Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
oak

motor som inte vill samarbeta alls.

Rekommendera Poster

Hej

Då jag är ny på sjön hoppas jag att ni tar detta på rätt sätt. Jag köpte en beg båt till sommarstugan i år, på köpet följde det med en 9,9hk Evinrude (gissar sent 80 tal). Båten är tillfixad å ligger i sjön med motor som jag fick jobba lite med att få igång då "dödarknappen" va intryck hela tiden vilket tog ett tag för mig att hitta. Efter det har den funkat jättebra vid sex olika tillfälle, Men i dag hände något. det small till i motorn som att jag körde på en sten å motorn dog. när jag drar igång den går den som en kasse nötter å svarar inte på gaspådrag propeller snurrar runt så det känns inte som att det är brytpinnen som gått heller. Dock så känns det inte som att jag får i någon fram växel när jag är på växelväljare.  Är det så att det är läge att köpa en annan motor eller finns det några förslag på vad som kan vara fel ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Det där med att citat "det small till i motorn som att jag körde på en sten å motorn dog" verkar allvarligt. Som att hela motorn plötsligt tvärstoppat av oklar anledning?

Det där med att citat "när jag drar igång den går den som en kasse nötter å svarar inte på gaspådrag propeller snurrar runt så det känns inte som att det är brytpinnen som gått heller" har jag en fundering kring.

Nämligen sålunda... kanske har vevaxeln tvärstoppats såpass våldsamt tvärt att det tunga svänghjulets kil* till axeln pajat? Skulle i så fall förklara "kassen med nötter" då tändsystemets gnistor till tändstift är helt beroende av exakt tajming.
[Inte tajming i betydelsen av klockslag utan snarare vinkelavvikelse relativt kolvens toppläge. (Man brukar därför hellre tala om vevaxelgrader - t.ex. X grader FÖD (Före Övre Dödpunkt)vid vissa specificerade varvtal/RPM.)]


Vete katten, själv hade jag nog i ditt fall börjat med att dra loss svänghjulet m.h.a. av avdragare för att kolla kilens skick. Konstaterat ifall svänghjulet lyckats rotera på vevaxelns ände eller inte.


Vad som kunnat orsaka sådant eventuellt våldsamt tvärstopp** begriper jag inte, men man måste ju börja alla felsökningar nånstans. (Någon klassisk propeller-brytpinne finns nog inte, istället den modernare och bättre gummigrunkan i propellernavet kallad "propeller hub"?)
     

*) Kilen är nr 17 i denna skiss. Kilen säkrar positionen för det tunga svänghjulet rotationsmässigt, brister den så stämmer inte tajmingen för tändstiftsgnistorna längre. Vrider sig svänghjulet relativt sin kilade vevaxel så kan motorn alltså gå alltifrån en kasse nötter till inte alls.
**) Är du helt hundra säker på att du inte "blivit påkörd" av nån lömsk undervattenssten? :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar. skulle nog vilja säga att det är en ganska stor chans att jag har hittat en sten :) . blir nog till att vänta tills vinter å se om man river ner motorn. Fast det lutar nog mer mot att jag köpen en "ny" begagnad. Dom flesta sådana projekt jag börjar på brukar inte sluta så bra.

/Ola
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...