ChristerN 2 527 Postad 5 Augusti , 2018 Har under en lång tid funderat på att skaffa en jolle att ha efter min motorbåt. (Alla har ju jollar med sig nuförtiden! Är ju praktiskt om man svajar vilket jag förmodligen kommer göra mer och mer ju äldre jag blir.) Efter att ha pratat med diverse försäljare så rekommenderar de flesta att lyfta upp den på badbryggan i antingen dävertar eller typ snap-davits fästen. Saken är den att jag behöver gå via badbryggan för att komma in i båten (Saga 315) så att ha en jolle där skulle göra det svårt att komma in och ur båten. Visst, jag har sett flera likadana båtar som har jollen på badbryggan men finns det inte någon jolle som man kan ha på släp? Jag brukar köra antingen 5-7 knop eller 16-18. Vanliga gummibåtar nyper fast i vattnet och är inte lämpliga att släpa om man kör fortare än 10 knop (sägs det). Erfarenheter? Det finns en jolle som heter Takacat som är som en katamaran i skrovet. Erfarenheter av att släpa den i dessa farter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Augusti , 2018 Sen 1975 har jag bara varit utan dinge en enda sommar. När man är van att ha en dinge, så är det ett elände att inte ha med sig en dylik. Min nuvarande dinge är en liten gummijolle. Jag har alltid släpat mina dingar. Det har bara varit vid hamnmanövrar som jag hängt upp dem på akter (med fören) för att de inte skall va så mycket vägen och för risken att få bogserlinan i propellern. Hände ett par gånger de första åren. Går jag småturer i närområdet får dingen alltid hänga kvar mot aktern. Seglar jag på öppet hav, så har jag ett kapell som jag har över gummibåten. Det har hänt vid akterlig kuling att gummibåten slagit runt. Då är det bra att ha på kapellet. Det brukar inte komma in nämnvärt med vatten och allt som ev är löst blir kvar i båten. Gummibåten blir ett väldigt bra drivankare, när den ligger upp och ner men det är ganska besvärligt att vända den rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 6 Augusti , 2018 Tack för svaret Thallatha. Jag tolkar dig så att det är bättre att hänga jollen på akterspegeln för att slippa få den vattenfylld när det går lite fortare än när du seglar. Kanske måste tänka om på den punkten men vill gärna ha fler svar och erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 6 Augusti , 2018 Har inte haft jolle på släp i planade fart, men har försökt bogsera andra båtar snabbt med varierande resultat. Vissa skrovformet börjar svänga fram och tillbaks medan andra går som på räls. Linans längd och den bogserade båtens läge på aktervågorna påverkar också. Oftast går det bra i "uppförsbacke", men helst vill man ju låta det som släpas åka utför. Ett hårt skrov är nog bäst eftersom det också planar och glider lätt genom vattnet. Det är väldigt sällan man ser någon bogsera i planingsfart, kan vara något att fundera över. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 6 Augusti , 2018 Vi har laborerat fram och tillbaka med vår AQ 250, har en Orrskär med original badbrygga och ställer man den där blir den ivägen om man behöver ner och ta emot vid tilläggning och andra manövrar. har även släpat och det funkar i farter upp till 7 knop för oss, vid planingsfart har det hänt att vinden suger tag i den och den hamnar upp o ner. Det vi märkt är att det är viktigt att reglera längden på linan så gummibåten hamnar rätt i svallet annars åker den runt som en hal tvål. I år hamnade gummit på fördäck vilket skymmer sikten rejält och tanken är att uppfinna en smart lösning i vinter för att ställa den bakom båten, typ modefierade Snap dawits på nån arm eller liknande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Augusti , 2018 3 timmar sedan skrev ChristerN: Tack för svaret Thallatha. Jag tolkar dig så att det är bättre att hänga jollen på akterspegeln för att slippa få den vattenfylld när det går lite fortare än när du seglar. Kanske måste tänka om på den punkten men vill gärna ha fler svar och erfarenheter. Nej jag tänkte kanske inte riktigt så, utan mer att utan en dinge, så känner man sig handikappad och att jag många gånger hänger upp fören mot aktern, så att bara de bakre delen av pontonerna ligger i vattnet. Hade tänkt tillägga att såna hastigheter som 17 knop har jag aldrig färdats i. Den vanligastehastigheten för mig är nog 5 knop. De tre gångerna på 55 år som jag seglat i 9 knop har känts hisknande. 😫 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2018 12 minuter sedan skrev Cam72: Det vi märkt är att det är viktigt att reglera längden på linan så gummibåten hamnar rätt i svallet annars åker den runt som en hal tvål. Och dessutom ha en fiskevåg så man kan se hur mycket motstånd jollen ger. Jag är inte överdrivet förtjust i gummijollar, jag fördrar hårda jollar som går att ro och som gör mycket mindre motstånd när man bogserar. Har en Walker Bay som jag kan lägga upp på fördäck. Dävertar tycker jag verkar fungera så där. Blockerar ju ofta både både stege och badplattform. Skulle jag ha något sådant så skulle det troligen bli en kran, monterad i hörnet i aktern så att kran och jolle enkelt kan svängas ut. Alternativet är något som liknar den typen av "patentdävert" som finns på större fartyg dvs en dävert som tillåts fällas ut innan jollen firas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser