Jbl 1 Postad 15 Augusti , 2018 (redigerade) Hej alla, är det kolfiber eller något annat materal jag har på min fock? Har läst att man inte får vika seglen då men hur gör man annars? Av utrymmesskäl kan jag inte ha seglen rullade. En annan fråga, jag har självslående försegelsystem. Finns det någon nackdel att använda Genuan till det? Tack Redigerad 15 Augusti , 2018 av Jbl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Augusti , 2018 Du kan inte anbända genuan. Den är menad att nå bakom masten. Din självslående fock-skena sitter framför masten. Din första fråga kräver en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jbl 1 Postad 15 Augusti , 2018 Missade att bifoga men ni finns den där tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Augusti , 2018 9 minuter sedan skrev Jbl: Missade att bifoga men ni finns den där tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten. Det brukar inte fungera; blir fel vinkel på skotet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 15 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Jbl: Missade att bifoga men ni finns den där tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten. Normalt sett inte. Som @Peter_K skriver kommer skothornet alldeles för högt. På vår båt blir det så att när vi skotar hem vid skenan sträcks bara akterliket ner och seglet stänger och får dålig form. Vi seglade dock så på kryss ett tag i sommar. Båten fick bättre balans än helt utan försegel men förseglet drev knappast något framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 15 Augusti , 2018 Inga segel tycker om att vikas. Det finns bara dåligt eller sämre beroende på material. Så klart kan man känna ihop ett äldre som ändå är på väg ut tid men .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Det ser ut som att seglet är Pentax med kolaramidfiber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev pseudonym: Det ser ut som att seglet är Pentax med kolaramidfiber. Det behöver det inte vara - Bodings G2 går att få med svartfärgad polyester utan taft; det ser exakt ut så då. Så det är så gott som omöjligt att uttala sig om materialet utifrån bilden.http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Augusti , 2018 Det står säkert på seglet vem som gjort det. Ta många bilder på seglet, utzoomade och på detaljer, och mejla och fråga tillverkaren. Om du inte kan fråga förra ägaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 15 Augusti , 2018 När båten når en viss storlek är det omöjligt att undvika att vika segel. Försök undvika att vika på exakt samma ställe varje gång bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jbl 1 Postad 17 Augusti , 2018 Ursäkta sen återkoppling, det är segel från Boding men dom är från 2007. Säker andra ”produktnamn” än om man tittar på deras hemsida nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 17 Augusti , 2018 (redigerade) Jag tror de kan svara även om de bytt namn eller vävtyper. Redigerad 17 Augusti , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 17 Augusti , 2018 Jag skulle då ringa till Boding. De har säkert ett kundregister där de kan ta fram exakta specar på ditt segel utifrån ålder, båttyp och segelnummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 17 Augusti , 2018 Kanske, kanske inte. Vår båt har segel från Boding. När jag beställde ny fock från Boding i vintras letade de i sina register efter mått och andra data från när de seglen gjordes (2006-2007 nånstans, tror jag) men de hittade inget alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Augusti , 2018 2 timmar sedan skrev raol: Kanske, kanske inte. Vår båt har segel från Boding. När jag beställde ny fock från Boding i vintras letade de i sina register efter mått och andra data från när de seglen gjordes (2006-2007 nånstans, tror jag) men de hittade inget alls. Bodings brann nånstans runt 2006 eller däromkring så då försvann nog alla kundregister tror jag. (hittade det nu) https://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/solen-skiner-pay-boding-igen.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 17 Augusti , 2018 Ah, det förklarar saken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser