Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Mr_m

Byta avgaslimpor/knän. Ja eller Nej?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Skulle behöva hjälp av någon/några kunniga inom området för om jag ska byta Avgaslimpor och knän eller ej.

Köpte en Sundancer 240 förra veckan. Visste om att det är lite små pill att göra och såg vid köpet att det var lite ytrost på både limpor och knän. (Färgen har flagnat)

 

Dock så ligger tempen på stadiga ca 80-85 grader vid körning och belastning. Den har till största del gått i sötvatten, Men gått på tur ut i bräckt vatten. Numera ligger den på västkusten och där vet ju alla hur det sliter. Är alltid nojjig och tror att alla mina saker ska haverera om jag inte renoverar det direkt till toppskick.

 

Bifogar lite bilder på limporna och knäna. (Ser värre ut än det är hoppas jag. Är färg som flagnat)

 

Efterlyser även en guide eller film på bytet. Har inte meckat jätte mycket inombordare. Men antar att det bara är at plocka bort, byta packningar, bultar och montera ihop. Motorn tar ju kyl vatten genom drevet så antar även här att man inte behöver fylla på något efter monteringen.

 

Hoppas ni kan hjälpa mig att avgöra om jag ska byta nu PRONTO eller vänta tills i höst efter upptagning. 

 

PS: Tips på vart man shoppar detta till bäst pris mottages gärna också :)

 

Länkar till bilder:

img-2503.jpg?width=150

 

img-2504.jpg?width=150

 

img-2505.jpg?width=150

 

img-2507.jpg?width=150

 

img-2509.jpg?width=150

 

img-2510.jpg?width=150

 

img-2511.jpg?width=150

 

img-2513.jpg?width=150

 

img-2514.jpg?width=150

 

img-2517.jpg?width=150

 

img-2518.jpg?width=150

 

Ha en fin dag.

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där rosten på utsidan har ingen betydelse. Ta isär limpa och knä och kontrollera packningsytorna. Det är dessa som räknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Eld-:

Den där rosten på utsidan har ingen betydelse. Ta isär limpa och knä och kontrollera packningsytorna. Det är dessa som räknas.

 

 

Hej.

 

Misstänkte detta svar. Men ville kolla. Har ju hört att dem rostar innifrån och tänkte just på släppen av lack.

 

När du skriver packningsytorna? Menar du kanterna runt limporna vid packningarna och om det finns rost där?

 

Ursäkta frågan men har inte meckat inombordare knappt innan.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tittade jag inte på bilderna (slö uppkoppling) men koll av packningytorna medför att du får vålda lite eftersom dem kan vara hur fina som helst på packningsytan men alldeles kexiga strax under, jag bytte i förebyggande eftersom jag inte visste hur gamla dem var sedan vålda vi lite på de gamla och de var helt slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel hur det blir av tidens tand, såg ok ut på utsidan.

image.thumb.png.916efea11e0b07faeb018491f5c3a32b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan det se ut om det är gammalt men fortfarande ok.

20180806_170504-1459x764.thumb.jpg.5abd1dccf46ceb45c9957c472a82b407.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Kanon. Nu vet jag hur en slut och en fungerande limpa ska se ut. Ska ”vålda” lite på dem. 

 

Är det något speciellt man ska tänka på när man monterar nya? Eller skickar man dit dem enl konstens regler och kör igå g motorn efter bara? 

 

/Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga konstigheter att byta, prylarna är lite tunga bara. 

Ska du bara ta isär för att kolla så måste du ha nya packningar. Finns 2 typer helt öppna eller strypta. Kolla vilken det sitter innan du börjar skarpa bort packningen. Vilken det är beror på vilken typ av avgassystem du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Inga konstigheter att byta, prylarna är lite tunga bara. 

Ska du bara ta isär för att kolla så måste du ha nya packningar. Finns 2 typer helt öppna eller strypta. Kolla vilken det sitter innan du börjar skarpa bort packningen. Vilken det är beror på vilken typ av avgassystem du har.

 

 

Ok tack! 

 

Har kollat på dessa, ska var rätt enl säljarn. Är ju en djungel tycker jag. Finns ju dry joint men det verkar det inte vara på nu. 

 

kollade ebay från amerikat också men det är ju samma pris typ.

 

Någon som har förslag på inköpsställe? Med bra priser och schyssta grejer? 

 

/Micke 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansen marine (går att beställa via Mekonomen).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Hansen marine (går att beställa via Mekonomen).

 

 

 

 

Tackar. Någon som se om det sitter raisers eller förhöjda knän på nu? Enl en firma sitter det raisers. Men det ska ju vara elt orginal så blir lite förvirrad.

 

http://forumbilder.se/H7OU4/block1

 

/Micke

 

 

Block1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter raisers som det ser ut på bilden i alla fall. Man ser en packningsskarv strax ovanför slangen och en nere vid limpan.

 

Är det sötvattenkylning? Ser ut som ett helsytem på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis.

 

Nej det ska det inte vara, Jag har ju ingen tank framför blocket vilket det borde vara isåfall.

 

En annan dum fråga tycker ni säkert. Men jag håller på att lära mig dessa maskiner därav ala frågot.

 

Vad finns det för fördel att köra med raisers? Ser ju att det går in en slang där. Om man inte kör med raisers antar jag at denna monteras på annan plats iofs.

 

 

(Satt och kollade och hittade en som hade nya original prylar. Dessa borde väl passa min motor, https://www.blocket.se/stockholm/Limpa_kna_mercruiser_80222969.htm?ca=17&w=3 )

 

/Micke

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till raisers är att höja avgasutsläppet över vattenlinjen, inget annat. Troligen ligger vattenlijen för nära om det inte sitter förhöjningsblock (raisers).

Annonsen visar vad jag kan se dry-joint, vilket är klart bättre än standard. Om höjden stämmer mot dina avgasdelar går inte att avgöra. Du får helt enkelt mäta.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Anledningen till raisers är att höja avgasutsläppet över vattenlinjen, inget annat. Troligen ligger vattenlijen för nära om det inte sitter förhöjningsblock (raisers).

Annonsen visar vad jag kan se dry-joint, vilket är klart bättre än standard. Om höjden stämmer mot dina avgasdelar går inte att avgöra. Du får helt enkelt mäta.

 

 

Hej.

 

Tack, borde jag y kunnat räkna ut iofs. Ibland behöver man få en hjälpande hand.

Ok, får bli tumstocken :)

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...