Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
fattiglapp

MD2B - Byta topplockspackning

Rekommendera Poster

Hej!
Jag är väldigt obekant med motorer, men hade nu tänkt byta topplockspackning, då avgasen är vit och överhettad. Den ser inte ut att ha fått in någon vatten i cylindrarna.

Detta kanske inte är svaret, men jag har trots allt beställt och fått hem packningarna nu, så det skal göras.

 

Jag har svårt att förstå vilka skruvar som ska leda mig till topplockspackningen

Har mest fastnat för att bägge har en skruv som är blockerad av en bränsleslang som syns på bilden. Ska jag böja den? känns väldigt risky

38750916_1898184030264074_2625014849456832512_n.jpg.00da1a1247b24be7336b808e9565c042.jpg

38744614_306861103387311_6262291080411086848_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeröret måste rätas för att du ska få av toppen.

Spridarna behöver du inte montera av om du inte ska göra något åt dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan måste du lossa limpan också åtminstone på den cylindern, samt den stora distansmuttern du har kvar på andra sidan. Och ta bort överfallet på vipparmsbryggan, plocka dem och dra upp stötstängerna. Håll koll på vilken som satt var så får du mindre jobb att justera ventilspelet efteråt.

 

Kolla godset mellan lopp och kylkanaler noga när du lyft toppen, både på topp och cylinder. Tyvärr brukar det finnas en anledning till att packningen går, och det är att kylkanalen korroderat upp så det är för lite gods kvar att täta mot. Då är bytet av packning bara konstgjord andning och du behöver en ny cylinder och/eller topp.

 

Lägg gärna upp en bild här på MG om du är osäker. När du återmonterar är åtdragningsmomenten viktiga att uppfylla för de 2+6 muttrarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-08 vid 23:45 skrev Pentax:

Oljeröret måste rätas för att du ska få av toppen.

Spridarna behöver du inte montera av om du inte ska göra något åt dom.

Tack för svaren.  Hur skulle ni göra för att räta  oljeröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att plocka vippbryggans överfall och vippbryggan.

Då får du mer plats att vika undan röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt när du plockar av vipporna; håll reda på de små kopparna som sitter på ventilspindlarna, så att dom inte trillar ner i maskinen.

Håll dessutom reda på var varje topp satt så att dom inte byter plats.

På en så gammal maskin vet man aldrig om toppar cylindrar och eventuellt kolvar är bearbetade för att få till bra tätningsytor, skulle förväxling ske måste man mäta in kompressionen igen.

Samma sak med schimsen under cylindrarna, det är inte som många tror packningar, utan det är med dom som kompressionen ställs in.

 

🛠️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Börja med att plocka vippbryggans överfall och vippbryggan.

Då får du mer plats att vika undan röret.

Tycker att jag har tagit bort allt som ska kunna hålla kvar cylinderhuvudet, men den vill ändå inte släppa. Skruvarna från limpan är lösa,  tror inte jag behöver ta ut dem helt. Hur ska en på så försiktigt sätt som möjligt, få den lös? Tack 

39010493_1769942213113492_4611256027776548864_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade jag i min okunskap gjort? Kofot! Om den går att applicera på något lämpligt ställe.

Eller kanske ett par varv med startmotorn kan skapa komp som får toppen att hoppa loss

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ta väck hela limpan så att det går att ruckla på toppen, som det är nu styr ju limpan så det finns ingen plats att vrida på toppen.

Det är ingen fara att lossa hela limpan och låta den "hänga" ifrån topparna.

När du återmonterar linjerar du topparna med limpan, men vi kan återkomma till det innan du momentdrar topparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev trewq:

Vad hade jag i min okunskap gjort? Kofot! Om den går att applicera på något lämpligt ställe.

 Nja, bräcka lite med en skruvmejsel mellan topparna.

 

Mera list än våld!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Pentax:

Du måste nog ta väck hela limpan så att det går att ruckla på toppen, som det är nu styr ju limpan så det finns ingen plats att vrida på toppen.

Det är ingen fara att lossa hela limpan och låta den "hänga" ifrån topparna.

När du återmonterar linjerar du topparna med limpan, men vi kan återkomma till det innan du momentdrar topparna.

Ja det kanske stämmer, att de horisontella skruvarna är i vägen.  Jag kommer tvungen att demontera värmeväxlaren också, då den är ivägen för limpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, limpan bör du släppa på den andra cylindern också.

Kofot - nej. Men gummiklubba eller slägga med gummibeklädnad för att "rucka" loss det hela kan funka. Även knacka uppåt under insuget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Kofot - nej. Men gummiklubba eller slägga med gummibeklädnad 

Förakta inte kofoten, använd med omdöme är den en suverän kraftförstärkare, det ena av mina två universalverktyg, det andra är vinkelslipen, dock knappast användbar här.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick av första cylindertoppen. Den andra totalvägrar, trots att alla skruvar är borta.  Monterade tillbaka den första för att försöka vicka bort den,genom föra  en Mejsel mellan, Men den vill inte släppa, inte heller med gummiklubban.  

Frustrerande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att knacka med en hammare - försiktigt på dess sidor. Ibland kan chockvågorna från ett stumt slag få mycket att lossna.

 

Hur såg första toppen/cylindern ut ?  Ofta kan man se spår i packningen efter läckage (kan se lite bränt ut) om det varit något.  Foto ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär nu fick jag av den andra cylindern. https://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-849-850&sok=&id=3981 2st såna sådana här har jag köpt, antar att det ska räcka. 

 

Här är några bilder från cylindern/toppen

 

Som du ser på sista bilden, har en bit lossnat. Detta känns ju väldigt dåligt. 

Hur tycker du de annnars ser ut?

39020310_2150406088550658_4559921676711624704_n.jpg

38942556_232854830754528_7165399621882085376_n.jpg

39014795_249967522312328_8767815606071197696_n.jpg

38928960_298696270880634_5247276710776274944_n.jpg

39001896_284583612318694_2335069084841934848_n.jpg

38955251_219750725359789_6910542743643095040_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på packningen jag fick, den ser inte ut eller känns som den gamla, ingen metal

39044711_423275871494724_5438971267384344576_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ovanför avgaslimpan på toppen ser det ut som ett genomslag nere vid kylkanalen.

 

Ang packningen som verkar vara till avgaslimpan så är det ok utan metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Gelis, sista topplocksbilden på kylkanalen längst ner ser det misstänkt genombränt ut.

 

Men generellt ser inte dina kanaler så väldigt illa ut. Nu kommer det roliga jobbet att göra rent alla ytor från gammal topplockspackning men utan att repa för mycket (slö morakniv eller liknande är inte dumt). Först därefter kan man bedöma ytan. Titta speciellt på toppen med den misstänkta genombränningen.

 

Ta gärna fler foton, och när du tar foto på topparna så fotografera gärna rakt mot ytan (ungefär som du gjort på cylinderbilderna).

 

(Edit: Det lilla metallurslaget lär inte göra något)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Hade kostat skjortan annars.

 

Ska ta bättre bilder imorgon. Men tills dess har jag några frågor.

Kylkanalerna, var är dem? Vad fyller dem för funktion? Och s.k "shims har jag inte sett, det ska väl varit under packningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylkanalerna är de ovala hålen/kanalerna på sidorna om loppet. I dessa flödar kylvattnet och håller cylindern och toppen rimligt sval.

 

I synnerhet om motorn är sjövattenkyld och körs i saltvatten kommer rost att äta upp materialet i kanalens vägg genom åren. Som du ser är det inte många millimeter mellan kylkanalen och loppet, och det är på denna lilla kant topplockspackningen skall täta och hindra uppåt 20kg kompression att trycka hål och ut i kylkanalen.

Är den tärd kommer packningen till slut inte att hålla. Ett tecken är ofta att packningen är sotig eller att det är sotigt på denna yta, vilket inte skall kunna hända då packningen skall täta. Vi är alltså några som tycker oss ana denna sotighet på stället som nämns ovan.

 

Rengör gärna från packningsrester innan du tar foton ;-).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fattiglapp:

s.k "shims har jag inte sett,

 

Nej dom sitter under cylindrarna.

 

Dina tätningsytor ser förvånande bra ut på de bilder vi sett nu, jag gissar att topparna är maskinbearbetade för att få lite bättre tätningsytor, håller med Ingemar om bilder efter rengörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrapat med ett rakblad, tycker inte att det gå får så mycket bättre, kan ha fel.

Detta är bilder på ena, den som ni misstänkte va dålig.

 

denna.jpg

ochdenna.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla rester efter packningen måste bort, ner till ren metall!

Jag brukar använda ett stämjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

Alla rester efter packningen måste bort, ner till ren metall!

Jag brukar använda ett stämjärn.

 

En lagom skarpslipad packningsskrapa är inte heller så dum att ha i "bra-att-ha-lådan"

 

image.png.808bedfbab8c16bad1c40c705da9bf7a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pentax skriver all packning måste bort. Ser ut som hela packningen sitter kvar om man tittar vid kylkanalen på sista bilden. Som sagt ett stämjärn fungerar bra, ett rakblad är på tok för klent, kan man använda om det sitter någon liten rest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev fattiglapp:

Har skrapat med ett rakblad, tycker inte att det gå får så mycket bättre, kan ha fel.

Detta är bilder på ena, den som ni misstänkte va dålig.

 

Nej, närbilden är inte samma som den sotade ytan vi menar på din bild en bit upp. Det är en av sidokanalerna vi avsåg.

 

Men ser ytorna ut som denna är det bra (men kolla även på cylindrarna och speciellt den vi pekat på ovan). Hursomhelst måste all packning bort på alla och hela ytan, så du kommer se i så fall. Rakblad är på tok för vekt, det går att ta i med grövre grejor - så länge man inte gör djupare repor. Slipa dock INTE, bara skrapa.

 

Eftersom det ser så bra ut kan motorn ha varit tillfixad, men att man efter detta missat att efterdra/kolla topplocksförbanden efter en tid. Bultarna är nämligen så långa att de bör kollas efter ett antal timmar.I så fall och om det fortsätter se lika bra ut är det bara att göra rent, på med nya packningar och dra ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser packningarna ut? det ser ut som om dom är kvar, så du får ta bort dom först så du kommer åt godset i både toppar och cylindrar att rengöra. Eller har jag fel?

Det är lämpligt att slipa ventilerna också nu när motorn ändå är isärplockad, inget stort jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev HenrikGbg:

Hur ser packningarna ut? det ser ut som om dom är kvar, så du får ta bort dom först så du kommer åt godset i både toppar och cylindrar att rengöra. Eller har jag fel?

Det är lämpligt att slipa ventilerna också nu när motorn ändå är isärplockad, inget stort jobb.

Hmmm, det är ju vad som redan påpekats i nästan varje inlägg. Har du läst eller bara tittat på bilderna ?

Slipa in ventilerna är måhända inte ett stort jobb för den som har utrustning och kunskap, men med TS bakgrund, situation och på denna motor hade jag absolut skippat det och bara försökt få ihop en fungerande maskin.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Slipa in ventilerna är måhända inte ett stort jobb för den som har utrustning och kunskap, men med TS bakgrund, situation och på denna motor hade jag absolut skippat det och bara försökt få ihop en fungerande maskin.

 

Helt enig med Ingemar!

Det finns heller inget på bilderna som indikerar att någon ventilslipning står på tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...