Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 Ska (förhoppningsvis) svetsa min peke då en svetsfog har lossnat till stegen. Nu har jag aldrig svetsat någonsin men har ärvt en svets av min svärfar. . Det är en elsvets modell troligen 1989. materialet är rostfritt. Är denna svets användbar till detta projekt? vilken inställning skall den stå på? Jag har även ett antal elektroder som tillhör. Trodde det gick att bifoga bilder på svetsen vilket jag hade hoppats på, men icke!! "får bara ladda upp 1,95 mb!!! Men hur som helst, vilken svets gäller? det gäller bara en liten loppa som skall läggas på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 8 Augusti , 2018 1 minut sedan skrev Alicia1: Ska (förhoppningsvis) svetsa min peke då en svetsfog har lossnat till stegen. Nu har jag aldrig svetsat någonsin men har ärvt en svets av min svärfar. . Det är en elsvets modell troligen 1989. materialet är rostfritt. Är denna svets användbar till detta projekt? vilken inställning skall den stå på? Jag har även ett antal elektroder som tillhör. Trodde det gick att bifoga bilder på svetsen vilket jag hade hoppats på, men icke!! "får bara ladda upp 1,95 mb!!! Men hur som helst, vilken svets gäller? det gäller bara en liten loppa som skall läggas på. Om det är en "pinnsvets" vi talar om så är det bara att köpa pinnar/svetselektroder för rostfritt och köra. Om du aldrig har svetsat förr kanske du ska öva på någon spillbit först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 Ja, det är en pinnsvets. Jag ett antal elektroder tillhörandes men det står inte direkt vad dessa går till. Kanske bäste att köpa på en järnhandel så det blir rätt. Man får nog prova sig fram, men det var så rott på marken vid stugan så jag ville inte "övningsvsetsa" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 8 Augusti , 2018 Hej, är du inte van att svetsa så blir det nog svårt, materialet är tunt och det blir lätt ett stort hål. Tigsvets är lämpligare, vill du ändå prova så kan du försöka med 1,6 mm rostfri elektrod. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 8 Augusti , 2018 Du skriver att det bara är en liten "loppa" som skall läggas på. Betänk att det skall hålla att kliva på stegen så se till att göra en riktig svets! Det finns en anledning att det har gått sönder förra gången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 8 Augusti , 2018 Är det inte rätt svårt att svetsa syrafast? Risk för sversloppor på plasten och mer skada än nytta på pulpiten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 8 minuter sedan skrev Rascal: Du skriver att det bara är en liten "loppa" som skall läggas på. Betänk att det skall hålla att kliva på stegen så se till att göra en riktig svets! Det finns en anledning att det har gått sönder förra gången. "loppa" kanske är lite att lägga, tänkte set ska bli lika som dom andra punkterna på stegen (4 st). Tycker ändå det är "olikt" produkter från båtsystem att släppa, där det har släppt är där belastningen är som minst vid användning av stegen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2018 Jag köpte en iten invertersvets till lite små reparationer, jag är en ganska usel svetsare. Kompletterade med rostfria pinnar för att testa lite. Det visade sig vara betydligt enklare att pinnsvetsa rostfritt än vanligt stål. Gick förvånansvärt bra även i tunn plåt. TIG tyckte jag var svårare, lättare att bränna hål med. Först gick det inget vidare, jag hade lika mycket ström som till järn men det skulle tydligen vara mycket mindre. Det sprutar en de men med några blöta trasor skyddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 8 Augusti , 2018 Med ledning av hur du ställer dina frågor, så skulle jag svara: NEJ, NEJ försök inte själv. Risken är uppenbar att du förstör peken. Försök istället att få hjälp från någon bekant som har en portabel TIG-svets och vet hur den hanteras, eller om du kan ta loss peken och ta med den till en riktig svetsverkstad. Själv svetsar jag mina rostfria grejor med en MIG och med argon-gas. När folk kommenterar mina grejor, brukar jag svara att nej, jag inte kan svetsa, men är ganska bra på att slipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 11 minuter sedan skrev AndW: Är det inte rätt svårt att svetsa syrafast? Risk för sversloppor på plasten och mer skada än nytta på pulpiten.... får nog be någon på varvet när båten ligger på land så kan man täcka båten bättre från e.v svetsloppor. Vill få det riktigt gjort utan e.v skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 1 minut sedan skrev Wingan: Med ledning av hur du ställer dina frågor, så skulle jag svara: NEJ, NEJ försök inte själv. Risken är uppenbar att du förstör peken. Försök istället att få hjälp från någon bekant som har en portabel TIG-svets och vet hur den hanteras, eller om du kan ta loss peken och ta med den till en riktig svetsverkstad. Själv svetsar jag mina rostfria grejor med en MIG och med argon-gas. När folk kommenterar mina grejor, brukar jag svara att nej, jag inte kan svetsa, men är ganska bra på att slipa. Kanske ett klokt beslut att be någon om hjälp med detta. Har hittat ett företag i Haninge, men verkar semesterstängt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Augusti , 2018 17 minuter sedan skrev Wingan: När folk kommenterar mina grejor, brukar jag svara att nej, jag inte kan svetsa, men är ganska bra på att slipa. Vi hade en svetsare, när man kommenterade hans fina sömmar brukade han svara, det är så j...a tråkigt att slipa så det är lika bra att göra det fint på en gång med svetsen. 😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2018 27 minuter sedan skrev Wingan: Själv svetsar jag mina rostfria grejor med en MIG och med argon-gas. Jag har kört en del MIG/rostfritt. Det funkar men det blir mycket snyggare med pinne eller TIG. 26 minuter sedan skrev Alicia1: Kanske ett klokt beslut att be någon om hjälp med detta. Du har ju svetsen så skaffa några bitar rostfritt och testa. Jag började med en diskbänk... Det är inte speciellt svårt att svetsa rosfritt men det är riktigt kul att kunna. PS de som säger att det är svårt har nog aldrig provat själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2018 3 minuter sedan skrev bhemac: Jag har kört en del MIG/rostfritt. Det funkar men det blir mycket snyggare med pinne eller TIG. Du har ju svetsen så skaffa några bitar rostfritt och testa. Jag började med en diskbänk... Det är inte speciellt svårt att svetsa rosfritt men det är riktigt kul att kunna. PS de som säger att det är svårt har nog aldrig provat själva. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 Augusti , 2018 Har lämnat diverse RF-jobb till Thimanders Rostfria i Västberga. De är inte billigast, men klart rimliga ändå, gör fina jobb, är sjyssta att göra med och snabba. Nu senast svetsade de två gängade pinnar på pushpit som släppt, de var klara på en knapp vecka och det kostade några hundralappar. Gissar att de öppnar nu på måndag efter en semesterstängning - men då får du åka dit med grejerna då jag inte tror de åker till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 8 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Jag har kört en del MIG/rostfritt. Det funkar men det blir mycket snyggare med pinne eller TIG. Jag gissade att TS hade ärvt en vanlig svetstransformator, och i kombination med ovana, då kan det sluta i förskräckelse. Jo, jag har länge haft ögonen öppna för om det skulle dyka upp någon begagnad TIG, de är ju rätt dyra nya. Men nu verkar det ju komma en del mindre sådana där invertrar, till måttliga priser, så det kanske inte skulle vara så dumt. Men det går rätt hyggligt med min Miggy 125. Fast sotigt blir det, och måttligt snyggt. Men som sagt, vinkelslip med olika skivtyper, filning och slipduk har tagit mig ända hit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Augusti , 2018 TS skriver ingenstans vad det är för typ av MMA svets. Om det är en enkel svetstransformator så lär det inte ens vara möjligt att få till en bra svets i syrafast stål även om svetsaren är en fena på att svetsa. Om aggregatet kan leverera likström så går det ju men det kräver övning innan. De första svetsarna blir inte vackra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2018 11 minuter sedan skrev Wingan: o, jag har länge haft ögonen öppna för om det skulle dyka upp någon begagnad TIG Jag köpte en TELWIN TECNICA 144 med TIG tillsats på Blocket för 2400kr. En 1liter Argonflaska kostar 249 på Jula. Fungerar över förväntan. Dessutom går det att köra på ett 2kW elverk. Så hi,la skönt att slippa jaga i månader för att hitta någon som har en bärbar svets och dessutom har tid att svetsa. Jag har svetsat lite åt bekanta men håller man inte tyst så lär man få skaffa köfunktion på telefonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 8 Augusti , 2018 37 minuter sedan skrev bhemac: Jag köpte en TELWIN TECNICA 144 med TIG tillsats på Blocket för 2400kr. En 1liter Argonflaska kostar 249 på Jula. Fungerar över förväntan. Dessutom går det att köra på ett 2kW elverk. Så hi,la skönt att slippa jaga i månader för att hitta någon som har en bärbar svets och dessutom har tid att svetsa. Jag har svetsat lite åt bekanta men håller man inte tyst så lär man få skaffa köfunktion på telefonen. Se där ja, där gjorde du säkert ett riktigt bra fynd. Nåt sånt litet och smidigt skulle jag också gärna köpa. När jag sökt på blocket, har jag mest hittat stora schabrak och oftast över 10kSEK. Jag skall leta vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2018 18 minuter sedan skrev Wingan: Jag skall leta vidare. Ha tålamod, jag brukar lägga bevakningar men det kan ta flera månader. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 9 Augusti , 2018 19 timmar sedan skrev Peter_K: Har lämnat diverse RF-jobb till Thimanders Rostfria i Västberga. De är inte billigast, men klart rimliga ändå, gör fina jobb, är sjyssta att göra med och snabba. Nu senast svetsade de två gängade pinnar på pushpit som släppt, de var klara på en knapp vecka och det kostade några hundralappar. Gissar att de öppnar nu på måndag efter en semesterstängning - men då får du åka dit med grejerna då jag inte tror de åker till båten. Jobbar runt knuten, men att ta med peken är tyvärr uteslutet. Tack ändå, kan kanske titta in och få ett råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 9 Augusti , 2018 Fick tips på Axelssons rostfria i Haninge. Jobbar med produkter från båtsystem, rätt sida av stan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser