Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Tedis

Powertrim som klickar

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Nimbus ned dubbla drev och ena drevet har Powertrim börja bete sig märkligt. Reglaget fungerar och instrumenten visar rätt men det ena drevets powertrim bara klickar. Jag har växlat reglage och uteslutit fel i knappen. 

Det sitter två enkla fyrkantiga kraft relän

vid hydralpumpen som klickar. Tror det stod 12v 40amp p dom. Jag har läst mig till att det är för upp/ner och det stämmer bra då dom heter exakt samma sak. Hydralmotorn går väl bara i olika riktningar när man väljer upp resp. ner. Det skall även finas någon säkring mellan generatorn  och pumpen

som jag inte tror jag hittat. Enligt skissen ska den sitta nära generatorn men det verksr konstigt. En annan Kostig sak är att på morgonen fungerade den och sen skulle jag testa en sista gång och körde upp dreven kraftigt i beach mod sen är död igen på 6 grader dessvärre så det går inte att köra nu. Förslag tas tacksamt i emot 😀  Systemet är tätt och stabilt vid olika farter ska jag tillägga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tedis:

Hej, jag har en Nimbus ned dubbla drev och ena drevet har Powertrim börja bete sig märkligt. Reglaget fungerar och instrumenten visar rätt men det ena drevets powertrim bara klickar. Jag har växlat reglage och uteslutit fel i knappen. 

Det sitter två enkla fyrkantiga kraft relän

vid hydralpumpen som klickar. Tror det stod 12v 40amp p dom. Jag har läst mig till att det är för upp/ner och det stämmer bra då dom heter exakt samma sak. Hydralmotorn går väl bara i olika riktningar när man väljer upp resp. ner. Det skall även finas någon säkring mellan generatorn  och pumpen

som jag inte tror jag hittat. Enligt skissen ska den sitta nära generatorn men det verksr konstigt. En annan Kostig sak är att på morgonen fungerade den och sen skulle jag testa en sista gång och körde upp dreven kraftigt i beach mod sen är död igen på 6 grader dessvärre så det går inte att köra nu. Förslag tas tacksamt i emot 😀  Systemet är tätt och stabilt vid olika farter ska jag tillägga

Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen.

DSC_0132.thumb.JPG.26c41c0345a1bf563babadbf7fcd0f68.JPGFörmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla förbi reläet med en skruvmejsel, kortslut från plus till matningen till pumpen. Går pumpen då är reläet med största sannolikhet trasigt. Byt inget (permanent) som du inte har konstaterat trasigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kossor:

Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen.

DSC_0132.thumb.JPG.26c41c0345a1bf563babadbf7fcd0f68.JPGFörmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där.

Hej, ja det är så den ser ut. Jag uppfattar det som att det är dom 2 små fyrkantiga 12v40amp med 5 poler (växlande) som går till PT. Det sitter två runda bakom dessa två som jag tror har två stift. Denna verkar kopplad till ankarspelet eller så var det häckproppen. Jag har sprejat satan och ryckt och satt i massa gånger men fick inte fart på PT ändå. Helt jäkla hopplöst. I Pentas instruktion står det stt det ska finnas en 55A säkring mellan startmotor och relä. Det hittar jag inte alls om det inte är någon av dom på svart boxen uppe på. Mystiskt fel  hmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Koppla förbi reläet med en skruvmejsel, kortslut från plus till matningen till pumpen. Går pumpen då är reläet med största sannolikhet trasigt. Byt inget (permanent) som du inte har konstaterat trasigt.

Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 09:56 skrev kossor:

Kolla så du inte har oxid på kontakterna, sitter påskjutet på respektive relä. Ta löst rengör fetta in dem, återmontera. Reläna brukar tacka för kaffet tyvärr. Har du ström ner till reläna och du gjort rent anslutningarna så är det nog bara testa byta ut reläet till sänkningen.

DSC_0132.thumb.JPG.26c41c0345a1bf563babadbf7fcd0f68.JPGFörmodar att du har denna pumpkonstruktion, finns även en äldre modell den är helsvart och man fyller direkt i pumpen, bakom pumpen skruvade på den grå fästanordningen sitter två relän de är skruvade med genomgående m6 med mutter. På dessa relän sitter två flatstift vardera relät. Där kan oxid bildas och du får då att ibland går det och andra gånger går det inte. Sedan har du matningen till motorn den grön blåa du ser i bild gör rent även där.

Frågade en penta meck om han ville titta på powertrimet, jag nämnde då att jag bara inte förtod var säkringen sitter. Den sitter vid svarta plastboxen uppe på KAD300 motorn sa han. Utanför burken mot häcken alltså.

Den ser inte ut som en säkring utan är special. Reläna kan klicka trots att denna säkring är sönder sa han också. Jag la kabelsko tången mellan polerna och visst var det så enkelt fel. Säkringen måste vara av en trögmodell som haft lite kontakt så den kunnat röra PT ibland. Vilken jäkla luring 😡 men nu är det löst 😀😀😀

3DE61BFB-1420-47DF-B339-D7285FE9F3AA.jpeg

Redigerad av Tedis
Missa info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Tedis:

Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara

Det var säkringen, se bild jag la in på det andra inlägget. Det är KAD300 motorer

som svarta lådan sitter på och säkringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Tedis:

Frågade en penta meck om han ville titta på powertrimet, jag nämnde då att jag bara inte förtod var säkringen sitter. Den sitter vid svarta plastboxen uppe på motorn sa han. Utanför mot häcken.

Den ser inte ut som en säkring utan är special. Jag la kabelsko tången mellan polerna och visst var det så enkelt fel. Säkringen måste vara av en trögmodell som haft lite kontakt så den kunnat röra PT ibland. Vilken jäkla luring 😡 men nu är det löst 😀😀😀

3DE61BFB-1420-47DF-B339-D7285FE9F3AA.jpeg

Grattis 👍 skönt när det löser sig, va det dålig kontakt då alltså om jag förstår det hela rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittade felet. Isolera nu även den andra anslutningen till säkringen. Öppna anslutningar till batterier som kan ge upp till 1000 ampere är inte bra. Vi har haft nog med bränder i år.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev kossor:

Grattis 👍 skönt när det löser sig, va det dålig kontakt då alltså om jag förstår det hela rätt.

Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring.

 

3494A818-53E2-490D-AF7E-7A505593FE85.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Tedis:

Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring.

 

3494A818-53E2-490D-AF7E-7A505593FE85.jpeg

Härligt du kom på det, jag är så att elfel driver en till vansinne, men känns skönt då man tangerar felet, bra jobbat. 👍 Men måste varit dålig kontakt i och med att den är bränd. Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 10:19 skrev kossor:

Härligt du kom på det, jag är så att elfel driver en till vansinne, men känns skönt då man tangerar felet, bra jobbat. 👍 Men måste varit dålig kontakt i och med att den är bränd. Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden. 🙂

Det ska jag göra, båtfel i allmänhet är som Julafton när man hittar felet 😀

Tack för tipsen 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎17 vid 08:54 skrev Tedis:

Doppa kontakstyckena i lite marinfett nu innan återmontering så får du bra kontaktytor i framtiden

Fett leder inte ström men det förhindrar korrosion eftersom det blockerar syret mot det underliggande materialet.
Om en säkring går sönder som beskrivet ska man nog hålla koll på den eller bättre, byta ut den. Marinfett kommer snarare att göra att kontakten blir sämre eller till och med blir avbrott. Då är du tillbaka på ruta ett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 10:15 skrev Tedis:

Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring.

 

3494A818-53E2-490D-AF7E-7A505593FE85.jpeg

Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 19:19 skrev Tedis:

Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara

Nu har ju trådskaparen förvissa hittat och åtgärdat felet, det är ju bra, grattis!

Men visst finns det växlande standardrelän för 40A lättillgängliga. Samma firma säjer även andra typer för 40A eller mer. Vad man skall kolla är kontaktstiftens konfiguration, då det i denna firmas sortiment finns en typ av relä där kontakstiften sitter annorlunda, men då är ju detta inget standrardrelä.

 

Dessa båda relän i powertrim/drevlyft är kopplade som en polvändare, och möjliggör då att hydraulpumpens motor kan rotera åt båda hållen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny?

Den är på 55 A och går att köpa här och här eller här men även hos de flesta som säljer Pentadelar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Är detta säkringen? Vad är det för typ köpte du en ny?

Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt.
Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.
https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev anuba:

Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt.
Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.
https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849

Den borde funka.
På min båt bytte jag till automatsäkringar från Mr.Wang i Kinna av denna typen
De var också billigare än originalet :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Makro:

Den borde funka med lite fix
På min båt bytte jag till automatsäkringar från Mr.Wang i Kinna av denna typen
De var också billigare än originalet :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag har inte samma powertrim men skulle inte en Mega-säkring från Mekonomen funka? Jag har några sådana i min båt.
Det är svårt att se vilken CC-mått det är mellan polerna.
https://www.mekonomen.se/mega-sakring-50a-1-pack-promeister-10190849

Visst, du kan använda i princip vilken säkring som helst, som passar fysiskt i din säkringshållare och har rätt märkström, var det 55 ampere..?

 

Det kan även finnas automatsäkringar, men då får du ju byta ut hållaren, om nu det är någon vinst med en automatsäkring.

 

När du skruvar fast säkringen skall det vara rent i kontaktytorna, isopropanolalkohol (bromsskivespray) är bra att tvätta med, men vilket fettlösande medel som helst funkar, dock kan aceton lösa upp plasten i hållaren.

Om du skall ha något vattenavvisande fett, vaselin eller liknande, på anslutningarna lägger du på det sparsamt efter det att du monterat och skruvat fast säkringen.

Jag själv använder aldrig fett på detta aviset, det går bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Här är min säkring på en kad32;) hur ser man om en sådan är trasig?? Nyfiken 🤨 

B11FC585-BBB8-4127-BD03-47F45E1A8DD5.jpeg

79AE33AA-F3D9-4193-ADBC-87994F1720ED.jpeg

Man Ohm-mäter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rascal:

Man Ohm-mäter.

Ja eller mäter spänningen efter säkringen.

Man brukar även kunna se om tråden inuti är hel eller trasig om man håller upp säkringen mot ljuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...