Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
gudden

Motor uppe eller nere

Rekommendera Poster

Jag har alltid haft min utombordare upptiltad så mycket det går när båten ligger med bryggan även om en liten del av motorn  ligger kvar i vattnet. Jag pratade med en båthandlare som sa att om man inte kan tilta upp hela motorn ur vattnet så är det bättre att låta motorn vara kvar i vattnet. Detta eftersom det då är offeranoderna som tar upp de galvaniska strömmarna. Han menade att om en liten del av motorn ligger i vattnet utsätts godset för galvaniska strömmar och tar stryk. 

Stämmer detta? När jag tittar på bryggorna är samtliga utombordare upptiltade även om flera har en liten del av motorn i kontakt med vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bara för att flera andra vid din brygga gör fel, så kan du göra rätt istället. Propen och offeranoden under ytan eller motorn helt uppe. Delvis uppe, är det absolut sämsta. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid haft mina uppe,ang anod så har väl nästan alla en på bracketen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så om jag inte kan tilta upp hela mototorn så ska jag se till att propeller och en offeranod är i vattnet?

Vad är bracketen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bracketen är motorfästet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Kane:

Bracketen är motorfästet.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om du har proppen i vattnet så blir det inte så roligt efter halva säsongen med påväxt samt vibrationer dom följd, har du nere hela så kan kylintagen växa igen och då blir det stopp igen.

Självklart skall du tilta upp absolut max. 

Vet inte hur länge jag höll på och rensade kylkanaler från tulpaner som lossnade och sögs in och täppte till då ägaren före mig lät motorn vara nere. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...