sakta, när ankartåget spänns upp så kommer båten börja vrida sig. Sluta då att backa och vänta typ 10 sek. Sen ger du halv gas i knappt 10 sek, då sitter det. Tiderna är vad jag tror, i verkligheten går jag bara på känsla men det handlar om ganska kort tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jonas2307:

Önskar jag kunde säga det samma....

Det fungerar bäst med en 25 kilos blyplätt, men den är lite jobbig att dra upp.

Ett 10kg Delta är ju mycket enklare att hantera, men draggar mycket oftare också.

Ska testa med en ankarvikt.

Har en 5 tons segelbåt, 33 fot, utan ankarspel och ankrar mest i Stockholms skärgård.

Att backa fast ankaret, som en del verkar tycka är ett måste, är svårt med min båt eftersom den backar i en cirkel, alltid åt babord.

Att svajankra tycker jag också är det mest trivsamma, man bryr sig mindre om vindkantringar bl.a.

Plus att man får en viss distans till andra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:

Backa fast ankare:

När ankaret nått botten så börja backa helt sakta, när ankartåget spänns upp så kommer båten börja vrida sig. Sluta då att backa och vänta typ 10 sek. Sen ger du halv gas i knappt 10 sek, då sitter det. Tiderna är vad jag tror, i verkligheten går jag bara på känsla men det handlar om ganska kort tid.

Men fungerar det verkligen med en båt som alltid svänger när man backar?

Även om det skulle finnas plats till andra båtar/land, så kommer den inte att dra i ankartåget åt ett håll eftersom den vandrar runt med aktern, ständigt svängande åt babord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev jonas2307:

Men fungerar det verkligen med en båt som alltid svänger när man backar?

Vet ej. Min förra båt var långkölad och hopplös att backa rakt med men det gick bra att backa fast ankaret.

Du får nog försöka prova dig fram...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev bhemac:

Vet ej. Min förra båt var långkölad och hopplös att backa rakt med men det gick bra att backa fast ankaret.

Du får nog försöka prova dig fram...

Det fungerar säkert, du ska ju inte släpa ankaret över botten. Det ska ju bara gräva ner sig, det kan väl vara frågan om någon meter eller två sedan sitter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...