Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
raol

Överlever Tjörn Runt?

Rekommendera Poster

Läste nyss att det bara var runt 250 båtar som startade i årets upplaga av TR. Det har väl varit över tusen startande som mest, även om det nog var många år sen.

Hur få deltagare kan de klara av utan att gå back, tro? Jag har tidigare varit med och arrangerat motionslopp på cykel under flera år, och där var startavgifter och deltagarantal jämförbara (räknat på totalsumma). Men rimligtvis måste vi ha haft betydligt lägre omkostnader jämfört med en kappsegling, med allt vad det innebär i form av inhyrda räddningsresurser, båtar för att ha koll på tävlingen, båtplatsavgifter, eventuella tillstånd från myndigheter, marknadsföring och annat.

Just i år tror jag att den hårda vinden gjorde att en del inte anmälde sig. Såna som jag som inte är bekväma i hård vind och höga vågor. Har det gått från en bred och folklig kappsegling till en där främst de vana och återkommande kappseglarna ställer upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då här är det - i stort sett alla kappseglingar går kräftgång i antalet deltagare. Det finns ett fåtal undantag. De som är populära är shorthanded-tävlingar och de med bra kringarrangemang, dvs lite samling med möjlighet till karate-segling över en bit mat och en öl eller fem. 

Framför allt verkar det som om få kan tänka sig att ställa upp på skoj; dvs alla måste komma med samtrimmade besättningar, nya segel, vass båt osv tror man. Att bara vara med som en kul altivitet, typ korpen/motionslopp verkar inte finnas på kartan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl också lite så de marknadsför sig, med alla racingbetonade sponsorer. Kanske omedvetet.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Då här är det - i stort sett alla kappseglingar går kräftgång i antalet deltagare. Det finns ett fåtal undantag. De som är populära är shorthanded-tävlingar och de med bra kringarrangemang, dvs lite samling med möjlighet till karate-segling över en bit mat och en öl eller fem. 

Framför allt verkar det som om få kan tänka sig att ställa upp på skoj; dvs alla måste komma med samtrimmade besättningar, nya segel, vass båt osv tror man. Att bara vara med som en kul altivitet, typ korpen/motionslopp verkar inte finnas på kartan. 

"Karate-segling" får du gärna förklara! :)

Men jaha, det är ju tråkigt om det är en så stark trend.

Just att vara med som en kul grej, motsvarade motionslopp för t ex cykel, är ju det jag skulle vilja göra. Men det lockar inte särskilt om det nästan bara är väldigt tävlingsinriktade, och snabba, båtar som är med. För min del skulle den stora behållningen vara att segla nära andra, i stora "klungor" och försöka vara klurig. Hojta nåt glatt ord när nån kommer nära nog. Om man är ensam efter 2-3 nm är det inte så värst underhållande...

Jag tror iofs att TR ligger lite dumt. Nog vore det bättre att ha den i juni. Mildare väder med betydligt lägre risk för t ex regn eller hård vind. Ljusare nätter vilket förenklar sen tillsegling.

Vad skulle behöva göras från arrangörernas sida för att locka fler och med större bredd? Eller är det helt enkelt andra tider nu, och färre som har rimlig möjlighet även om viljan skulle finnas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karate-segling...

Det är vad man ägnar sig åt på puben efter några öl, när man med händerna visar hur man mötte en båt, som väjde sådär och, så kom en annan båt från andra hållet, och...

Svårt att förklara så här i text. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag förstår! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raol: det är fortfarande mycket glada amatörer. Titta på det nåt år så ser du det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade möjlighet rent logistiskt i dag (tillgång till bil), men att stå i 11-12 m/s och regn på nån klippa på Tjörn lockade inte så särskilt. Jag tror också att jag skulle ha rätt svårt att från land bedöma vilka som är inbitna kappseglare och vilka som är glada amatörer... :) Är det hur många procent av skrovsidorna som är täckta av reklamdekaler som avgör? :D

Hur som helst har ju ändå 3/4 av deltagarna försvunnit jämfört med toppnoteringarna för 25-30 år sen, och jag tvivlar på att det är så värst många hardcore-seglare som slutat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stå i kyrkesund nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att man kan se bra där, men jag förstår inte hur jag ska kunna avgöra om nån är seriöst satsande kappseglare eller nån som bara dyker upp och kör lite på skoj?

Inte för att det spelar roll heller. Jag menade inte att de inte finns, men min gissning är att om deltagarantalet sjunker från över 1000 till runt 250 så är det nog främst de glada amatörerna som försvinner, medan de inbitna och seriösa i högre grad stannar kvar, så att de utgör en mycket större andel nu jämfört med då. Men det är ju bara min gissning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...