Barnie79 0 Postad 17 Augusti , 2018 (redigerade) Med bakgrunden att vi ska "bo inoss" lite i en säsiäong så lutar det att den får hänga med den säsongen och sedan kanske ge vika när förruffen byggs om nästa vinter. Men får suga på karamellen samt även kolla konditionen på det vattenburna. Tanken är att inte klä om skrovsidor dennavinter, tänker dock montera två "häng kojer" som kan fällas upp längs med iom att vi är fem i familjen. Får ae om det projektet görs denna vinter eller väntas med tills hela ruffen görs. Redigerad 17 Augusti , 2018 av Barnie79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 17 Augusti , 2018 Har eventuellt kommit på en lösning för lyft av motor och baxning akterut till sittbrunnen och åt andra hållet med nya motorn sen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/portar/skjutportsskena-002117/ https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/portar/hangrulle-002115/ https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/ Skenan skruvas i en 45/70 regel på kant och monteras med "a-ställningar" Känns som en hemmabygd "travers" till ett väldigt överkomligt pris samt att vinchen kan jag montera på någon av trädgårdstraktorerna sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 18 Augusti , 2018 2018-08-17 vid 18:14 skrev Thallatha: Har den vattenburen slinga eller värmer den bara med strålvärme? Jag ser nu att jag slarvläste din fråga, tolkade det som om du undra om det var enda värmekällan eller om jag har något annat system också. Har faktiskt inte kollat den så noga, jag tror att det endast är reflex/strål värme och inte en mantlad variant. Men ska dubbelkolla detta när jag är hemma igen imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Augusti , 2018 11 timmar sedan skrev Barnie79: Jag ser nu att jag slarvläste din fråga, tolkade det som om du undra om det var enda värmekällan eller om jag har något annat system också. Har faktiskt inte kollat den så noga, jag tror att det endast är reflex/strål värme och inte en mantlad variant. Men ska dubbelkolla detta när jag är hemma igen imorgon. Man kan ju se att du har konvektorelement infällda nere i ruffen på kojernas framsida, alltså har du vattenburen värme som jag ser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 19 Augusti , 2018 3 minuter sedan skrev pseudonym: Man kan ju se att du har konvektorelement infällda nere i ruffen på kojernas framsida, alltså har du vattenburen värme som jag ser det. Det stämmer gott och der var så jag först läste frågan också och postade den bilden. När jag läste det en andra gång så förstod jag att frågan var rörande kaminen om den endast har har strål värme eller också är kopplad på vattenburet (vattenmantlad kamin) och således också värmer upp det vattenburna systemet. Finns i var fall svar på båda delarna nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 17 Juni , 2019 Då har alltid legat Still alldeles för längesen olika anledningar. Men nu är det igång så smått igen så snart fax att montera ihop anordningen för att lyfta motorn. Passade idag på att montera bort pentryt för att komma åt ena tanken och vad jag befarade besannades när manlucka lyftes, så rengöring av tankar får sättas upp på listan direkt efter att gamla motorn kommit ur. Har i var fall trots axel och rygg bekymmer gått över den "nya" motorn något så nu är det backslaget kvar att gå genom. Bifogar en bild från ena tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser