Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Jeeagan

Johnson 90hk -98 blöddrar och ryker mycket vid högre varvtal.

Rekommendera Poster

Hej!

Problemen började i höstas, motorn började blöddra ibland när man legat å marchat en stund. Då räckte det att gasa till så försvann det. Hittade att en förgasarkopp va sprucken å läckte från dräneringspluggen. Nu i våras, beställde ja en Ny kopp och bytte den samt packningar på just den förgasaren. Blev inte bättre utan motorn kändes tröttare efteråt samt blöddrade och gick dåligt efter en längre tid på höga varv. Tog upp båten och Bestämde  mig för byta alla förgasarkoppar och packningar (4st) pga mindre läckage. Nu när jag sjösatt båten igen går den MYCKET sämre än innan. Ryker som bara den och går skitkasst på dom högre varven!?? Motorn går bra på tomgång och strax över. Har testat med en annan tank med ny soppa, Kontrollerat gnista på samtliga stift =ok. Stiften är 1 år gammla samt bränsleblåsan.

 

tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Separat oljetank eller 2% oljeinblandning?

Separat oljetank! Tycker soppan är jävligt blå av 2-taktsoljan! Men kan vara inbillning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen specialist i detta ämne men jag misstänker att motorn får för mycket olja. Finns säkert någon expert här som kan förklara hur oljeinblandningen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte stiften svarta å va väldigt oljiga så fall? 🙄 här är en kort videofilm på fanskapet!

 

Redigerad av Jeeagan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar topplockspackning = vatten i förbränningen = ånga och dålig gång. 

 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som om någon har dragit hårt i choken när motorn varvar upp. Kan ju vara topplockspackningen som zigge föreslår. Gör ett kompprov för att reda ut det.
Annars är min gissning elektronikboxen. Mer eller mindre möjligt att felsöka själv. Kan du låna ett instrument för elektronikboxen?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ser ju ut som om någon har dragit hårt i choken när motorn varvar upp. Kan ju vara topplockspackningen som zigge föreslår. Gör ett kompprov för att reda ut det.
Annars är min gissning elektronikboxen. Mer eller mindre möjligt att felsöka själv. Kan du låna ett instrument för elektronikboxen?

Här möjlighet att låna en tändningstester och kontrollera volten över tändkablarna och hattar,

Hur kan jag kolla om elektronikboxen (cdi) är okej? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...