Tedis 2 Postad 12 Augusti , 2018 Hej, jag har en Nimbus ned dubbla drev och ena drevet har Powertrim börja bete sig märkligt. Reglaget fungerar och instrumenten visar rätt men det ena drevets powertrim bara klickar. Jag har växlat reglage och uteslutit fel i knappen. Det sitter två enkla fyrkantiga kraft relän vid hydralpumpen som klickar. Tror det stod 12v 40amp p dom. Jag har läst mig till att det är för upp/ner och det stämmer bra då dom heter exakt samma sak. Hydralmotorn går väl bara i olika riktningar när man väljer upp resp. ner. Det skall även finas någon säkring mellan generatorn och pumpen som jag inte tror jag hittat. Enligt skissen ska den sitta nära generatorn men det verksr konstigt. En annan Kostig sak är att på morgonen fungerade den och sen skulle jag testa en sista gång och körde upp dreven kraftigt i beach mod sen är död igen på 6 grader dessvärre så det går inte att köra nu. Förslag tas tacksamt i emot 😀 Systemet är tätt och stabilt vid olika farter ska jag tillägga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 13 Augusti , 2018 Oftast sitter säkringen på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Augusti , 2018 (redigerade) 10 timmar sedan skrev Tedis: Hej, jag har en Nimbus ned dubbla drev och ena drevet har Powertrim börja bete sig märkligt. Reglaget fungerar och instrumenten visar rätt men det ena drevets powertrim bara klickar. Jag har växlat reglage och uteslutit fel i knappen. Det sitter två enkla fyrkantiga kraft relän vid hydralpumpen som klickar. Tror det stod 12v 40amp p dom. Jag har läst mig till att det är för upp/ner och det stämmer bra då dom heter exakt samma sak. Hydralmotorn går väl bara i olika riktningar när man väljer upp resp. ner. Det skall även finas någon säkring mellan generatorn och pumpen som jag inte tror jag hittat. Enligt skissen ska den sitta nära generatorn men det verksr konstigt. En annan Kostig sak är att på morgonen fungerade den och sen skulle jag testa en sista gång och körde upp dreven kraftigt i beach mod sen är död igen på 6 grader dessvärre så det går inte att köra nu. Förslag tas tacksamt i emot 😀 Systemet är tätt och stabilt vid olika farter ska jag tillägga Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen. Förmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där. Redigerad 13 Augusti , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 13 Augusti , 2018 Koppla förbi reläet med en skruvmejsel, kortslut från plus till matningen till pumpen. Går pumpen då är reläet med största sannolikhet trasigt. Byt inget (permanent) som du inte har konstaterat trasigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 13 Augusti , 2018 9 timmar sedan skrev kossor: Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen. Förmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där. Hej, ja det är så den ser ut. Jag uppfattar det som att det är dom 2 små fyrkantiga 12v40amp med 5 poler (växlande) som går till PT. Det sitter två runda bakom dessa två som jag tror har två stift. Denna verkar kopplad till ankarspelet eller så var det häckproppen. Jag har sprejat satan och ryckt och satt i massa gånger men fick inte fart på PT ändå. Helt jäkla hopplöst. I Pentas instruktion står det stt det ska finnas en 55A säkring mellan startmotor och relä. Det hittar jag inte alls om det inte är någon av dom på svart boxen uppe på. Mystiskt fel hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 13 Augusti , 2018 4 timmar sedan skrev Baxlaget: Koppla förbi reläet med en skruvmejsel, kortslut från plus till matningen till pumpen. Går pumpen då är reläet med största sannolikhet trasigt. Byt inget (permanent) som du inte har konstaterat trasigt. Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 14 Augusti , 2018 (redigerade) 2018-08-13 vid 09:56 skrev kossor: Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen. Förmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där. Frågade en penta meck om han ville titta på powertrimet, jag nämnde då att jag bara inte förtod var säkringen sitter. Den sitter vid svarta plastboxen uppe på KAD300 motorn sa han. Utanför burken mot häcken alltså. Den ser inte ut som en säkring utan är special. Reläna kan klicka trots att denna säkring är sönder sa han också. Jag la kabelsko tången mellan polerna och visst var det så enkelt fel. Säkringen måste vara av en trögmodell som haft lite kontakt så den kunnat röra PT ibland. Vilken jäkla luring 😡 men nu är det löst 😀😀😀 Redigerad 14 Augusti , 2018 av Tedis Missa info Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 14 Augusti , 2018 16 timmar sedan skrev Tedis: Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara Det var säkringen, se bild jag la in på det andra inlägget. Det är KAD300 motorer som svarta lådan sitter på och säkringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 Augusti , 2018 5 minuter sedan skrev Tedis: Frågade en penta meck om han ville titta på powertrimet, jag nämnde då att jag bara inte förtod var säkringen sitter. Den sitter vid svarta plastboxen uppe på motorn sa han. Utanför mot häcken. Den ser inte ut som en säkring utan är special. Jag la kabelsko tången mellan polerna och visst var det så enkelt fel. Säkringen måste vara av en trögmodell som haft lite kontakt så den kunnat röra PT ibland. Vilken jäkla luring 😡 men nu är det löst 😀😀😀 Grattis 👍 skönt när det löser sig, va det dålig kontakt då alltså om jag förstår det hela rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 14 Augusti , 2018 (redigerade) Bra att du hittade felet. Isolera nu även den andra anslutningen till säkringen. Öppna anslutningar till batterier som kan ge upp till 1000 ampere är inte bra. Vi har haft nog med bränder i år. Redigerad 14 Augusti , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 15 Augusti , 2018 21 timmar sedan skrev kossor: Grattis 👍 skönt när det löser sig, va det dålig kontakt då alltså om jag förstår det hela rätt. Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Augusti , 2018 2 minuter sedan skrev Tedis: Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring. Härligt du kom på det, jag är så att elfel driver en till vansinne, men känns skönt då man tangerar felet, bra jobbat. 👍 Men måste varit dålig kontakt i och med att den är bränd. Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tedis 2 Postad 17 Augusti , 2018 2018-08-15 vid 10:19 skrev kossor: Härligt du kom på det, jag är så att elfel driver en till vansinne, men känns skönt då man tangerar felet, bra jobbat. 👍 Men måste varit dålig kontakt i och med att den är bränd. Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden. 🙂 Det ska jag göra, båtfel i allmänhet är som Julafton när man hittar felet 😀 Tack för tipsen 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 Augusti , 2018 2018-08-17 vid 08:54 skrev Tedis: Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden Fett leder inte ström men det förhindrar korrosion eftersom det blockerar syret mot det underliggande materialet. Om en säkring går sönder som beskrivet ska man nog hålla koll på den eller bättre, byta ut den. Marinfett kommer snarare att göra att kontakten blir sämre eller till och med blir avbrott. Då är du tillbaka på ruta ett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 6 April , 2022 2018-08-15 vid 10:15 skrev Tedis: Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring. Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 April , 2022 2018-08-13 vid 19:19 skrev Tedis: Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara Nu har ju trådskaparen förvissa hittat och åtgärdat felet, det är ju bra, grattis! Men visst finns det växlande standardrelän för 40A lättillgängliga. Samma firma säjer även andra typer för 40A eller mer. Vad man skall kolla är kontaktstiftens konfiguration, då det i denna firmas sortiment finns en typ av relä där kontakstiften sitter annorlunda, men då är ju detta inget standrardrelä. Dessa båda relän i powertrim/drevlyft är kopplade som en polvändare, och möjliggör då att hydraulpumpens motor kan rotera åt båda hållen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 6 April , 2022 2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny? Den är på 55 A och går att köpa här och här eller här men även hos de flesta som säljer Pentadelar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 6 April , 2022 3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny? Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt. Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 6 April , 2022 Just nu skrev anuba: Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt. Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849 Jag ångrar mig. Jag trodde man såg säkringshållaren på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 6 April , 2022 17 minuter sedan skrev anuba: Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt. Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849 Den borde funka. På min båt bytte jag till automatsäkringar från Mr.Wang i Kinna av denna typen De var också billigare än originalet 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 6 April , 2022 Just nu skrev Makro: Den borde funka med lite fix På min båt bytte jag till automatsäkringar från Mr.Wang i Kinna av denna typen De var också billigare än originalet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 April , 2022 2 timmar sedan skrev anuba: Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt. Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849 Visst, du kan använda i princip vilken säkring som helst, som passar fysiskt i din säkringshållare och har rätt märkström, var det 55 ampere..? Det kan även finnas automatsäkringar, men då får du ju byta ut hållaren, om nu det är någon vinst med en automatsäkring. När du skruvar fast säkringen skall det vara rent i kontaktytorna, isopropanolalkohol (bromsskivespray) är bra att tvätta med, men vilket fettlösande medel som helst funkar, dock kan aceton lösa upp plasten i hållaren. Om du skall ha något vattenavvisande fett, vaselin eller liknande, på anslutningarna lägger du på det sparsamt efter det att du monterat och skruvat fast säkringen. Jag själv använder aldrig fett på detta aviset, det går bra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 6 April , 2022 Här är min säkring på en kad32;) hur ser man om en sådan är trasig?? Nyfiken 🤨 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 6 April , 2022 5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Här är min säkring på en kad32;) hur ser man om en sådan är trasig?? Nyfiken 🤨 Man Ohm-mäter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 April , 2022 23 timmar sedan skrev Rascal: Man Ohm-mäter. Ja eller mäter spänningen efter säkringen. Man brukar även kunna se om tråden inuti är hel eller trasig om man håller upp säkringen mot ljuset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser