Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
fattiglapp

MD2B - Byta topplockspackning

Rekommendera Poster

Jag har nu skrapat med en skrapa, samt ett tunt knivblad. Ska ta bort lite men tror en ser hur det ser ut nu. Jag är lite osäker på hur en dålig yta kan se ut, men ser inga defekter. Kanske att den är lite tunn i den ena kanalen på långsidan. Om detta kan få motorn att sluta överhettas och inte spotta ut vit rök ur, känns ju otroligt, men kanske räcker?

 

 

that.jpg

this.jpg

Redigerad av fattiglapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan eventuellt se något på vänstersidans kylkanal. Men kan vara bilden som luras.

Dock tycker jag att ytorna vid kylkanalerna in mot förbränningsrummet ser lite poriga ut, men igen kan vara bilden.

 

Hur ser ytan ut på cylindern när du skrapat av packningsresterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där topparna ser skumma ut, tycker jag. De brukar rosta från kylkanalerna och in, men här ser det ut som att det rostat från loppet och ut. Har den stått med vatten i cylindrarna ?

 

Det jag menar är kring det rödmärkta området. Denna "kant" som är närmast cylindern måste vara absolut felfri (det är där det skall täta), men på dina bilder ser det ut som att den är korroderad under långa stycken. Du ser hur "ringen"/kanten skall se ut på andra halvan så förstår du nog hur jag menar.

 

Möjligen har du inte fått bort packningen helt nedtill och det kanske är packningsrester som luras ?

MD2B_topp.jpg.63dd46d4d79d976e493096ee5ad6496b.jpg

Eller luras kameran ?  Kan du ta närbilder ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi tittar på den första bilden ser man gravrost längst upp på tätningsytan där plåtringen på packningen ska täta, just så får det inte se ut vid kylkanalerna, utan hela ytan ska vara blank metall.

Jag är nu övertygad att topparna är bearbetade för att få till bredare tätningsytor, vilket i sig inte är negativt, men det ger en indikation på att rosten har tidigare fått härja fritt.

 

Jag tror också att det stått vatten i cylindrarna, men inte säkert att det varit på TS maskin, då det sker en stor handel med toppar till dessa maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vart jag inte snabb nog, det blir nog 7e bilden härifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya bilderna ser det ju bra ut, lika bra bilder på de rengjorda cylindrarna, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Pentax:

Nya bilderna ser det ju bra ut, lika bra bilder på de rengjorda cylindrarna, tack.

 

Nja, jag var först inte lika övertygad. Inte riktigt.

Det ser ut som att det är en "grop" där packningens "ring" skall vila, på näst nedersta bilden kl 9 och framförallt kl 7. Funderade sedan på om det kan vara skuggning från centrumdelen p.g.a. hur ljuset faller (då den nog är bearbetad och mittdelen med ventilerna sticker upp), och det är det nog då det stämmer med ventilnedsänkningen som inte skymmer ljuset kl 8.

 

Tätytorna ser riktigt bra ut, och som Pentax skriver - gör samma resa med cylindrarna.

 

Sedan tror jag nu mer och mer på att en tidigare renovering gjorts där man slarvat med efterkontrollen av åtdragningsmomentet, och det är därför topplockspackningen gått. Man kan ju ana lite sotigheter på flera ställen på packningens "ring" kring loppet på någon av dina tidiga bilder, inte bara mot kylkanalerna.

 

Ser även cylindrarna ok ut så finns nog hopp om den där 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag skrapat så gott jag kan. Det ser ut som det sitter kvar lite, men det får vara, går inte ta bort.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där kylkanalerna och godsmängden emellan ser riktigt bra ut.

Men du måste få bort alla packningsrester så det är ren metall. Det där blir inget bra annars och troligen ogjort arbete.

 

Bara att skrapa och kämpa på..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som IngemarE skriver så måste du få bort all gammal packning!!!

Vad använder du för verktyg? Jag brukar använda ett stämjärn ca 15-20mm brett och med rundade hörnor för att undvika repor, det funkar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I isista bilden i inlägget med orden ”utan blixt” ser det ut som att du rispat tätningsytan. Vad säger ni som kan om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till dom som påpekar att "smacket"från packningen måste bort, ner till blank metall.

 

Jag vet inte om färgborttagningsmedlet "bums" finns längre, det använde vi till aluminiummaskiner där risken för att göra repor i packningsytan var mycket stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... nåntans runt 1990-2000 gjordes ett s.k. "teknologiskt språng" vad gäller packningar.
Minns inte närmare årtal men därefter blev det problem med rengöring av packningens ytor inför byte. Känner gott igen de blanka ytorna samt även flagorna.
     [I mitt fall en bensinare Albin 011 och inte gällande topplockspackning utan avgaspackningen (se bild nedan) men men. (Det som förut i alla år varit enkelt att byta blev ett elände där tunna folieflagor spreds hej vilt när man skrapade av packningsytorna inför bytet. (Självklart så insögs och fastnade så småningom i mitt fall en sådan förflugen pytteflaga i förgasarens huvudmunstycke varvid den stannade och sen startvägrande.)]


Behöver jag säga mer, detta "teknologiska språng" med packningar täckta av tunn metallfolie är både obehövligt och rent av destruktivt hos äldre hästkraftssvaga motorer. Varför skall man nödvändigtvis fördärva något som har funkat bra i massor av år utan sådant flagande folieskit... kan jag surt undra?


Nå, rimligen finns också nånstans vissa fördelar?
Troligen att den termiska kontakten (läs värmeledningsförmågan) blir bättre, alltså att packningens silverblanka ytskikt (gissningsvis grafitfolie enligt denna packningstillverkare?) förväntas smälta ner i varje repa och förbättra värmeavledningen.

Bra tanke men som sagt, har svårt att se varför sådana eländigt svårhanterade packningar behövs på gamla motorer där ju traditionella packningar funkat helt okej i alla år innan!?  

packningsfolie.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rascal:

Precis som IngemarE skriver så måste du få bort all gammal packning!!!

Vad använder du för verktyg? Jag brukar använda ett stämjärn ca 15-20mm brett och med rundade hörnor för att undvika repor, det funkar bra.

Se till att stämjärnet är vasst! Det blir fort slött när man skrapar packning och då måste man skärpa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev IngemarE:

De där kylkanalerna och godsmängden emellan ser riktigt bra ut.

Men du måste få bort alla packningsrester så det är ren metall. Det där blir inget bra annars och troligen ogjort arbete.

 

Bara att skrapa och kämpa på..

Okej får nog använda mig av något annat verktyg eller kanske medel som en   nämnde.  Men när detta är klart, är det packningar på och montering  ? Har förstått att en ska dra momentdra  korrekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev fattiglapp:

Okej får nog använda mig av något annat verktyg eller kanske medel som en   nämnde.  Men när detta är klart, är det packningar på och montering  ? Har förstått att en ska dra momentdra  korrekt

Rätt moment och i rätt ordning.

Om du inte har momenten angivna så får du titta på generiska värden för skruvdimensionen.

Ordningen är viktig, samma där, har du inte info så brukar korsvis dragning i omgångar till rätt moment uppnåtts fungera.

Avdragna bultar är inte kul och löst dragna ger dig en ny omgång packningsskrapande.

 

Har du en manual?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK verkar vara dax för info om att linjera upp cylindrarna.

När du lagt på topparna med nya packningar några muttrar på varje topp nerdragen med fingrarna skruvar du på limpan, inte kanon hårt men så pass att topparna linjerar med varandra, topparna kan monteras lite i zikzak om du förstår vad jag menar, vi vill ha dom helt i linje annars får du alldrig tätt mot limpan, när limpan är på drar du ner så att topparna är fixerade på sylindrarna, därefter tar du av limpan igen och drar topparna till föreskrivet moment.

Kolla på muttrarna så att du får muttrar med tätning under ventilkåpan, det är inte säkert på en maskin som varit isär har tätning på alla muttrar, då VP har hjärta att ta över 100 kr styck för muttrarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla om ventilerna läcker innan man sätter ihop motorn. Om man häller lite lacknafta i insugs och avgaskanalerna så ser man hur mycket ventilerna läcker.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

OK verkar vara dax för info om att linjera upp cylindrarna.

När du lagt på topparna med nya packningar några muttrar på varje topp nerdragen med fingrarna skruvar du på limpan, inte kanon hårt men så pass att topparna linjerar med varandra, topparna kan monteras lite i zikzak om du förstår vad jag menar, vi vill ha dom helt i linje annars får du alldrig tätt mot limpan, när limpan är på drar du ner så att topparna är fixerade på sylindrarna, därefter tar du av limpan igen och drar topparna till föreskrivet moment.

Kolla på muttrarna så att du får muttrar med tätning under ventilkåpan, det är inte säkert på en maskin som varit isär har tätning på alla muttrar, då VP har hjärta att ta över 100 kr styck för muttrarna.

Varför ska man ta av limpan igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Rollen:

Varför ska man ta av limpan igen?

För att man inte dragit dit den med packning under inlinjeringen.

 

Sedan eftersom båda topparna inte dras ihop samtidigt och lika mycket kommer det under åtdragningen att bli spänningar som inte är hälsosamt om man skulle monterat limpan permanent direkt.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär nu har jag lyckats montera tillbaka allt. Den gick som förväntat  inte starta som tidigare,såklart. När jag vrider på nyckeln så klickar den till för att sen helt dö och vägra ens ge tecken på liv.  Detta hände efter den tidigare överhettningen.  Säkringar  ser bra ut, batteriet är laddat..

 

 

Hursomhelst  vill jag tacka för all hjälp, det har varit lärorikt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden?

Har du en tångamperemeter så kolla strömmen till startmotorn. Annars mät spänningen direkt på startmotorn när du försöker starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga, den går runt om du försöker manuellt, dvs med ett spärrskaft. Bara en tanke om den fastnade när den gick varm.

Om ja så kolla alla anslutningar, gör rent dessa. och mät som bhemac säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gelis:

En dum fråga, den går runt om du försöker manuellt, dvs med ett spärrskaft. Bara en tanke om den fastnade när den gick varm.

Om ja så kolla alla anslutningar, gör rent dessa. och mät som bhemac säger.

 

Ingen dum fråga, 

Dra upp dekompretionsspakarna, och kolla som Gelis föreslår.

 

Läste ditt sista inlägg igen, var maskinen låst (gick inte köra runt) redan innan nermonteringen?

 

🤢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Pentax:

Läste ditt sista inlägg igen, var maskinen låst (gick inte köra runt) redan innan nermonteringen?

 

Ja, det är ju en väsentlig skillnad och om det var så skulle du ju inte monterat ihop den när chansen fanns att komma åt cylindrarna/kolvarna bättre och ev. åtgärda.

Uppfattade det också som att du "bara" kört med vit rök och lite hög temp, och nu ville åtgärda det. Inte att motorn t.o.m. nypt och stannat.

 

Kan du reda ut det lite mer, TS ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att den startade idag efter att jag laddat batteriet. Vilket är konstigt då jag hade laddat batteriet samma vecka som den dog  av/under? Överhettningen.  Kanske dags att kolla batteriets  skick, eventuellt  byta.  Då en bricka på en av bränsle slangarna till spridarna  har försvunnit, Vilket resulterar i läckage, så har jag vågat köra  den tillräckligt för att se om den vita röken samt överhettningen kvarstår.  Jag återkommer 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört  båten.  Den blir överhettad nästan direkt.  Och det kommer rök från motorn, har inte kunnat lokalisera  var den kommer ifrån.  Ska kolla om impellerna är bra, annars vet jag inte.  Kanske dags för en fackman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...