oyster 14 Postad 18 Augusti , 2018 Hej, I den båt jag nyss köpt är solcellsregulatorn (Ctek Dual) inte kopplad direkt till förbrukarbanken, istället går den till förbrukarbankens ingång på huvudbrytaren. Två frågor: 1. Jag antar att strömmen går till förbrukarbanken i vilket fall? 2. Jag har en BM-1 batterimonitor som inte verkar visa solcellernas laddning? Kan bero på kopplingen ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Augusti , 2018 1. Du menar att anslutningen finns innan huvudbrytaren, alltså på kabeln som kommer direkt från batteriet? I så fall ok, om den är ansuten på utgången blir det ju ingen laddning då huvudbrytaren är avstängd. 2. Svårt att säga, beror ju på hur det är kopplat. BM1-shunten sitter ju på minussidan, minus från regulatorn skall ju vara ansluten på ingången, batteriminus ensam på utgången. Jag hade ju också problem med detta, hade då endast en 50w panel med regulator, lyckades inte lista ut hur förra ägaren hade kopplat, så jag gjorde om och drog nya kablar. Kopplade så att solcellsladdning bara nådde förbrukarbanken, startbatteriet får ingen solladdning numera, tror jag, det finns fortfarande några mystiska relän jag inte vågat koppla bort. Nä, se till att din regolarors minuskabel går in i shunten till BM-1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 18 Augusti , 2018 Ja, den sitter på förbrukarbankens anslutning på brytaren. Då är det ok, ska kolla minuskabeln..förmodligen feldragen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 18 Augusti , 2018 (redigerade) Jag har de där från ctek och huvudbrytare mellan batterierna och CTEK. Jag valde så för då kan jag döda allt helt. Stänger jag av huvudbrytarna så är inget på. På lastutgångarna från ctek har jag ändå huvudsäkringar etc. Min bm-1 visar laddningen så du har något galet kopplat. CTEK d250s har ju en egen minus. Min minus från förbrukarna går direkt ner till shunten och inte via någon ctek. Du kan se hur det typ ser ut för mig: Enda skillnaden idag är att jag parallellkopplat 5 batterier i förbrukningen och inte bara 2. Redigerad 18 Augusti , 2018 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 20 Augusti , 2018 Minus från regulatorn går nu till minus på startbatteriet, så jag ska dra om den till shunten så visa nog BM-1 rätt sen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 21 Augusti , 2018 11 timmar sedan skrev oyster: Minus från regulatorn går nu till minus på startbatteriet, så jag ska dra om den till shunten så visa nog BM-1 rätt sen! Yes där har du problemet. Dess minus måste vara innan shunten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 21 Augusti , 2018 På shunten menar du? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 Augusti , 2018 5 timmar sedan skrev oyster: På shunten menar du? Nu svarar jag istället. Det som BM-1 skall mäta, ingående eller utgående ström från/till batteriet, måste passera shunten. Jag gjorde så att jag kopplade om så att shunten bara har kontakt med förbrukarbankens minuspol, i ena ändan, och i andra ändan minusreturen från dagsförbrukarna, och minuskablarna från de båda solcellsregulatorerna, inget annat. Startmotor, bogpropeller, ankarspel samt motorns instruments minus går direkt till startbatteriet. Alltså dessa tunga förbrukares ström passerar inte shunten, och jag tror inte att min modell klarar så stora strömmar. Dagförbrukare är "allt annat" kylskåp, belysning, stereo, pumpar, växelriktare, navigationsutrustning (radarn är av outgrundlig anledning kopplad till startbatteriet) lanternor, tankövervakning... Hur larmet är kopplat talar jag inte om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 21 Augusti , 2018 Håller med Georg. Som jag skulle förklara det: På ena sidan på shunten ska ett av förbrukarbatteriernas minuspol anslutas. (Denna är oftast ihopkopplad med startbatteriets minuspol.) På andra sidan ska laddare, regulator, förbrukare etc anslutas. Förslagsvis tar men en kabel från shunten till en minusplint där förbrukare och laddare kopplas. Då mäter shunten vad som faktiskt går in i batterierna och förbrukningen FRÅN BATTERIERNA mäts. Och det är ju det man vill mäta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 September , 2018 Regulatorn nu inkopplad till shunten och nu ser jag laddningen från solcellerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser