Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
selco_nr1

kyler motorn?

Rekommendera Poster

hej! Har fått i gång min nyinköpte bättre begagnade penta 450 idag. Provade den i balja. Jag märkte direkt att den inte spottade kylarvatten. Vad kan felet vara? Tog av slangen som går in i blocket och det sprutade rikligt med vatten när jag sedan startade den. Men det läcker väldigt mycket och de känn soms det läcker lite i kopparöret (är det kopparör) som kommer upp från riggen. Det är väl verkligen inte så att den spottar avgaserna över vattenytan för det kommer nästan bara avgaser från kylarvatten-hålet. Vad är felet tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta avlagringar av oxid i kylkanalerna inne i motorn. Då motorn stått tex över vintern så kan oxidbitar täppa till det tunna skvallerröret då den startas igen. Ta och peta in i skvallerröret med en ståltråd då motorn är i gång i baljan. Konsreverar du motorn varje vinter eliminerar du detta problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart sitter skvallerröret? är det där som vattnet pumpas ut ur motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röret bör inte vara så svårt att hitta, kolla på sidorna av motorn långt upp, har själv varit ägere till en 4500 penta där jag fick peta med ståltråd i röret med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla bara att motorn inte går varm. Stänk lite vatten på den med jämna mellanrum. Fräser det om motorn är den för het. Då är det inte skvallervattnet som är problemet. Utan antingen kylvattenröret som inte kommit i rätt läge. Eller stopp i en kylkanal. Kan också vara termostaten som inte öppnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...