Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
ElisJ

Varierande varvtal, KAD44

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Varning för långt inlägg...

Tänkte kolla om det finns någon som har något tips på var vi ska börja gällande vår båt, en 36-fotare med 2 st KAD44:or, -99 års modell. Motorerna har gått ca 1500 timmar, inget större arbete har gjorts på dem förutom "det vanliga" med service osv.

Motorerna startar väldigt lätt, går som klockor när vi puttrar fram, inga missljud, bra tryck och rätt temperatur.

 

Under första månaden gick det lätt att komma upp i plan och den gick fint i 25-30 knop på ca 3200 varv. Sedan kom semestern och det känns som det var då det hände något. Låg i naturhamn och skulle installera en elpryl så vi stängde av huvudströmbrytarna. Inga problem, allt gjordes klart och på med strömmen igen. Gick upp på flyan och skulle starta motorerna, endast en gick att starta. Felmeddelande 5:4, 5:5. Kollade att att såg bra ut, bröt strömmen och nollade koderna. Då startade plötsligt ingen motor! Samma felkoder igen och nu på bägge motorerna. Vi gjorde om samma sak igen förutom att bryta strömmen och nu startade bägge motorer. Vi drog ut oss med ankaret och skulle lägga i växeln. Hände inget alls! Motorerna bara varvade men ingen växel gick i. I med ankaret igen, panikångest! Ringde Volvo Pentaverkstad som menade att det var fel på actuatorerna men ändrade sig då vi bägge tyckte det skulle vara väldig otur om det hände bägge motorerna samtidigt. Han hade förövrigt ingen aning. Vi testade att nolla koderna igen och helt plötsligt funkade växlarna som de skulle och har gjort det hela sommaren. Har inte vågat bryta huvudströmmen igen dock 😉

 

Men efter detta har båten börjat bete sig lite annorlunda. Det är svårare att komma upp i plan. Det krävs 3500 varv för att få upp den i 25 knop. Den är lika lastad och vi har ingen påväxt.

 

Babords motor går väldigt ojämt i höga varv och kommer aldrig upp i stybordsmotorns 3500 varv utan stannar runt 3000 samt pendlar ca 200-400 varv upp och ner.

 

Vi har testat att köra båten från styrplatsen inne med ungefär samma resultat förutom att här får vi inte upp någon motor i över 3000 varv... Dock ligger de här någorlunda lika i varv, skiljer ca 200 varv som mest.

 

En gång i sommar så har babords motor spökgasat när vi puttrat runt 1200 varv. Den varvade upp till ca 2000 varv ett kort tag för att sedan gå ner till 1200 igen...

 

Vi ska förstås ta hjälp av proffs men det vore intressant att höra om någon har någon idé. Hör alla problem ihop tro? Elfel? Ärg i reglage? Turboproblem?

 

Tack på förhand!

/Elis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2018-08-13 vid 06:36 skrev ElisJ:

Halloj!

 

Varning för långt inlägg...

Tänkte kolla om det finns någon som har något tips på var vi ska börja gällande vår båt, en 36-fotare med 2 st KAD44:or, -99 års modell. Motorerna har gått ca 1500 timmar, inget större arbete har gjorts på dem förutom "det vanliga" med service osv.

Motorerna startar väldigt lätt, går som klockor när vi puttrar fram, inga missljud, bra tryck och rätt temperatur.

 

Under första månaden gick det lätt att komma upp i plan och den gick fint i 25-30 knop på ca 3200 varv. Sedan kom semestern och det känns som det var då det hände något. Låg i naturhamn och skulle installera en elpryl så vi stängde av huvudströmbrytarna. Inga problem, allt gjordes klart och på med strömmen igen. Gick upp på flyan och skulle starta motorerna, endast en gick att starta. Felmeddelande 5:4, 5:5. Kollade att att såg bra ut, bröt strömmen och nollade koderna. Då startade plötsligt ingen motor! Samma felkoder igen och nu på bägge motorerna. Vi gjorde om samma sak igen förutom att bryta strömmen och nu startade bägge motorer. Vi drog ut oss med ankaret och skulle lägga i växeln. Hände inget alls! Motorerna bara varvade men ingen växel gick i. I med ankaret igen, panikångest! Ringde Volvo Pentaverkstad som menade att det var fel på actuatorerna men ändrade sig då vi bägge tyckte det skulle vara väldig otur om det hände bägge motorerna samtidigt. Han hade förövrigt ingen aning. Vi testade att nolla koderna igen och helt plötsligt funkade växlarna som de skulle och har gjort det hela sommaren. Har inte vågat bryta huvudströmmen igen dock 😉

 

Men efter detta har båten börjat bete sig lite annorlunda. Det är svårare att komma upp i plan. Det krävs 3500 varv för att få upp den i 25 knop. Den är lika lastad och vi har ingen påväxt.

 

Babords motor går väldigt ojämt i höga varv och kommer aldrig upp i stybordsmotorns 3500 varv utan stannar runt 3000 samt pendlar ca 200-400 varv upp och ner.

 

Vi har testat att köra båten från styrplatsen inne med ungefär samma resultat förutom att här får vi inte upp någon motor i över 3000 varv... Dock ligger de här någorlunda lika i varv, skiljer ca 200 varv som mest.

 

En gång i sommar så har babords motor spökgasat när vi puttrat runt 1200 varv. Den varvade upp till ca 2000 varv ett kort tag för att sedan gå ner till 1200 igen...

 

Vi ska förstås ta hjälp av proffs men det vore intressant att höra om någon har någon idé. Hör alla problem ihop tro? Elfel? Ärg i reglage? Turboproblem?

 

Tack på förhand!

/Elis

Låter tveklöst som ett elproblem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för elgrej du installerade just före problemet började? Kan den/det ha något med saken att göra?

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2018-08-13 vid 17:09 skrev Kaj1:

Vad var det för elgrej du installerade just före problemet började? Kan den/det ha något med saken att göra?

/Kaj

En spis så det känns inte som om den borde vara problemet, den hade bara varit urtagen för reparation och suttit där förut... Något verkar ha hänt med växleriet då i alla fall men märkligt att det hände på bägge motorerna eftersom varje motor verkar ha egen strömkrets också... Nu är det dock "bara" svajningarna i höga varvtal på babords motor som är problemet ☹️

  2018-08-13 vid 07:48 skrev kossor:

Låter tveklöst som ett elproblem. 

Tack, ja, växelproblemet nästan säkert, men de andra symtomen med svajande varvtal och att den inte går upp fullt i varv, tror du det också kan ha något med elen att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2018-08-13 vid 19:46 skrev ElisJ:

En spis så det känns inte som om den borde vara problemet, den hade bara varit urtagen för reparation och suttit där förut... Något verkar ha hänt med växleriet då i alla fall men märkligt att det hände på bägge motorerna eftersom varje motor verkar ha egen strömkrets också... Nu är det dock "bara" svajningarna i höga varvtal på babords motor som är problemet ☹️

Tack, ja, växelproblemet nästan säkert, men de andra symtomen med svajande varvtal och att den inte går upp fullt i varv, tror du det också kan ha något med elen att göra?

Nu är jag inte så kunnig med just dessa motorer då bränsle inmatningen styrs elektriskt, men pumpen styrs via databox och, enligt hörsägen så kan den del ecf ställa till problem du har två punkter dels vid bränslefiltret sitter elektronik samt en box monterad på  sidan vid pumpen. Det kan behövas en kalibrering av ecf. Detta gör bla Micab samt uppdaterar boxen och raderar alla felkoder. Svajande varvtal låter som ojämn bränsle tillförsel och det kan väl vara så att tekniken strular. Finns säkert någon här som kan detta bättre än jag, el och styrelektronik är inte min grej. Gillar mekaniska prylar som går att åtgärda med ståltråd och mejsel.😃. Beroende på var du bor så ta kontakt med en penta verkstad de har säkert svar på din fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...