Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mabe542

Sjösatt och provkörd!

Rekommendera Poster

Nu ligger båten i sjön efter motorbytet! Vi gjorde ett försök till sjösättning igår redan men en genomföring läckte så båten åkte upp direkt. Vi bytte genomföringen och idag gjordes ett nytt försök. Och denna gången såg allt bra ut. Motorn startade direkt men behövdes luftas en gång för att sen gå perfekt. Pentamecken varmkörde och kontrollerade allt enligt garantiboken, sen blev det provkörning. Valet av propellrar verkar rätt då maxvarvet uppnåddes. Toppfarten blev 30 knop och en lämlig marchfart kommer landa mellan 23 och 26 knop. Nu ligger båten i sin hemmahamn och vi längtar redan ut igen.

post-5385-1394234404,8651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kul att allt verkar fungera bra för er! Vi har också sjösatt och allt verkar fungera...peppar peppar.... Till helgen blir det första övernattningen i båten för i år. Med tanke på vädret så känns det bra att värmaren fick sig en översyn under vintern och nu verkar fungera som den skall. /Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har även vi övernattat för första gången i år. Vi har inte haft tid innan att sova över men ett par dagsturer har vi klarat av. Helgen har verkligen varit toppen. Nästan så man ville bada men 15 grader är lite väl kallt. Vi tog med vår jolle ut och provade för första gången. En Zodiac 285 med 8hk motor på. Och jäklar vad det gick. Men då det blåste rätt mycket vågade vi inte köra över 20 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har även jag sjösatt! I Söndags! Allt verkar fungera som det ska. Motorn går som en dröm! Båten går väldigt fint och ligger bra i vattnet! Jag har mittmonterad AQAD41 med kardan inne i båten och 290DP drev. Har kört ca 4timmar utan problem! Bra med tanke på att båten legat på land i 10år..;) Inge läckage lr nått! Mats på Nimo Boats har monterat en bogpropeller åt mej så nu kan man göra lite mer avancerade tilläggningar. Enda problemet jag har är att det går aströgt att lägga i växlarna! Men jag ska kolla på det imorgon! Är nöjd med mitt köp av Nimo 30 iaf! Så nu har jag sommaren på mej att testa allt och sedan bygga klar båten i vinter! Det ska bli kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Grattis till motorbytet ! Har själv installerat en TAMD41P nu i våras.Helnöjd ! Lite nyfiken på din installation. Mittmonterad AQAD41 med kardan o drev ? Du har inga bilder att visa ? Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen fått upp lite bilder på båten. Har även med några bilder på den något udda lösningen med kadan.

Sen Roger, har jag inte bytt motor, det är orginalmotorn före ägaren, som även har byggt båten har bara haft den på land hela tiden( märkligt!!??) Så motorn är från 87, men har gått knappa 100timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se dina bilder !!!

Det var verkligen en speciell installation !

Har du någon aning vad det är för fabrikat på kardanen etc ?

Roger 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Installationen är minst sagt speciell!

Jag tror att fabrikatet är Volvo på alla grejer utom stödlagret i mitten, 

det är nog något hemmagjort. Det fungerar då ovanligt bra, inga vibrationer lr så.

Gud va skitigt det var på bilderna, Det ser bättre ut nu, jag lovar..;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...