Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
ChristerN

Vårda gummilister

Rekommendera Poster

Som lackerare lackar jag även båtar samma helvete med silicon där. Håller fö på med ett rejält ren av en båt och där har även förra/förrförra ägaren paltat med silicon.

Sedan har du aspekten med kemikalier som silikon innehåller men det får du läsa om på nätet bla kemikalieinspektionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2018-08-06 vid 10:24 skrev Caribic410:

PTFE, om man vill slippa silikonproblematiken. Håller längre men kan vara lite dyrare.

Uppdatering.

Tack för alla råd.

Hittade en tub PTFE som jag testade med. Gummilisten blev alldeles grå-vit och det gick inte att gnida in så den blev svart igen. Hittade en list jag glömt bort att behandla med vaselin och det blev samma på den så det beror inte på att listerna behandlats med vaselin tidigare.

Inhandlade då en tub glycerol på apoteket så nu ska jag testa det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-08-23 vid 09:47 skrev ChristerN:

Uppdatering.

Tack för alla råd.

Hittade en tub PTFE som jag testade med. Gummilisten blev alldeles grå-vit och det gick inte att gnida in så den blev svart igen. Hittade en list jag glömt bort att behandla med vaselin och det blev samma på den så det beror inte på att listerna behandlats med vaselin tidigare.

Inhandlade då en tub glycerol på apoteket så nu ska jag testa det.

En tub ptfe? Vad var det för sort?

Det ska inte vara den typen som har nedmalt ptfe-plast-pulver utan sånt där plymerisationen stoppats, ibland kallad kemisk ptfe, då är partiklarna bråkdels tusendelar som störst, syns inte lämnar inte vita fällningar, går att tvätta bort men nästan omöjliga att nöta bort.

Dom billigaste och många torrtefloner har oftast "mald plast"-pulver varianten. Det blir vitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-08-23 vid 12:56 skrev Caribic410:

En tub ptfe? Vad var det för sort?

Det ska inte vara den typen som har nedmalt ptfe-plast-pulver utan sånt där plymerisationen stoppats, ibland kallad kemisk ptfe, då är partiklarna bråkdels tusendelar som störst, syns inte lämnar inte vita fällningar, går att tvätta bort men nästan omöjliga att nöta bort.

Dom billigaste och många torrtefloner har oftast "mald plast"-pulver varianten. Det blir vitt.

Tror det var den som säljs på Biltema. Fel sort mao?

Kan du rekommendera någon som är rätt sort som säljs till konsument?

Nu blir det ett försök med glycerol iaf. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-08-23 vid 14:08 skrev ChristerN:

Tror det var den som säljs på Biltema. Fel sort mao?

Kan du rekommendera någon som är rätt sort som säljs till konsument?

Nu blir det ett försök med glycerol iaf. 

Vet inte vilka som säljs i vanliga konsumentbutiker tyvärr.

Glycerin ska ju funka mjukhållande i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...