Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
RicLof

Problem med solceller

Rekommendera Poster

Hej .

Köpte en båt i våras med dubbla solceller på taket. Märkte för några veckor sen att solcellerna inte fungerade och det har dom inte gjort någon gång denna säsong.

Solcellerna är  paralellkopplade och är seriöst installerade med mc4 kontakter och inkopplade i en sun saver duo regulator.

Nu till min fråga mellan + och - kontakterna är det kortslutet med en mc4 kontakt

Har kopplat ur solcellsmatningen till regulatorn får du knappt någon volt alls men särar jag på kopplingen mellan + och - så får jag ca 20,5 volt som ändrar sig med ljuset.

Har inte kopplat in kablarna i regulatorn med särad kontakt men ska prova det nästa gång jag kommer till båten.

Men är det någon som vet eller tror sig veta varför man har gjort den kopplingen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen har man använt en felaktig koppling eller så har man försökt serie koppla. Rita gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Nej man har inte försökt seriekoppla.

Alla kopplingar sitter fint i diskbänksskåpet förutom den här skumma byglingen mellan + och - som finns i ett annat skåp högre upp men allt är väldigt seriöst gjort.

Särar jag på kortslutningen så får jag ju spänning i den kontakten på + och -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort den och kolla att det laddar.

Är det något sådant här eller är det kablar?

MC4 koppling.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis sådana är det kommer in två + kablar och går ut en till regulatorn till en kontakt.

Och likadant med - kontakten och så är allt rätt kopplat enligt kopplingsschemat

Men sen har vi den här byglingen ifrån - och + kontakten som ger ren kortslutning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga förra ägaren, så får du veta mer om det hela. Annars är det ju bara att du kopplar upp det hela korrekt och kör på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra ägaren har ingen aning han har trott att det fungerade men han är både okunnig och oteknisk lämnade bort all service och dylikt under dom två åren han hade båten.

Och visst tar jag bort kopplingen så är det rätt kopplat men varför gör man så för.

Byglar man en solcell mellan + och - så försvinner srömmen  ifrån solcellerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är någon som har kopplat fel. Du kommer nog aldrig få svar på detta. Däremot kan det vara bra att dokumentera hur det är kopplat nu. Det kan du presentera för presumtiva köpare när (om) du ska sälja båten. Ger ett seriöst intryck att du har koll på läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...