Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Augusti , 2018 (redigerade) 48 minuter sedan skrev ArneRadar: Angående språng och ändor har Marinen följande uppfattning (saxat ur Örlogsboken 2003): Då delar jag och marinen den uppfattningen. Jag har med mindre god framgång testat ankarklister, det finns något videoklipp på Youtube om det, sök "på vinden". Vidare hade jag en gång ett 10 grams frystorkat och vacuumpackat ankare. Det var väldigt praktiskt, det expanderade tusenfalt då man blötlade det. Dessvärre glömde jag detta i byxfickan i shortsen och dessa åkte in i tvättmaskinen. Vi fick köpa ny tvättmaskin efter det, en Bosch. Undrar då vad den tvärsförtöjningen jag brukar använda sig av heter. Nummer 6 och rödmarkerad på bilden. Redigerad 22 Augusti , 2018 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Thallatha: Då lever vi kanske inte i samma värld. För mig är ju ett förspring, en lina som går från knapen i fören och akterut och sitter fast ungefär midskepps på kajen eller byggan. En förände går från samma knap och föröver. Ett akterspring går från en knap i aktern och sitter fast i kajen/bryggan ungefär midskepps och en akterände går på motsvarande sätt akterut. Vad den änden som sitter på en midskeppsknap och för respektive akterut heter - de vette katten. Men jag skulle inte vilja kalla det för spring. Jag har aldrig behövt fundera på det. Midskeppsknap skall ju i vissa sammanhang va väldigt bra och har funderat på att montera dylika, men aldrig kommit till skott. Tja med vederbörlig logik och korrekt nautiskt språkbruk, torde ett spring som utgår från pollare eller knap midskepps heta "midskeppsspring"... eller finns det andra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 22 Augusti , 2018 14 minuter sedan skrev Thallatha: Nej - det var inget som klickade i min hjärna - att ditt nick syftade på fottboll. Själv är jag totalt ointreserad. Har varit på vår lokala fottbollsplan 2 gånger frivilligt under match och jag är 70 år. Fast om man ser det rent statistiskt är jag 4 ggr så intreserad än min morfar. Min morfar var en aktiv medlem av MHF. En söndagsförmiddagkom en MHF-kompis från Uddevalla och hälsade på. Efter en stund säger kompisen;"Nej nu får vi gå" Min morfar fattade ingen ting. Kompisen var inte speciellt kyklig - inte min morfar inte heller - så till kyrkan kunde det inte va. Det var Oddevoll som spelade mot Kungshamns IF. Min morfar hade aldrig varit på en fottbollsmatch, men han följde med. Ganska snart försvann kompisen - det var ju många från Uddevalla på matchen. Spelarna gick av planen och morfar gick hem. Efter närmare två timmarkom kompisen och undrade var morfar tagit vägen - han hade ju gått hem i halvlek. Jag visste ju att det fanns ett fottbollslag från Öland som hette "Färjestad". Sen flyttade en av mina döttrar till Karlstad och hävdade bestämt att "Färjestad" var från Karlstad. Det är ingen ordning i Idrottsvärlden. Ordning måste man doch ha på sina ankarutrustingar. Klara att fälla om det skulle häda nått och man behöver "stupankra". Nicken syftar inte på fotboll egentligen och är också totalt ointresserad av det. Dock råkar jag dela efternamn och blodsband med en viss John Alvbåge som stod målvakt för bl.a. IFK tills för något år sedan. Och han liksom min övriga släkt på den sidan är från Torslanda. Önskar nästan att mina kunskaper kring fotboll var på samma nivå som morfar dins. Låter underbart att slippa beröva sinnet med sånt... Nu känner jag dock att detta inlägg eventuellt kan uppfattas som lite off topic, så får slänga in något ankarrelaterat. 😁 Som det ser ut på båten jag har nu är det handkraft som gäller för samtliga ankare. Och då jag går i insjö har jag faktiskt inte ens mer än 10 meter lina till dem. Räcker gott och väl. Nästa båt vill jag dock ha ett ordentligt ankarspel på, så jag slipper släppa rodret när en ska ankra och för att det är allmänt bekvämt, plus att en slipper att ha massa lina i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Augusti , 2018 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Då delar jag och marinen den uppfattningen. Jag har med mindre god framgång testat ankarklister, det finns något videoklipp på Youtube om det, sök "på vinden". Du tänker på namnen till den kände skräddaren och klädhandlaren från Göteborg!? 14 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Vidare hade jag en gång ett 10 grams frystorkat och vacuumpackat ankare. Det var väldigt praktiskt, det expanderade tusenfalt då man blötlade det. Dessvärre glömde jag detta i byxfickan i shortsen och dessa åkte in i tvättmaskinen. Vi fick köpa ny tvättmaskin efter det, en Bosch. Du får inte trigga mig på det viset. Men jag lyckades begränsa min utläggning till en länk.http://thallatha.blogspot.com/2018/05/lilla-hjartat.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2018 (redigerade) 49 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Undrar då vad den tvärsförtöjningen jag brukar använda sig av heter. Nummer 6 och rödmarkerad på bilden. Jag gissar bara nu, men om något skulle hetta tvärs- (-förtöjning, -spring, -ända, -snöre, -tamp) så borde väl fästpunkten ligga tvärs, d.v.s. midskepps? Ankarklister är oundgängligt för inbitna sjöbusar. Har man ett blankpolerat Bruce-ankare är det näst intill omöjligt att få fäste på den glatta ytan utan ankarklister. Sen - när vi ändå är inne på det - så vet ju alla att man måste hyvla mantåget med jämna mellanrum. Det blir då mycket lättare att få upp ankaret på däck. Redigerad 22 Augusti , 2018 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Augusti , 2018 56 minuter sedan skrev ArneRadar: Sen - när vi ändå är inne på det - så vet ju alla att man måste hyvla mantåget med jämna mellanrum. Det blir då mycket lättare att få upp ankaret på däck. Kunskapen går ju frammåt. För ett antal år sen hade jag en L32. Då knackade jag mantåget med baksidan på en stor skruvmejsel. Då blev helt plötsligt hela mantåget blankt och fint som en rostfri vajer. Det ramlade små vita bitar i sjön - det är därför det är sån alblomning i Östersjön. Nu ärmantåget i ungefär samma läge på min nuvarande båt. Jag får väl dra mig över på Norska kusten. Man vill ju inte skita ner sina egna hemmafarvatten. 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Thallatha: Klara att fälla om det skulle häda nått och man behöver "stupankra". Tex i den muddrad rännan i Limfjorden om motorn skulle stanna Bra ankringsutrustning är värd guld. Och den ska vara enkel att använda. Numera svajankrar jag mestadels. Bra ankare, kätting och elektriskt ankarspel är något som underlättar väldigt mycket. Man ska ha minst ett bra ankare som man kan lita på. Några extra ankare är bra att ha, de kan komma till användning. Svajankrar man ska det vara ett ankare som snabbt gärver ner sig - det behövs om vinden kantrar. Har man någon lämplig app så får man snabbt varning om man draggar. Ankarlarm finns ju i både plottrar och ekolod men appen är väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 22 Augusti , 2018 7 timmar sedan skrev Thallatha: Hur lång ut på ankarlinan, skall man fästa linan till pytsen. Så nära båten som möjligt, men helt under vattenytan. Kan ju med fördel kombineras med en nerhissad ankarvikt. Ankarviktens lina får en hink fäst på sig på lagom avstånd, så hålls hinken på rätt plats av ankarvikten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 22 Augusti , 2018 Hinken borde ha liten effekt i jämförelse med rodret och kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 22 Augusti , 2018 4 minuter sedan skrev AndW: Hinken borde ha liten effekt i jämförelse med rodret och kölen. Tanken är nog att den ska bromsa förens rörelse, så att vindfånget från en snedställd båt inte uppstår lika lätt. Både köl och roder sitter längre bak och bromsar aktern, vilket snarare får fören att röra sig mer och då trigga pendlingsrörelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 22 Augusti , 2018 Äsch, tänkte fel, tänkte att ankartampen gick bakåt...och framåt. Fel, som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2018 Ett ankarsegel kan göra underverk om båten ligger och pendlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 22 Augusti , 2018 Monday, August 20, 2018 vid 20:33 skrev Mackey: Ett ankarsegel hjälper till att hålla båten rakt mot vinden = mindre kraft från vinden. Beskrivning för tillverkning billigt ankarsegel Exakt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 24 Augusti , 2018 Är det någon som har en uppfattning om skillnad i kvalitet hos dom olika Bruce-kopior som finns på marknaden? Dom mest vanliga tror jag är: -Engbo "B" ankare -Poly Force -Hjertmans Breeze -Erlandssons stukankare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 24 Augusti , 2018 Ingen erfarenhet av någon av de specade kopiorna, men.. Jag har använt Biltema Bruce, 10 kg, som akterankare på min gamla 33 fots segelbåt, väger ca 5 ton, under många år. Har fungerat bra. Svajankrar mycket och har använt en blyplätt, 25 kg, för det. Har också fungerat mycket bra, klarat riktigt blåsiga nätter i Stockholms skärgård. Men det är tungt att dra upp. Bytte till ett original Delta förra säsongen, 10 kg, mycket lättare att dra upp så klart. Men draggar för det mesta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 September , 2018 Jag har nu bytt ut mitt gamla 10kg-ankare mot ett 15kg Bruce (Breeze) rostfritt, väldigt nöjd hittills! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 September , 2018 2 timmar sedan skrev oyster: Jag har nu bytt ut mitt gamla 10kg-ankare mot ett 15kg Bruce (Breeze) rostfritt, väldigt nöjd hittills! Hur tung/stor båt har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 4 September , 2018 Citerar min trådstart: Har en båt som fullpackad väger ca. 5,5 ton. Flybridge, stort vindfång. Ligger i naturhamn med vind snett bakifrån där byvindar går upp till 11-12 m/s. 10kg Bruce rostfritt och 14mm blyad lina.Mycket lina ute och akterspring för att minska kraft i sidoled. Nu till mitt problem, ankare släpper inte men jag har draggat en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 September , 2018 (redigerade) 3 timmar sedan skrev oyster: Citerar min trådstart: Har en båt som fullpackad väger ca. 5,5 ton. Flybridge, stort vindfång. Ligger i naturhamn med vind snett bakifrån där byvindar går upp till 11-12 m/s. 10kg Bruce rostfritt och 14mm blyad lina.Mycket lina ute och akterspring för att minska kraft i sidoled. Nu till mitt problem, ankare släpper inte men jag har draggat en del. Som jag kanske i något förtäckt form svarat tidigare: Under de förutsättningarna du beskriver tror jag inte att det går att ankra med relevanta fritidsbåtsankare, ens ett Bruce på 20 kg. Iofs beror det inte så mycket på ankarvikten, utan ankarets förmåga att gräva ned sig, alltså även på bottensedimentets beskaffenhet. När du skriver att ankaret draggar men inte släpper så är det ju bottnen det är "fel" på. Eftersom du inte fått några andra bra konkreta svar i frågan, så kan det bero på att du inte skall lägga till den båten med aktern mot vinden på den platsen under dom förutsättningarna. Sök lä, eller flytta till gästhamn! Möjligen kan det fungera bättre med ett 20 kg Bruce och en försvarlig längd kätting, blyad lina i all ära, men kättingen inte bara tynger ned tenen utan ger även en bra friktion mot bottnen. Möjligen kan under dom förutsättningarna andra ankare i samma viktklass fungera bättre. Men som sagts x flera, kraftig byig vind akterifrån, tung båt, mycket vindfång, oddsen med dessa förutsättningarna är direkt dåliga med vanliga fritidsbåtsankare. Det tror jag efter en del års erfarenhet, dock av lättare båtar med mindre vindfång, men också med mindre och lättare ankare. Bruce och brucekopia är dom kompromisserna som fungerat bäst för mig, utefter Bohuskusten, där leran ibland kan vara rätt så viskös, vällinglera... Redigerad 4 September , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2018 När man svajankrar så backar man fast ankaret ordentligt. Hur långt man behöver dra för att ankaret beror på ankartypen. Samma gäller nog i detta fallet, få ut ankaret tillräckligt långt för att kunna dra fast det. Lång tamp ger flack vinkel och då lär det inte spela någon roll om det är blyad lina eller kätting. För att få ner tampen mot botten behövs mycket mer och där gör en ankarvikt mycket stor nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 4 September , 2018 Nu har kätting en annan bra egenskap, när man man ankrar, så det är inte så himla dumt att ha ett antal meter innan ankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2018 25 minuter sedan skrev 535GT: Nu har kätting en annan bra egenskap, när man man ankrar, så det är inte så himla dumt att ha ett antal meter innan ankaret. På korallreven, ja. I övrigt tillför den nästan inget. En 8 mm kätting väger 1,5kg/m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 September , 2018 Lite gör naturligtvis den extra vikten, jämfört med 0.1 kg/m polyesterlina. Skavrisk finns nog på betydligt fler ställen än korallrev. Att sen kätting inte trasslar sig särskilt lätt är ytterligare en fördel. Så varför inte ha några meter närmast ankaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2018 32 minuter sedan skrev raol: Skavrisk finns nog på betydligt fler ställen än korallrev Ja det blir lite slitage närmast ankaret så med några års mellanrum kapar man den slitna biten. Men det är bara koral som verkligen skär sönder tampen. Möjligen om man har för vana att ankra bland sprängsten. De som har för vana att ankra på koralreven brukar föredra kätting hela vägen. Vilket är effektivast? 3m/5kg kätting närmast ankaret eller en 5kg ankarvikt mitt på en 20m tamp? So jag skrivit tidigare, gör några praktiska prov på land. Tänk på att kätting mm blir lättare i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 September , 2018 Kätting är billigt, och gör inte mer skada än nytta, så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 4 September , 2018 4 timmar sedan skrev bhemac: So jag skrivit tidigare, gör några praktiska prov på land. Tänk på att kätting mm blir lättare i vattnet Ska man klättra upp i ett högt träd då och dra? Eller hur tänker du med olika dragvinklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 4 September , 2018 16 minuter sedan skrev Tomas99: Ska man klättra upp i ett högt träd då och dra? Eller hur tänker du med olika dragvinklar? Ett alternativ är ju att dra från ett berg eller en kulle.. Jag tror var och en som vill prova att dra ankare på land kan hitta en lämplig plats. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2018 1 timme sedan skrev raol: Kätting är billigt, och gör inte mer skada än nytta, så... Ha det hela vägen då 34 minuter sedan skrev Tomas99: Ska man klättra upp i ett högt träd då och dra? Eller hur tänker du med olika dragvinklar? Man dra från båten på land för att utvärdera kätting, ankarvikt mm. Vill man göra ett bättre prov så kan man testa i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 September , 2018 15 minuter sedan skrev bhemac: Ha det hela vägen då Nä, det optimala är att ha kätting närmast och sen lina med hyfsad töjning, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2018 Har man kätting hela vägen så får man "töjningen" pga kättingens tyngd. En världsledande metod.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser