Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
MatsH82

Yamaha 20hk Årsm 1980

Rekommendera Poster

Hej alla båt/motor kamrater!Har precis registrerat mej på forumet men läst och följt många trådar här i ett antal år.Måste säga att det finns otroligt många duktiga och välvilliga båt/motor ägare i vårt avlånga land,som dessutom är villig att dela med sig av kunskap å erfarenhet.💪🔧

Nu till mitt lilla bekymmer:Var kan man få fatt i topplockspackning å kylmantel till en så gammal rova?Har frågat på några båtfirmer men dom bara skakar på huvudet.Ska jag behöva skrota motorn?Den är jättefint behållen i övrigt ,den har börjat ta in vatten i cylindrarna därav behovet av nya delar.

Är en Yamaha 20A 653

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MatsH82:

Hej alla båt/motor kamrater!Har precis registrerat mej på forumet men läst och följt många trådar här i ett antal år.Måste säga att det finns otroligt många duktiga och välvilliga båt/motor ägare i vårt avlånga land,som dessutom är villig att dela med sig av kunskap å erfarenhet.💪🔧

Nu till mitt lilla bekymmer:Var kan man få fatt i topplockspackning å kylmantel till en så gammal rova?Har frågat på några båtfirmer men dom bara skakar på huvudet.Ska jag behöva skrota motorn?Den är jättefint behållen i övrigt ,den har börjat ta in vatten i cylindrarna därav behovet av nya delar.

Är en Yamaha 20A 653

Mvh Mats

Kolla med Marinshopen i Älvsjö Stockholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Marineparts.se de är generellt billiga och har mycket som kan vara lite svårt att hitta annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag hört mej för på ett helt gäng olika reservdelsföretag å det verkar kört att få fatt på en topp-packning🤔

Kylmanteln har min bror hjälpt mej å tillverkat en ny av 1mm rostfri plåt.Den som satt på såg ut som man dragit en hagelsmäll i minst tio små hål😄

Visst motorn e gammal men den är ju inte antik!Får lägga tillbaks den gamla topp-packningen å täta så gott d går.

Tack för tipsen iaf kamrater!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göra egen packning är inte ett alternativ? Finns ju ämnen för det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packningen är förstärkt med koppar runt cylinderloppen,vet inte hur jag ska få till d riktigt?🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj kamrater!

Vill bara skriva och berätta att jag tillslut fick tag i en packning till min gamla Yamma.

Tydligen så är Mariner ett samarbete mellan Yamaha och Mercury och till Mariner från samma årsm som min Yamaha så gick det att få fatt i packning.

Den är så gott som identisk och där den inte matchade så var det åt rätt håll:dvs den hade ett ^öra^ för mycket så det var bara att klippa bort.Packningen var av märket QuickSilver.

Tänkte det kan hjälpa nån som oxå jagar delar till gamla veteraner.

Mvh Mats

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...