Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Casey

Fartbegränsning

Rekommendera Poster

Är det fart över grund eller över vatten som gäller för fartbegränsningar? Finns det någon vettig sida för info. Tacksam för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon stor roll?

Eftersom det ofta mäts med laser så lär fart över grund vara det som gäller mest. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näringstrafik hävdar FGV. Vill gärna känna till det formella.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats. KBV mäter på ett sätt men man menar att juridiskt är det på ett annat sätt. Jag TROR KBV mäter FÖG. Eller så är det tvärtom.

Dessutom är det inte fartbegränsningar utan hastighetbegränsning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant hade jag sagt att det alltid är fgv som gäller. 

Ett fartyg skulle annars kunna hamna i en situation då man inte har styrfart. Vid kraftig medström exempelvis. 

Men kustwaffe mäter ju med radar, alltså fög. Kanske har de någon formel för ”strömavdrag”?

 

AIS-info räknas inte som bevis för fortkörning. Har ibland blivit anklagad för fortkörning av folk som sitter och följer på marinetraffic.com. 🙁 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

Detta har diskuterats. KBV mäter på ett sätt men man menar att juridiskt är det på ett annat sätt. Jag TROR KBV mäter FÖG. Eller så är det tvärtom.

Dessutom är det inte fartbegränsningar utan hastighetbegränsning.

Jag kan ju inte låta bli...

 

"Fart anger hur snabbt något förflyttas, alltså avståndsförändring per tidsenhet. I tekniska sammanhang skiljer man mellan fart, där förflyttningens riktning inte spelar någon roll och hastighet där man också beaktar riktningen.

Fart är en skalär storhet, som har SI-enheten meter per sekund. Även användning av kilometer per timme och knop accepteras i samband med SI.

Fordon har ofta hastighetsmätare som mäter farten vid en viss tidpunkt. Med strikt språkbruk borde de kallas fartmätare, då de inte anger färdens riktning."

 

Enligt Wikipedia där, alltså.

Det som begränsningen gäller är nog farten, det lär inte spela någon roll åt vilket håll man kör för fort :rolleyes:  Sedan kanske det heter hastighetsbegränsning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om det vore fgv i en tysk flod, eller i väddö kanal där har jag mätt 1,5 knop motström,körde om en ilsken seglare med en Mcgulock på fullvarv.Hann missade bro öppningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kronvik:

Det som begränsningen gäller är nog farten, det lär inte spela någon roll åt vilket håll man kör för fort

 

På vägarna ändrade man från "fart" till "hastighet" helt enkelt därför att skyltarna inte alltid kan sitta mitt för varandra. KBV skriver i sin årsrapport att man genomför "hastighetskontroller".

Fartkontroll är något helt annat enl min amerikanske kompis.

12 minuter sedan skrev coppertail:

Men kustwaffe mäter ju med radar, alltså fög

Så är det nog, som jag kommer ihåg så fick de kritik för att de hade köpt laser/radar med GPS som alltså då mäter FÖG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Så är det nog, som jag kommer ihåg så fick de kritik för att de hade köpt laser/radar med GPS som alltså då mäter FÖG.

 

Laser menade jag naturligtvis ja. Var nog länge sedan de använde radarpistoler. 

 

Hastighetsbegränsningarna är ju betydligt äldre än både laser och GPS. 

Förr var ju i princip fart genom vattnet det enda som var praktiskt mätbart. Ström och därmed fart över grund blev ju betydligt mer av en bedömningssport. 

Och av ovan angivna skäl med medström och styrfart, samt vaga minnen från föreläsningarna i sjöfartsjuridik får nog någon komma med väldigt goda bevis för att övertyga mig om motsatsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det primärt handlar om små fritidsbåtar som bryter mot fartbegränsningar. Där är styrfart ingen faktor i svenska vatten om det inte är en utomordentligt dåligt konstruerad båt, eller nåt trångt sund med kraftig tidvattenpåverkan. Men för den extrema situationen lär KBV fria hellre än fälla. I alla övriga 99.999 procent av fallen måste det rimligtvis vara FÖG som gäller. Det är också det enda som man pålitligt och hyfsat objektivt kan mäta utan att vara ombord på den fortkörande båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Det är också det enda som man pålitligt och hyfsat objektivt kan mäta utan att vara ombord på den fortkörande båten.

 

Ok. Var det så när den första sjötrafikförordningen skrevs tror du? 

 

Tidvattenströmmar av betydelse är nog i minoritet i Sverige. Ström på riktigt hittar man i älvar, floder och åar. Helst under snösmältning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men när den skrevs är ointressant. Om det inte uttryckligen står FGV i den så måste det vara nutida förhållanden som ska ligga till grund för bedömningar, och då är FÖG det enda rimliga, av så många skäl.

 

Ja, precis, det är i praktiken alltså aldrig nåt problem med ström i förhållande till fartbegränsningar eftersom KBV knappast är inne på floder och jagar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

det är i praktiken alltså aldrig nåt problem med ström i förhållande till fartbegränsningar eftersom KBV knappast är inne på floder och jagar.

Det var det debatten handlade om för några år sedan eftersom man bötfäller båtar som överskrider gällande hastighetsbegränsning med en knop och en ström på en knop kan mycket väl förekomma i  vissa sund.

 

Historiskt var det flesta hastighetsbegränsningarna på ställen som Göta Kanal. Där står stenar var 1000:e aln så hastigheten med tid mellan stenarna. Dvs FÖG.

 

I skärgården var nog hastighetsbegränsningarna mer sällsynta förr, de flesta båtar seglade reglerna gäller bara maskindrivna fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

Det var det debatten handlade om för några år sedan eftersom man bötfäller båtar som överskrider gällande hastighetsbegränsning med en knop och en ström på en knop kan mycket väl förekomma i  vissa sund.

 

Historiskt var det flesta hastighetsbegränsningarna på ställen som Göta Kanal. Där står stenar var 1000:e aln så hastigheten med tid mellan stenarna. Dvs FÖG.

 

I skärgården var nog hastighetsbegränsningarna mer sällsynta förr, de flesta båtar seglade reglerna gäller bara maskindrivna fartyg.

Tänk om den som mäter med laser driver 1kn från objektet som mäts, då blir ju resultatet 1kn mer ög..

0.2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast KBV mäter väl främst stående på land? Fartbegränsade områden är ju sällan på öppet hav, utan mest i trånga leder, hamnområden och kanaler där land är nära hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Fast KBV mäter väl främst stående på land?

Det tro jag inte, det jag sett eller hört talas om så ligger de ankrade tex i trångt sund.

Deras laserpistoler har inbyggd GPS..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då sett dem stå på land och mäta, så det förekommer. Trodde det var det vanligaste, men kanske mäter de ombord också. I de flesta fall handlar det nog ändå inte om nån som kör 6 knop där gränsen är 5, utan snarare 26 knop... 20 knop medström finns inte...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har då sett dem stå på land och mäta, så det förekommer. Trodde det var det vanligaste, men kanske mäter de ombord också. I de flesta fall handlar det nog ändå inte om nån som kör 6 knop där gränsen är 5, utan snarare 26 knop... 20 knop medström finns inte...

 

 

Det är väl inte ovanligt att de står på land.

La till i Lysekil, norra hamnen, förra sommaren. På väg iland, stod en Kustbevakare tillsammans med en kvinlig polis på pontonbryggan och mätte hastigheten på båtar som var på väg förbi hamnen, inom 5 knopsområdet. När jag passerade paret, brände en motorbåt i ca 20 knop förbi hamnen. Tror det var en polis på vattenskoter som körde ikapp och överlämnade ett inbetalningskort - eller vad det nu var.

Kustbevakaren var en fd granne, något yngre än jag. Han mamma köpte "min" barnvagn till hans storasyster. Platsen var ett bra ställe att fixa förstärkning till stadskassan. De som tjänstgjorde på platsen drog snabbt in pengar till sina hela månadslöner och omkostnader för uppdraget. 😖

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Platsen var ett bra ställe att fixa förstärkning till stadskassan.

I mitt närområde finns ett lönsamt ställe. Det är ett ca 400m brett sund, hastighetsbegränsat till 5 knop. Där finns även en trevlig krog med fullständiga rättigheter. 

Där ligger gärna KBV. Många missar tavlorna på land och passerar i god fart eftersom de tror KBV bara ligger för att kolla nykterhet. KBV tar även några för bristande lanternföring.

Krögaren är fö inte så förtjust i 0,2 lagen, sen den infördes har det skett en radikal nedgång i alkoholförsäljningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:

Kustbevakaren var en fd granne, något yngre än jag. Han mamma köpte "min" barnvagn till hans storasyster. Platsen var ett bra ställe att fixa förstärkning till stadskassan. 
 

Hoppas att pengarna gick till statskassan och inte till staden Lysekil.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du mot Lysekil!?

 

Det hade väl varit bra om stadskassan  - eller kommunens kassa - det finns ju inga städer nu för tiden:

Nej - risken är nog liten att ett ekonomiskt utfall i ett sammarbete mellan polisen och kustbevakningen skulle hamna i Lysekils kommuns "kassakista".

Små turist komuner på Västkusten, har det relativt kärvt på den kommunala inkomstsidan.

Lysekils kommun har 14-15 000 årsboende innevånare. Hur många "badgäster" som äger fastigheter innom den kommeunen vet jag inte, men de är väl som det är i Sotenäs, grannkommun där jag där jag bor, väldigt många. I Sotenäs finns det stora område där husen är tomma under vintern. En person som äger en fastighet i en kommun har alla rättigheter, men inga skylldigheter. Fastighetsavgiften går väl till kommunen.

Ändå är det  possitivt i många avseende med alla som vill komma till våra kommuner på längre eller kortare tid. Lysekil har ungefär 500 000 besöksnätter om året plus ca 100 000 dagsbesökande. Detta under  i stort sett 6 sommarveckor. Synd bara att den verkliga turistsäsongen är så kort. 

De flesta  ortsbor har ju möjlighet hålla sig undan det värsta. Smögenbryggan är fantastisk under januari. 😉

Smögenbryggan en nyårsafton för ett par år sen.

 

000DSC_0177.jpg.b159d76844543a1dbc0ddc3d18bc00e4.jpg

 

000DSC_0180.jpg.e8741bdf730452e2874db43b8ec3235b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Thallatha:

En person som äger en fastighet i en kommun har alla rättigheter, men inga skylldigheter.

Ekonomiskt är nog "badjävlarna" ganska bra. De har inga krav på skola och hemsjukvård, de sliter inte på gator och kommunala anläggningar. Fastighetsägarna betalar mycket i fasta avgifter men lite i förbrukning.

Många kommuner skulle må bra av att vara just sommar eller sovstäder. Min komun skriker efter industri som aldrig kommer att komma. Industrier som oftast inte betalar ett öre i skatt men som kostar kommunen en massa pengar med sin belastning på vägar, avloppsnät mm.

De som jobbar i industrin betalar ju skatt där de bor.

 

I Frankrike har man en turistskatt, några euro som "utbölingarna" får betala för varje natt de bor där, oavsett om det är hotel, camping el likn. Skatten tillfaller helt kommunen så att de har råd att underhålla tex stränder. Vilket också märks. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Ekonomiskt är nog "badjävlarna" ganska bra. De har inga krav på skola och hemsjukvård, de sliter inte på gator och kommunala anläggningar. 

 

Problemen kommer när stugägarna går i pension och får för sig att flytta ut ”för gott”. 

Då är de i stort sett enbart en minuspost. 

 

Nu kanske vi gled lite ifrån ämnet? 🙂 

Väntar på att någon ska ”motbevisa” att det är fgv som gäller. Men det lär knappast hända...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ekonomiskt är nog "badjävlarna" ganska bra. De har inga krav på skola och hemsjukvård, de sliter inte på gator och kommunala anläggningar. Fastighetsägarna betalar mycket i fasta avgifter men lite i förbrukning.

 

 

Fast en badgäst som har hemtjänst i hemkommunen har även rätt till hemtjänst i semesterkommunen. De som ställer krav på detta är ju ofta människor som är vana att ställa krav.
Den fasta avgiften som "badgäster" med fastighet betalar är ju för vatten och avlopp och en komunal förvaltning får bara ta ut självkostnadspris. Sen nått år drivs Vattenverket i bolagsform, som ägs av många komuner runtomkrig. Även sophantering driv numera i bolagsform i en större region.

54 minuter sedan skrev coppertail:

 

Problemen kommer när stugägarna går i pension och får för sig att flytta ut ”för gott”. 

Då är de i stort sett enbart en minuspost. 

 

 

För turistkomunerna är det nog ett tillskott. De allra flesta pensionärerna som flyttar hit ut är yngre och har en god skattekraft. Å andra sida ärvår kommun en kommun som har väldigt många äldre äldre.

 

57 minuter sedan skrev coppertail:

 

Nu kanske vi gled lite ifrån ämnet? 🙂 

Väntar på att någon ska ”motbevisa” att det är fgv som gäller. Men det lär knappast hända...

 

Har det egentligen någon stor betydelse om det FÖG elller FGV som gäller. Det handlar ju inte om någon kör i 5 eller 6 knop, utan i regel att nån kör 15-20 knop inom ett hastighetsbegränsat område. Det är ju inte segelbåtar, utan såna där felkonstruerade flytetyg  som vräker upp en massa sjö. och som man måste trycka fram med en stor motor.

Såg en sån händelse i förrgår, när en stor motorbåt inte kunde lungna sig tills han kom på utsidan gränsen för hastighetsbegränsningen. Hann tyvärr inte få upp mobilen och filma. Det var ett par båtar som gick i samma riktning som rullade regält när den snabba motorbåten passerade på några få meters avstånd. 

Motorbåtsköraren tittade sig säkert inte om och såg vad han ställde till med. Han skulle ju bara snabbt fram.  I ett sån läge tycker man det nästan är synd att KBV inte ligger bakom udden och mäter hastigheten. Skit samma om det över grund eller genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Thallatha:

Det handlar ju inte om någon kör i 5 eller 6 knop, utan i regel att nån kör 15-20 knop inom ett hastighetsbegränsat område

Man tar ganska många som bara går några knop för fort.

 

1 timme sedan skrev coppertail:

Problemen kommer när stugägarna går i pension och får för sig att flytta ut ”för gott”. 

Då är de i stort sett enbart en minuspost.

Visst, men kommunens kostnad för tex hemtjänsten är betydligt mindre än för tex skolan eftersom man tar ut en inkomstprövad avgift (antagligen får de rika badjävlarna betala ganska bra).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

Vad har du mot Lysekil!!?

Absolut ingenting, tvärtom! Missförstå mig rätt.....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...