Pellen75 12 Postad 10 Augusti , 2018 Hej, Har ett lite akut problem och hoppas det finns någon därute som har lösning eller tips att dela med sig av :) Sålde båten idag och den ska levereras på onsdag, positivt såklart (även om vi var väldigt nöjda med båten). Hur som helst. Bränslegivaren fungerar inte som den ska och jag behöver lösa detta innan tisdag. Vad händer? När jag slår på tändningen (men ej startar motorn visar mätaren 3/4 tank vilket stämmer). När jag sedan startar motorn går mätaren ner till 0, dvs visar tom tank. Efter lite mek idag upptäckte jag att om jag startar motorn (mätaren visar tom tank) och vrider till baka mycket till neutral (dvs lodrät) och motorn fortfarande är igång går mätaren tillbaka till 3/4 tank, dvs korrekt. Känns mycket konstigt... Jag tänker jordfel vilket jag även fick som tips från motormek idag. Har därför gjort rent anslutningen och bytt kabelsko = ingen skillnad. (bara för sakens skull provade jag att koppla loss jordkabeln och slå på tändningen (mätaren visar rätt...)?) Här måste jag nu nämna att detta är en VP D6 med EVC och anslutna instrument. Så det går alltså ingen kabel från givaren i tanken till instrumentpanelen. Jordkabeln följer röret till tankningsluckan. Kablarna från givaren i tanken går till motorn. Från motorn går det en bunt kablar via EVC till förarplatsen och instrumenten. Funder på om det är fel på mätaren i instrumentpanelen men vet inte hur jag ska kolla denna... Någon som varit med om samma problem, om så hur löstes problemet? Tar tacksamt emot alla tips och förslag på lösning. Trevlig helg! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Augusti , 2018 (redigerade) Hej! Finns en lämplig manual för EVC hos boatinfo.no. (Länkar direkt till sid 98 angående kalibrering fast det nog inte är problemet.) En smått hejdlös gissning kan vara att D6-motorn har s.k. 1,5-pols jordning av motorkroppen? Detta med olika "polkopplingar" är ett extra skydd emot korrosion. Det innebär att motorn samt propellern helst är bortkopplade från batteriminus som extra skydd. Vitsen är att även om du ovetandes skulle få en pluskabel ner i vattnet så uppstår ändå ingen snabbt korroderande krets med propellern tillbaka till minus. De olika benämningarna är... 1-pol = motorn alltid minusjordad 1,5-pol = motorn inte minusjordad förutom när motorn används 2-pol = motorn inte minusjordad alls Tja, bara en lös fundering men men. Vid just 1,5-pol kopplar nåt relä ihop motorblock med minusjord då det behövs. Alla givare och även generatorn skall ha separat jordning som då bara kopplas ihop med motorblocket när det behövs. Möjligen har du nåt fel i en sådan gissad 1,5- eller 2-polskoppling?? Redigerad 11 Augusti , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellen75 12 Postad 28 Augusti , 2018 Sent svar, problemet löste sig. började med att göra rent jordanslutningen. Oklart om det hade någon betydelse... Kollade hur instrumenten skulle kopplas och bränslemätaren skall sitta som nummer två i slingan, den satt sist i vår båt. Så jag kopplade loss alla instrument och kopplade tillbaka i den ordning som stod i manualen. Och det fungerade! Så, problemet löst 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser