Barnie79 0 Postad 11 Augusti , 2018 Hejsan! Det är som så att jag tidigare i somras förvärvade en snipa efter att stått utan båt i flera år. Trevligt är ju att man inte varit ensam om att sakna båt utan hela familjen har under senaste året tjatat mer och mer om att vi ska skaffa båt. Sagt och gjort, jag och minstingen åkte och tittade på den och jag fastnade direkt, skrovmässigt och utrymmes mässigt är den perfekt. Dock har jag försökt att söka info om båten vilket finns väldigt begränsat, på google har jag inte hittat något direkt och båten kommer från ett dödsbo så där fanns inte så mycket information. Därav vänder jag mig till er där ute i hopp om att någon sitter inne med mer information om modellen. Kanske dyker båten upp i en projekttråd, får se vad som blir av den, i första skedet ska den va klar för sjösättning till nästa säsong och endast mindre saker kommer att göras så vi får chans att känna och använda in oss hur den funkar efter en aäsongs användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 12 Augusti , 2018 Här kommer ett par bilder också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Augusti , 2018 Tack för ditt PM. Det ser ju ut att va e pene snipa. Tyvärrvet jag inget om den, men vi kan ju lyfta tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 14 Augusti , 2018 12 minuter sedan skrev Thallatha: Tack för ditt PM. Det ser ju ut att va e pene snipa. Tyvärrvet jag inget om den, men vi kan ju lyfta tråden. Tackar för svar i alla fall! Är egentligen mest nyfiken på om det finns någon mer där ute eller om detta är en beställd båt. Finns dock tecken på att styrhytten kan ha blivit något ommoddad genom åren. Vet inte om den lilla info jag fått fram eventuellt kan stämma med att Kungsfjord hade tillverkning i Kungsbacka under 70-talet och kanske längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Augusti , 2018 Jag fick ditt PM och skrev ett långt svar tillbaka. Dessvärre gick det inte att skicka det, så det tramset jag skrev får du klara dig utan. Det tillförde ändå inte mycket i ärendet. Det enda var väl https://www.maringuiden.se/user/Lasse-L en kunnig och klurig snipägare från Göteborgstrakten. Han kanske vet nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Tack än en gång! Ska teata lägga ett PM till han med, dock verkar det som att han inte varit inloggad på drygt ett år. Det du säger om att skrivit och sedan försvann allt, det verkar vara ett litet problem här inne, sett det ett antal ggr i trådar att folk har sagt. Likaså detta med att ladda upp bilder, jag skulle ladda upp fler bilder men gick inte då den säger max 1.95 MB, trodde att det var år 2018 och inte 1998... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Jag hade en Kungsfjord 27:a fram till förra våren. Köpte den för 4 år sedan och fick göra en makeover då den var väldigt nergången av tidigare ägaren (en farbror på 85 år). Vid mina egna eftersökningar om modellen fick jag fram att den är byggd i Norge i cirka 10 exemplar. Skrovet är ursprungligen en fiskebåt som man sedan byggde en ny överbyggnad till. De båtar jag har sett har alla olika utföranden på inredningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Men vad kul och se att någon mer har haft en i sin ägo. Din bild bekräftar vad jag sett på min att styrhytten är ombygd, finns inget kapelltill sittbrunnen utan man har plastat upp och satt in en dörr till styrhytten. Intressant att du hittat fram att 10 ex har tillbverkats, jag har inte lyckats få fram bågot alls direkt utan gick på info jag läste om en annan kungsfjord som skulle varit tillverkad -74 i kungsbacka. Råkar det vara så att du vill maila över några bilder på din gamla båt? Eller om du kanske tom använder messenger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Jag kan tyvärr inte ladda upp fler bilder här inne. 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Här kommer några bilder på hur båten såg ut när jag tog över den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Här en bild på ursprungsutförandet som fiskebåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2018 Den båten var ute på blocket förra året och fanns då i Sannegårdshamnen i Göteborg, stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Jag skickar pm till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2018 4 timmar sedan skrev Barnie79: Jag kan tyvärr inte ladda upp fler bilder här inne. 😕 Jo då - du får bara göra dem mindre. Förr hade jag ett fotoredigeringsprogram. Nu tar jag bilder med mobilen. Om jag mailar dem till mig själv fråga mailprogramet vilken storlek jag vill skicka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Ja jag upptäckte det sen med att var bild får va max 1.95mb. Har lättat gamla motorn inför att baxa ut den. Skönt att motorrummet bjuder på gott om plats! :l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2018 Trevligt att följa såna arbete. Köpte en gamal L32 (koster segelbåt) med en ihoprostad motor. I segelbåtar är det ofta trångt i motorrummet. Båten stod inkilad mellan en massa andra båtar på Svinninge marina, Åkersberga och man kom bara åt med lastare från fören Lyfte fram motorn i salongen och lossade backslaget. Det gjorde en hel del på längden och vikten. Lyfte den sen i omgångar med hjälp av ett par spaklyftblock och en del regelvirke. Ut i sittbrunnen, upp på fufftaket, fram mot masten, ner på skarndäcket och släpade den sen fram på fördäck. Gick upp på kontoret och bad att få hyra en lastare med förare. Av allt mittslit syntes ju inget. "Hur har du fått motorn dit" frågade maskinföraren. Gott attfå gjort rent underen gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Jag tänkte vänta med att dra upp en projekttråd då det går rätt långsamt, men man kanske skulle starta upp en snarast i alla fall. Ja det ärriktigt grisigt ner i kölsvinet, så det ska städas ur och snyggas upp rejält, finns även draget X antal meter med rör och slangar till kylvattenslingan som ska städas bort, går akterut och sedan ett antal varv i badbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 15 Augusti , 2018 Ska flrsöka hinna ut och fota lite imorgon och påbörja en projekttråd istället. Kan alltid vara bra med inputs om än jag är ganska säker på vad som ska göras samt inte helt bovis eller med tummen mitt i hand. Har ju dock redan kommit på mig själv med en tankevurpa i samband med att båten las på kärran, jag får problem att skrapa/slipa och behandla kölen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barnie79 0 Postad 17 Augusti , 2018 Är dock i valet och kvalet på om denna ska behållas eller ej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Augusti , 2018 Bara att riva ut och sälja till förmån för något som inte sotar ner så mycket. På Blocket går det att bli av med det mesta, tom, gamla kärringar kan man annonsera ut har jag sett?😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Augusti , 2018 33 minuter sedan skrev Barnie79: Är dock i valet och kvalet på om denna ska behållas eller ej... Har den vattenburen slinga eller värmer den bara med strålvärme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser