Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Pattan

Hjälp med val av silver båt.

Rekommendera Poster

Hej kunniga båtgalningar! 

Är förvirrad som många andra då jag är osäker på vilken modell och båt jag ska ha? Silver hawk dc? Br? Vad är skillnaderna mellan dessa??

shark br eller wa? 

Trolla och små turer är det tänkt men ser fördel med att få undan spö osv som tar plats. Önskar fart ibland och kör i mindre insjö. 

Tycker om silverbåtar men är förvirrad gällande modeller då dom skriver givetvis att alla modeller fungerar fint till allt..😎

Tips  från någon??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du besökt en marinbutik och tittat på stuvningsutrymmen i respektive modeller? Annars kan du med fördel börja där.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Baxlaget:

Har du besökt en marinbutik och tittat på stuvningsutrymmen i respektive modeller? Annars kan du med fördel börja där.

Tyvärr så bor jag 15 mil ifrån och den gången jag var i Laxå så blev jag ännu mer förvirrad av säljaren som hävda att alla silver är allround .. 

Inga skillnader på br vs dc modeller ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Pattan:

Tyvärr så bor jag 15 mil ifrån och den gången jag var i Laxå så blev jag ännu mer förvirrad av säljaren som hävda att alla silver är allround .. 

Inga skillnader på br vs dc modeller ? 

Ta den du tycker e snyggast/bäst pris om det är samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser du inte vad som är skillnaden mellan en br och en dc?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Om jag nu sett skillnader på dessa så hade jag givetvis inte besvärat med att fråga. Jag är helt ny med båt och saknar kunskap om allt gällande det. Däremot finner jag det motbjudande att få tykna svar. Önskar du inte hjälpa mig så står det dig fritt men förstår då inte varför du bemödar dig att ens svara. I min värld så hjälper man varandra och det var därför jag ställde frågan i detta forum. Nu vet jag bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag finner det motbjudande att någon som inte ens vet skillnad på en br och dc, ska köpa en båt. Har du seriöst inte begripit vad skillnaden är de emellan, efter googling och samtal med en säljare, så är det bara att beklaga. Köp en gummibåt och håll dig nära bryggan. 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev 535GT:

Jag finner det motbjudande att någon som inte ens vet skillnad på en br och dc, ska köpa en båt. Har du seriöst inte begripit vad skillnaden är de emellan, efter googling och samtal med en säljare, så är det bara att beklaga. Köp en gummibåt och håll dig nära 

Intressant. Är du psyko-log eller-pat?

Vill dock se vilka råd du ger mig.

Jag e helt ointresserad av olika bilmodeller. Bil ska ha det jag tycker e nödvändigt och eller bra, ska funka, behöva tankas sällan mm.

Var hittar jag gummibil?

Hur långt hemifrån borde jag åka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man helt ointresserad och okunnig, så ska man inte ge sig ut på sjön. Det är en väldigt otrygg och farlig miljö, för någon som inte har kunnande. 

Gäller även i trafik på vägar. Din gummibil, är lokaltrafik. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-08-06 vid 18:21 skrev Pattan:

Hej kunniga båtgalningar! 

Är förvirrad som många andra då jag är osäker på vilken modell och båt jag ska ha? Silver hawk dc? Br? Vad är skillnaderna mellan dessa??

shark br eller wa? 

Trolla och små turer är det tänkt men ser fördel med att få undan spö osv som tar plats. Önskar fart ibland och kör i mindre insjö. 

Tycker om silverbåtar men är förvirrad gällande modeller då dom skriver givetvis att alla modeller fungerar fint till allt..😎

Tips  från någon??

Ska försöka ge ett något mer seriöst svar än föregående talare. Dock är jag ingen expert på dessa Silverbåtar direkt...

Men DC står ju för daycruiser och är således tänkt att kunna nyttjas även för enklare övernattningar. Det brukar (/ska?!) finnas en ruff i fören som en då kan krypa ned i.

BR (Bowrider) är istället helt öppen i fören, kanske med lite soffor efter sidorna eller så. 

Efter att ha tittar på bilder på Silverbåtars varianter av de båda kan jag ju dock inte påstå attjag ser någon ruff på DCn och att de båda varianterna överlag ser jäkligt lika ut. Dock verkar man sitta lite olika i dem.

De olika modellerna ”Wolf”, ”Shark” osv. verkar enligt en snabb överblick framförallt beteckna storleken på båten.

Inte för att någon kanske blev klokare av det här inlägget känner jag. Men min tips är, åk till din handlare och känn å kläm på dom olika båtarna. Eller kanske finns det någon begagnad närmare på hemmaplan du kan åka å titta på?

Lycka till! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev 535GT:

Är man helt ointresserad och okunnig, så ska man inte ge sig ut på sjön. Det är en väldigt otrygg och farlig miljö, för någon som inte har kunnande. 

Gäller även i trafik på vägar. Din gummibil, är lokaltrafik. 

Köra fordon, klara trafik mm. är noll problem. Jag e bara helt ointresserad av vilken modell som har kromade lister, vilken tum det är på fälgar mm.

Tror ts kommer kunna och förstå det som är viktigt för hen.

Sen är det ju imponerande att du har järnkoll... varför du inte berättar däremot e ju olyckligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...