Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Wildeside

flödesmätare diesel

Rekommendera Poster

Safeport Marines system kostar cirka 8 000:- kronor.

Verkar rätt likt Emco.

 

Mackey

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en manik som kallas tigerloop som skulle kunna underlätta.

Tigerloop kopplas till bränslepickuppen till tanken och sedan vidare till motorns insprutningspump.

Returen från motorn kopplas även den in på tigerloopen.

Om man sedan kopplar in bränslemätaren mellan bränsletank och tigerloop så mäter den bara förbrukningen.

Då har vi kommit ifrån problemet att mäta både matning och retur.

Kanske ett udda sätt att lösa problemet på och givetvis får man kolla att Tigerloopen klarar de flöden som motorn behöver.

Själva vitsen med Tigerloopen är att man inte behöver en returledning.

Sedan luftar den även bränslesystemet (men gör det på returledningen).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja varna lite för grunkor och kopplingar som lägger tillbaks returen utanför tanken och inte tillbaks till i den.

 

Bränslet används också för kylning av delar av bränslesystemet på motorn (högtryckspumpen t ex), och inte sällan är returbränslet därför ganska mycket varmare än framflödet. Om detta kopplas in så att det inte får gå tillbaka till tanken kommer på en modern motor bränsletemperaturen att öka. Förutom att effekten på motorn  sjunker kan det i vissa fall vara direkt skadligt för motorn.

 

Om man har en "tigerloop" slipper man dock ett ytterligare problem omkopplingen medför - att ev. luft heller aldrig kommer evakueras som tänkt, då den matas in igen. Fast den lär inte lösa problemet man kan få med accelererande temperatur på bränslet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Bränslet används också för kylning av delar av bränslesystemet på motorn

Sätter man in en dagtank och leder returen dit så måste man oftast kyla den med fläktar för att inte bränslet ska värmas upp för mycket och då kanske dagtanken är 10-20 liter.

Så det finns nog en risk för att bränslet blir för varmt utan kylning.

 

EDIT: Tigerloop verkar vara avsedd för oljeeldning och likn.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant det där med kanal-/flodkörning och bränsleförbrukning tror jag.

 

Med en motström på fem knop blir ju just fem knop relativt vattnet väldigt oekonomiskt även om just fem knop är väldigt ekonomiskt när vattnet inte strömmar.

 

Plötsligt kanske 8 - 10 knop relativt vattnet blir en ganska ekonomisk fart, som annars troligen är helt värdelös.

 

När man kör medströms vet jag inte hur det blir och då måste man ju ta hänsyn till fartbegränsningar också.

Att driva med strömmen med avstängd motor är ju naturligtvis väldigt ekonomiskt...

Kanske en liten elsnurra för styrningens skull kan funka, men nu är jag ute och svävar i det blå tror jag. Eller kanske inte...

En liten snurra (bensin) som får upp båten i en knop eller två jämfört med vattnet måste ju bli väldigt ekonomisk jämför med att hålla igång en relativt stor dieselmaskin utan last.

 

Min gissning är hur som helst att det finns en hel del att spara på att en sådan resa när man kan se förbrukningen per distansminut över grund.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas en billig lösning att mäta förbrukningen för en liten dieselmotor som ofta sitter i en segelbåt med kanske kring 1 l/h eller något mindre? Alternativt om det inte kan köpas färdigt vore om man enkelt kan pyssla ihop en egen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Ganska intressant det där med kanal-/flodkörning och bränsleförbrukning tror jag.

 

Med en motström på fem knop blir ju just fem knop relativt vattnet väldigt oekonomiskt även om just fem knop är väldigt ekonomiskt när vattnet inte strömmar.

 

Plötsligt kanske 8 - 10 knop relativt vattnet blir en ganska ekonomisk fart, som annars troligen är helt värdelös.

 

När man kör medströms vet jag inte hur det blir och då måste man ju ta hänsyn till fartbegränsningar också.

Att driva med strömmen med avstängd motor är ju naturligtvis väldigt ekonomiskt...

Kanske en liten elsnurra för styrningens skull kan funka, men nu är jag ute och svävar i det blå tror jag. Eller kanske inte...

En liten snurra (bensin) som får upp båten i en knop eller två jämfört med vattnet måste ju bli väldigt ekonomisk jämför med att hålla igång en relativt stor dieselmaskin utan last.

 

Min gissning är hur som helst att det finns en hel del att spara på att en sådan resa när man kan se förbrukningen per distansminut över grund.

 

Mackey

Intressant tanke, men nu är det så att jag har ca 800 distans toR till tyskland så bara på den biten kan man spar nån liter, i övrigt kör jag en hel del med båten båda innan och troligtvis efter kanalfärden. resan är planerad att ta 6-8 månader så nån knop hit eller dit nån dag för att spara diesel har jag nog tid med, troligtvis kommer jag att hålla någon knop mer en strömmen hoppas jag.

Annars om man flyter med strömmen kan man använda bogproppelern.

Resan mål är nog inte i första hand tänkt för att spara diesel, bättre att inte sjösätta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som nämnts är svårigheten att hitta givare som med hyfsad precision kan mäta de låga flöden vi talar om, t ex 1 liter/h. Det blir faktiskt så lite flöde som 15ml/minut. Alltså en matsked vätska i minuten.

Och helst skall givaren också ge en noggrannhet, och då blir 10% en tiondels matsked. Nästan nere på några droppar hit eller dit.

 

Inte lätt....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla udda ideer om dagtankar/återleda returen överlämnar jag till någon annan att experimentera med. Vet vad det kostar att renovera/byta motor.

Jämfört med det så är investeringen för en fungerande flödesmätare liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Alla udda ideer om dagtankar/återleda returen överlämnar jag till någon annan att experimentera med

Det funkar inte i det här sammanhanget, här ändras effektbehovet alldeles för ofta. 

 

2 timmar sedan skrev per_62:

Kan det finnas en billig lösning att mäta förbrukningen för en liten dieselmotor som ofta sitter i en segelbåt med kanske kring 1 l/h eller något mindre?

Jag letade lite halvhjärtat efter flödesgivare för låga flöden. De finns men då kostar det. Troligen får man göra en väldigt liten dagtank på högst några deciliter och se hur ofta den fylls. Men man kommer inte se direkt hur förbrukningen ändras.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske en liten elsnurra för styrningens skull kan funka,

Troligen inte, man måste ha några knop FGV om man inte vill hamna på strandbankarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl inte det somär frågan, men kan man ens gå med stora motorn i kanalen. Går det inte alldeles för fort på tomgång? Elmotor och batterier somdrivs av generatorn för hybriddrift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Neubert och @Olleman82,

hur gick det med era projekt? Några färdiga lösningar eller erfarenheter att dela med er av?

Jag har lite ideer, innefattande två stycken billiga givare, en arduino och eventuellt en CAN-shield som skickar ut data i NMEA2000-format till plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 07:35 skrev Daniel_K:

@Neubert och @Olleman82,

hur gick det med era projekt? Några färdiga lösningar eller erfarenheter att dela med er av?

Jag har lite ideer, innefattande två stycken billiga givare, en arduino och eventuellt en CAN-shield som skickar ut data i NMEA2000-format till plottern.

köpte  http://www.emco.nu/ Visar väl inte exakt förbrukning men ok för det priset.

ful som stryk om man inte lägger ner lite tid med att fräsa såga lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Daniel_K Jag är intresserad av din ide med en arduino för att skicka flödesdata över NMEA2000. Kom du någon vart med det projektet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart vet jag lite mer om hur fel eller rätt flödesmätaren visar, ska tanka fullt i veckan har kört några hundra tals distans efter jag senast tankade fullt.

 Fantastiskt nog har jag kommit ihåg att logga alla resor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också påbörjat ett arduinoprojekt med gps-logg. Nyfiken på utvärdering av flödesgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-30 vid 13:32 skrev Limpan_:

@Daniel_K Jag är intresserad av din ide med en arduino för att skicka flödesdata över NMEA2000. Kom du någon vart med det projektet?

Vad har du för motor? Jag har fått fram bränsleförbrukningen till min Garmin-plotter via en dongle som kopplas till motorns CAN-buss. 
Det finns kanske något till din motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-30 vid 13:32 skrev Limpan_:

@Daniel_K Jag är intresserad av din ide med en arduino för att skicka flödesdata över NMEA2000. Kom du någon vart med det projektet?

Inte än tyvärr... För många projekt, och för lite tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite off topic: När jag var på Volvo Lastvagnar och utvecklande mätinstrument så gjorde jag en bränslemätare. Det var på 70- talet, så det var mekaniska räkneverk. Jag byggde en elektronik som gjorde att om det kom en backpuls så spärrades nästa frampuls. Därmed fick jag fram minus back. Den tickade för varje puls men lite i otakt när det kom en backpuls.  Förutsätter att det inte kommer två backpulser på en gång.

 

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps Som jag skrev förut, på Volvos lastbilar fanns det en returledning som några av er påpekat. Men på min båt går bara en ledning till tanken, Inge retur. Då borde det gå att mäta på den ledningen, eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-01 vid 17:44 skrev Algot_R:

Ps Som jag skrev förut, på Volvos lastbilar fanns det en returledning som några av er påpekat. Men på min båt går bara en ledning till tanken, Inge retur. Då borde det gå att mäta på den ledningen, eller hur?

 

Om det inte finnd en returledning så borde det ju gå ja. Då finns ju även färdig kommersiell lösning, tex https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/garmin-gfs-10-flodesmatare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-31 vid 16:00 skrev anuba:

Vad har du för motor? Jag har fått fram bränsleförbrukningen till min Garmin-plotter via en dongle som kopplas till motorns CAN-buss. 
Det finns kanske något till din motor. 

TAMD41B, så ingen elektronik där som vet förbrukningen tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar gammal tråd eftersom jag nu fått hem två flödessensorer. Idén är att bygga en budgetflödesmätare med en arduino, två flödessensorer (bränsle och retur), gps-stöd och en liten skärm. Sannolikheten att projektet kommer till praktisk nytta bedömer jag som nära noll eftersom jag är fullständig novis på området och budgeten är max 1000 kr. Men det är väldigt roligt!

 

Nåväl, jag har testat sensorerna idag via trädgårdsvattenslangen. Sensorerna är billiga kopior, men jag tänkte att om de t.o.m bemödat sig med att kopiera ”made in Japan”-etiketten kanske innehållet också är likartat... En första mätning indikerar att de är någotsånär stabila fr.o.m 0,8 l/minut. Det kanske är ok för flödet till motorn, men för högt för returflödet eller?

 

Vi har en Windy 24 med VP Kad 42. Den snittar 1,3 l/Nm. Om jag fattat det rätt är flödet till motorn konstant relativt varvtalet, medan returen beror på belastning. Hur är ration dem emellan, dvs kan det vara så att pumpen ger t ex 0,8 l/min och returen är 0,6 l/min vid normalbelastning? Om returen är mycket mindre än så behöver jag leta andra sensorer... Eller ungefär vilka flöden kan jag förvänta mig vid olika varv?

 

Bifogar bild på bygget såhär långt och diagram över första mätningen. Sensorn verkar funka hyfsat ner till 0,3 l/minut så länge flödet är jämt om den väl kommit igång (tror det är en ovalhjulssensor).

05CF318D-7DF5-47DA-8291-4DF4F5B2900A.jpeg

DB4388D3-3597-44FE-85C9-6A7515CDF38B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att du har dubbla framflödet jämfört med motorns förbrukning, dvs anta att returflödet är lika mycket som motorn förbrukar. Det kan visserligen variera väldigt mycket, men är något att utgå ifrån i alla fall.

 

I deplacementfart lär din motor inte dra mer än kanske 5-8 l/h. Det motsvarar 80ml/min, alltså 0,08 l/min, och detta i skillnad mellan fram- och returgivaren.

Om sensorn du har behöver 0,8l/min så är det hela 48l/h, dvs systemet kommer antagligen inte visa något riktigt värde förrän du kör nära max.

 

Tänk sedan på att i synnerhet returflödet är tämligen ryckigt på de flesta dieslar (ofta behövs flödesutjämnare även med "fina" givare), så har givaren problem redan med det jämna vattenflödet är risken stor att det blir ännu värre på motorn.

Lägg där till att givarna fram/retur måste bete sig väldigt lika eftersom det ju är differensen som är intressant. Dvs ett litet fel procentuellt sett blir snabbt en stor förbrukningsskillnad: Om det t ex är 60l/h fram och 40l/h på returen (=förbrukning 20l/h, 0,3l/min) och framgivaren ger +10% och returgivaren -10% blir felet inte 20% utan 50% (30l/h istället för 20l/h i diff). Inte orimligt antagande, då det verkar vara först i denna häraden som din sensor börjar visa stabila värden.

 

Vill inte låta pessimistisk, men du bör försöka hitta givare som är mycket känsligare. Det är inte så lätt, då de flesta är gjorda för att mäta flöden i just vattenslangar, ett flöde som är kanske 10 ggr högre än det man har i bränsleledningen. Men de finns, inte minst inom industri och medicin.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar Ingemar! Jag skulle inte kalla det pessimistiskt, snarare konstruktivt! Jag hade det lite på känn att det finns en anledning till varför ingen använder de sensorerna... Problemet med sensorer med finare känslighet är att de inte har så hög max-genomströmning eller max-tryck och jag vill ju inte riskera att motorn går sämre för att mätningen begränsar flödet. 

 

Den här då, skulle den funka? 4 bar maxtryck, är det ok?

https://www.conrad.se/p/bio-tech-ek-floedes-sensor-fch-m-pom-lc-ad-6-mm-flowmeter-driftspaenning-intervall-5-24-vdc-maetomrade-005-3-150392?gclid=CjwKCAjw4_H6BRALEiwAvgfzq6eEfNhr-BpFHbE1KmTpMkKHa79B0C-bPIggzzgdzs7D8eObm70WNBoC80cQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true

 

eller denna, 30l/h max är väl lite klent?

 

https://www.futurlec.com/sensor/flowfuel30l0.shtml

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev nossnahoj:

Kör du den i sitt "höga" område har jag på känn att den nog lär fungera riktigt bra i din applikation.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återrapporterar här kring mitt lågintensiva projekt att bygga en billig flödesmätare till en KAD42. Fick de nya sensorerna häromdagen och de verkar ha rätt känslighet/flödesområde. Däremot stötte jag på ett annat problem med dessa: de ger 2500 pulser per liter - det är mer än min arduinoapplikation hinner med att processa. I alla fall med GPS-parsning och uppdatering av oled-skärmen samtidigt. Måste nog ha hjälp av någon som är vassare programmerare än jag för att få ihop det. Det kanske finns här på forumet? 
 

Jag har flödessensorerna på var sin digital interrupt-port, den ena adderar till en räknare, den andra drar ifrån pulser från räknaren. Sen läser och nollar jag räknaren en gång per sekund och räknar glidande medelvärde om fem mätningar och multiplicerar med 2500/3600 för att få l/timme. Det borde vara det ”billigaste” sättet att läsa av sensorerna? Skärmen och gps:en uppdateras också en gång per sekund i den vanliga arbetsloopen. GPS-protokollet är ganska babbligt och jag använder det bara för att räkna ut hastighet, så det borde gå att effektivisera..? 
 

En annan sak jag inte vet heller är hur mycket motstånd jag skall koppla in på sensorkretsen, 10k, 20k? Hur vet man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om signalerna hanteras av interrupt borde det väl fungera, och bara göra ett kort avbrott i dina andra "huvuduppgifter" (skärmuppdatering och GPS-analys) ?  Det är ju bara ett par instruktioner som skall utföras på varje puls, och det lär inte ta flera hundra us i ett interrupt. I alla fall inte om man gör koden effektiv, kanske t.o.m. några assemblerrader bara.

 

Annars finns ju logikkretsar med upp/nerräknare som man kan använda för grovarbetet. Det stoppas generellt in alldeles för mycket processorer och programvara där mycket faktiskt går att lösa med "dum" elektronik. Som då aldrig kraschar. Aldrig behöver RESET. Och alltid är redo 😛

(Förlåt, var bara tvungen...)

 

Motståndet beror på ledningslängd (parasitkapacitans), pulsfrekvensen du har i verkligheten o.s.v. som då tillsammans med pull-up-resistansen ger stigtiden på pulsen. Lite hintar borde du kunna läsa ut ur databladet, annars är det bara lite grundläggande beräkningar som behövs ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt igen @IngemarE, det är inte Arduinon det var fel på. Snarare min mellanstadiematte och elementära programmeringskunskap som brister: felet uppstår när jag försöker räkna fram timförbrukning med följande kodrad:

 

int flowRate = (averageFlowFrequency / 2500) * 3600;


averageFlowFrequency (detta värde verkar ok) är sista sekundens medelvärde på antal pulser från givaren, t ex: 18. Jag vill dela med givarens fasta värde på 2500 pulser per liter och multiplicera med 3600 sekunder per timme. Men uträkningen blir åt helvete fel, ibland negativa värden. Int kanske inte är bästa datatypen för division, men det är nått mer som är galet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...