DasElfbow 5 Postad 7 Augusti , 2018 Funderar på att skaffa en större båt till nästa säsong. Har idag en 18 fots Selco som jag egentligen är fantastiskt nöjd med, men vill gärna ha fast kök och toalett ombord. Det finns ju mängder av fina dubbelruffade båtar runt 24-27 fot och som ligger i min tänkta prisklass (<80 000 kr). Utöver utrymmena skulle jag även vilja ha något som är lättmanövrerat, då jag ibland åker själv eller bara med barnen. Helst ska båten också kunna gå i minst en 20 knop eller så, då jag inte orkar med ungarnas ”när är vi framme”-tjöt allt för länge 😂 Således är min fundering vilka båtar som finns enligt mina preferenser och som utmärker sig lite extra i form av god manövreringsförmåga? Samt vilken utrustning finns det som påverkar manövreringsförmågan märkbart? Bogpropeller är ju givetvis en sådan sak, men vad finns det mer som påverkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 7 Augusti , 2018 Har kikat lite på båtar som Marieholm 24 och Nordic 79 etc. Vad finns det mer? Vad jag menar ang. farten är väl framförallt att det i första hand inte är en snipa med marschfart på 6-7 knop jag tänker mig. Även om det finns väldigt många lockande båtar av den typen också... Typ Albin 25, Nidelv 24 osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 7 Augusti , 2018 Får väl efter efter ett dygn utan svar konstatera att jag antingen ställt frågan fel, eller att det inte finns några båtar eller utrustning som gör en båt mer lättmanövrerad. 😅 Jaja, drömma kan man ju! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 8 Augusti , 2018 De modellerna du pekar på är höga och hyfsat grundgående=driver mycket och kan då upplevas svårmanövrerade. Och eftersom du kollar på likvärdiga båtar aå tror jag de kommer vara likvärdiga i mnövrering, även om drev är bättre än rak axel. Men övning ger färdighet och de har åkt runt sen 70 talet så det går nog utan problem lära sig köra dom, men generellt mer djupgående mindre avdrift. Var förvånad över hur mkt lättare min segelbåt från 80-talet var att manövrera jämfört med min förra båt som var en modern hyttbåt med utombordare, detta pga avdrift. Så en segelbåt är troligen enklare än motorbåt plus billigare i inköp. Om du vill ut själv så börja med din båtplats, y bom som är vadderad med skum/bryggfender med en tamp som hindrar att du åker i med fören i bryggan. Då kan du oftast sköta avgång/tilläggning i hemma hamnen själv. Ute i skärgården kan man oftast välja klippor i lä och undvika platser med sidvind/båtar som gör tillägning svårare. Sen till de båtar du ref till är bogprop nr 1 för manövrering, de driver. Båtgrannen har en maxim och har hopplösa problem att komma in i sin y bom när det blåser och han är ensam ombord. Han ska installera bogpropp så han kn ge sig ut själv. Sen är det bara att få bort så mkt moment som möjligt, ankarspel eller en ankarulle som nr två. Annars är det bara planera efter väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 8 Augusti , 2018 9 timmar sedan skrev BboatB: De modellerna du pekar på är höga och hyfsat grundgående=driver mycket och kan då upplevas svårmanövrerade. Och eftersom du kollar på likvärdiga båtar aå tror jag de kommer vara likvärdiga i mnövrering, även om drev är bättre än rak axel. Men övning ger färdighet och de har åkt runt sen 70 talet så det går nog utan problem lära sig köra dom, men generellt mer djupgående mindre avdrift. Var förvånad över hur mkt lättare min segelbåt från 80-talet var att manövrera jämfört med min förra båt som var en modern hyttbåt med utombordare, detta pga avdrift. Så en segelbåt är troligen enklare än motorbåt plus billigare i inköp. Om du vill ut själv så börja med din båtplats, y bom som är vadderad med skum/bryggfender med en tamp som hindrar att du åker i med fören i bryggan. Då kan du oftast sköta avgång/tilläggning i hemma hamnen själv. Ute i skärgården kan man oftast välja klippor i lä och undvika platser med sidvind/båtar som gör tillägning svårare. Sen till de båtar du ref till är bogprop nr 1 för manövrering, de driver. Båtgrannen har en maxim och har hopplösa problem att komma in i sin y bom när det blåser och han är ensam ombord. Han ska installera bogpropp så han kn ge sig ut själv. Sen är det bara att få bort så mkt moment som möjligt, ankarspel eller en ankarulle som nr två. Annars är det bara planera efter väder. Bra insikter! Känns väldigt rimligt. Får väl kanske spana efter en skuta med bogpropeller då. Har även hört att t.ex. dubbelmontage samt duopropp kan påverka. Kan det stämma tro? Nu är väl inte dubbelmontage aktuellt i mitt fall, men vore intressant att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 9 Augusti , 2018 2018-08-08 vid 05:46 skrev BboatB: De modellerna du pekar på är höga och hyfsat grundgående=driver mycket och kan då upplevas svårmanövrerade. Och eftersom du kollar på likvärdiga båtar aå tror jag de kommer vara likvärdiga i mnövrering, även om drev är bättre än rak axel. Men övning ger färdighet och de har åkt runt sen 70 talet så det går nog utan problem lära sig köra dom, men generellt mer djupgående mindre avdrift. Var förvånad över hur mkt lättare min segelbåt från 80-talet var att manövrera jämfört med min förra båt som var en modern hyttbåt med utombordare, detta pga avdrift. Så en segelbåt är troligen enklare än motorbåt plus billigare i inköp. Om du vill ut själv så börja med din båtplats, y bom som är vadderad med skum/bryggfender med en tamp som hindrar att du åker i med fören i bryggan. Då kan du oftast sköta avgång/tilläggning i hemma hamnen själv. Ute i skärgården kan man oftast välja klippor i lä och undvika platser med sidvind/båtar som gör tillägning svårare. Sen till de båtar du ref till är bogprop nr 1 för manövrering, de driver. Båtgrannen har en maxim och har hopplösa problem att komma in i sin y bom när det blåser och han är ensam ombord. Han ska installera bogpropp så han kn ge sig ut själv. Sen är det bara att få bort så mkt moment som möjligt, ankarspel eller en ankarulle som nr två. Annars är det bara planera efter väder. Mycket bra råd, jag fixade till min båtplats mellan y-bommar med ordentliga fendrar på bommarna och det har underlättat avsevärt när man lägger till själv. Har även bryggfender i fören men korslagda tampar är kanske t.o.m. bättre då man får hjälp att centrera båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser