K0m4 0 Postad 15 Augusti , 2018 Hej gott folk, Nyreggad här, men har varit på andra båtforum förr - dock med en lång paus. Det är en lång historia, som bäst tas i en annan tråd. För tillfället räcker det med att konstatera att jag är hemflyttad till Sverige efter många år, och har gett mig i slag med att totalrenovera min alldeles eftersatta Vega som stått på landbacken i sju år. Förhoppningsvis kommer jag dra igång en projekttråd i rätt subforum om det vad det lider. I det finns för närvarande en akut fråga: jag måste med all säkerhet byta motorn, då min nuvarande MD6A är en rostklump. Jag kan inte röra den en millimeter med vevstarten, och allting ser sönderrostat och -ärgat ut. Jag har tänkt mig att lyfta ur och öppna upp motorn för att konstatera det till 100%, men nu blev det bråttom helt plötsligt.Jag har fått korn på en MD7A, men med 110S-drev. Två frågor således: är motorfästena på dessa så pass lika att motorn låter sig installeras utan problem (senare vegaserier hade ju just denna motor), samt hur svårt är det att passa min propelleraxel till en motor som har S-drev? Är det så enkelt som att bara ta bort drevet och ta det befintliga axeldrevet på MD6A:n och flytta över (hoppas, hoppas, hoppas)? Tacksam för insikter i frågan, även i andra potentiella problem med ett sådant företag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K0m4 0 Postad 16 Augusti , 2018 För att svara luddigt på min egen fråga - har suttit hela dan och studerat sprängskisser, bilder, och allt möjligt jag kan hitta på nätet... det verkar som - en motor med s-drev saknar de aktre motortassarna, då den hänger på drevet. Det tycks dock som om det finns bulthål i motorblocket även på sådana motorer, så i den underbara logik med vilken man producerade saker förr borde det gå att ordna; - jag måste byta backslag och reverseringsmekanism. Här är den stora frågan om backslaget från min MD6A passar. Efter mödosamt letande på nätet för att hitta bilder som visar bultmönstret på motorblocket är min gissning att det faktiskt gör det. I alla fall vg att bulta fast mot blocket - men innanmätet av backslaget ser också helt identiskt ut på de sprängskisser jag lyckats hitta. Om detta stämmer - och här vore jag oändligt tacksam om någon kunnig och bekant med båda motorerna kan bekräfta (eller avslå teorin - lika hjälpsamt det!) - återstår då hur motorn skulle passa i motorbädden. Jag har svårt att tänka mig att det vore ett oöverstigligt problem, som inte skulle kunna lösas med sticksåg, plattjärn och plastning i värsta fall. Motortypen satt ju i vegor av senare snitt. Har någon något att säga om detta? Som sagt, både för och emot - att sluta jaga den här regnbågen vore lika mycket hjälp det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 16 Augusti , 2018 Jag tror inte motorfästena blir något problem. Du måste flytta över medbringaren som sitter på vevaxeländen. Jag har bytt från MD6 till MD7 några gånger. Inte med ställbar propeller, utan med backslag och 100- drev. Då har jag fått svarva upp hålet i medbringaren, då tappen på MD7-ans vevaxel har varit grövre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K0m4 0 Postad 16 Augusti , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Rollen: Jag tror inte motorfästena blir något problem. Du måste flytta över medbringaren som sitter på vevaxeländen. Jag har bytt från MD6 till MD7 några gånger. Inte med ställbar propeller, utan med backslag och 100- drev. Då har jag fått svarva upp hålet i medbringaren, då tappen på MD7-ans vevaxel har varit grövre. Tack för det, det låter som ett hyfsat litet företag. Är det mycket gods som måste bort? Förstår jag dig rätt att du bytt från s-drev till s-drev? Eller har du också gjort den här manövern från s-drev till axel? Hur ser det ut i de respektive motorblocken - är bultarna placerade samma för medbringaren för de båda konstruktionerna? Det ser så ut tycker jag när jag tittar på bilder och sprängskisser (vad jag skulle ge för att få titta på en MD7a i verkligheten för att jämföra!), men det vore skönt att höra från någon som gjort det här. Skulle du generellt säga att det är görbart inom rimliga gränser? Redigerad 16 Augusti , 2018 av K0m4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 17 Augusti , 2018 Här finns mycket information att hämta om MD6 - MD7:http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7742080.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K0m4 0 Postad 17 Augusti , 2018 13 timmar sedan skrev Seawolf: Här finns mycket information att hämta om MD6 - MD7:http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7742080.aspx Japp, tackar! Det är en bra källa. Deras sprängskisser har jag stirrat mig blind på i två dar nu 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 18 Augusti , 2018 Hmm... ; MD7 i all ära, men om du måste lägga ut pengar för det, så kunde du kanske titta på andra motorer, t.ex. en Kubota Beta 13: - sötvattenkyld - 80+ kg lättare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K0m4 0 Postad 18 Augusti , 2018 5 timmar sedan skrev jussi_h: Hmm... ; MD7 i all ära, men om du måste lägga ut pengar för det, så kunde du kanske titta på andra motorer, t.ex. en Kubota Beta 13: - sötvattenkyld - 80+ kg lättare Jag är egentligen inte gift med något alternativ, utan hoppar på det tåg som står på perrongen. En ny motor är ju bortom all ekonomisk reson, så jag letar begagnat i första hand. Det är inte omöjligt att jag faller för frestelsen att ha en ny Beta Marine i båten i slutänden, men om jag kan fixa en fungerande motor till ungefär en åttondel av priset känner jag att det är vägen att gå för en Vega från -74. Att jag just nu fikar efter info om en MD7A är pga att jag hittade en till salu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser