xdajoni 0 Postad 16 Augusti , 2018 Har renoverat och satt ihop en motor där alla rörliga delar är utbytta mot nytt, som vevlager, ramlager, vevaxel, oljepump m.m. allt var rengjort innan montage. Efter ca 5 timmars brukande så fick jag problem med oljetrycket och kollade då oljan som va svart. Bytte olja och filter och fick tillbaka trycket. Kollade oljan igen när jag hade kört runt den lite och den va svart igen. (Självklart för att man inte får ut all olja vid bytet och den blandas. Jag gjorde då ytligare ett byte av olja och filter och startade sedan upp den och till min förvåning då helt utan oljetryck igen. Nån som har en aning om vad dessa 2 problem kan vara på en "ny" motor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Augusti , 2018 Oljan blir svart nästan på en gång efter att man bytt den pga sotpartiklar från förbränningen. Det är helt normalt. Varför du tappar oljetrycket vet jag inte men det troligaste är ju glapp kabel eller trasig oljetrycksgivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 16 Augusti , 2018 Det sitter en överströmningsventil i oljepumpen som kan hänga sig i öppet läge, då försvinner oljetrycket. Men börja med att kolla om oljetrycksgivaren är hel. Berätta gärna vilken motor vi pratar om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 16 Augusti , 2018 Köpte ny mätare och givare och kopplade direkt på motorn så den visar nog rätt med noll tryck. Läste om ventilen i boken som jag har. Tyvärr så måste jag ju lyfta ur och vända på motorn för att kolla den. Vilket jag ändå måste göra nu eftersom ena ventilen började slå pga av ingen olja i motorn när jag höll på att byta fram och tillbaka. Så måste kolla alla lager. Det är en OMC 460 7.5L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser