Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
johanwahlberg

Planingströskel o propellerval Yamaha 70 på 5m Jofa

Rekommendera Poster

Hejsan,

söker råd angående trimvinkel och propellerval:

Har nyligen fått på en ”ny” utombordare, Yamaha 70BETO 2t -89 på min gamla 5m Jofa-HT (som tyvärr är tung av blött skum o plyfa).

 

Jag kommer upp i 5200 varv / 29 knop (rek wot 5000-6000), och då med tung båt och rätt mkt last. Planingen går långsamt och motorn låter ansträngd.

Nuvarande prop är en 19” original Yamaha som jag funderar på att byta till en 17”.

 

I funderingarna dyker en annan fråga upp; förra motorn satt fast monterad i innersta hålet, dvs bästa vinkel för att snabbt komma i plan, vilket också gick snabbt (hade dock liten propeller). Nu har jag powertrim, och intrimmad helt går det ändå långsamt.

Väl i plan så trimmar jag ut men kan inte trimma ut speciellt långt innan aktern trycks ned och bildar större svall än tidigare. Det är inte förrän jag kommer upp i 24 knop (4500 varv) som aktern börjar lägga sig ovanpå vattnet ordentligt, men det kan väl inte vara så hög planingströskel? Med gamla motorn lade sig akter och allt tillrätta prydligt ovanpå vattenytan vid 20 knop och då med fast trimvinkel…

 

Nya motorn är 10 år yngre och friskare, och med större slagvolym än den gamla 70-hästarn, men också 35 kg tyngre.

Kan tillägga att jag modifierat aktern för att rymma den nya långriggade motorn men kavplattorna sitter på samma plats, i linje med kölen eller någon cm under.

 

Hur påverkar detta mitt propellerval? Jag är egentligen ute efter bränsleekonomi, snarare än toppfart, men det är trevligt med lite snabbare planing. Kan 4-bladigt vara något? Har hört att det både kan ge bättre ekonomi och kontroll i låga farter.

 

Jag har sett att det finns kloka och kunniga här som säkert kan ha tankar om detta…. Hoppas…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sett till att motorn har rätt höjd. Antikavitationsplattan skall ligga jäms med eller över kölens lägsta punkt. Ej under. Iallafall ett par cm över skulle jag sikta på. Därefter, varvtal bör ligga i det övre spannet, dvs du kan behöva gå ner i stigning precis som du skriver. 

 

Jag har har använt fyrbladiga proppar med ”stern lift”, som lyfter aktern och minskar fart som behövs för planing. Finns både stål och aluminium. Tål oftast mer trim också. I marschfart kan det bli bättre ekonomi med mindre slip (bättre grepp), men det är marginellt. 

 

Men, jag hade fixat det blöta skummet först av allt. Varför släpa på en massa onödig vikt?

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna prova att höja den ett steg i höst efter upptagning, men just nu ligger den i samma nivå som förra motorn vilket jag tycker borde ge samma resultat. Ska kolla nästa gång jag är ute hur den ligger i förhållande till vattenytan vid planing.

 

Har du något tips på var jag ska börja om jag vill prova en 4-bladig? Jag behöver ju dels gå ned i stigning men 4 blad påverkar väl också varvtalet nedåt? Dessutom har de 4-bladiga (Solas alu) jag sett större/rundare blad jfrt med Yamahas smalare/spetsiga blad vilket jag förstått också påverkar varvtalet nedåt.

 

Ang skummet så funderar jag på att skita i det eftersom jag bara räknar med att behålla båten en-två säsonger till. Jag tänkte ev provborra och se om jag kan få grepp om hur illa det är.

Bränsleekonomin jag är ute efter handlar egentligen inte om ekonomi utan om räckvidd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...