oyster 14 Postad 5 Augusti , 2018 Hej, Har i min nya båt ett Bosch skiljerelä mellan startbatteri och akterpropeller, som det är kopplat nu fungerar det inte. Jag antar att det beror på att det är inte riktigt installerat? Kan jag koppla dom två stiften som inte är inkopplade till startbatteriets plus och minus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Augusti , 2018 För att förtydliga, jag vill inte ha det via generatorn. Jag vill ha ström igenom så fort jag har laddning på startbatteriet. Kanske måste jag då byta skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Augusti , 2018 (redigerade) Det där ser inte ut som ett skiljerelä, mer som ett vanligt relä, om det inte är nåt annat som håller koll på laddningen som sen styr relät. Men om det inte är fler kablar än de två stora så är det inte färdiggjort och kan omöjligt fungera. Redigerad 5 Augusti , 2018 av ralle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Augusti , 2018 Det reläet kan inte fungera eftersom det inte finns någon manövrering av reläet. Stiften 85 och 86 är inte inkopplade och därför kan inte spolen dra. Då får inte stiften 30 och 87 kontakt med varandra heller och ingen ström går ut via reläets stift 87. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Augusti , 2018 (redigerade) Hej! Ditt relä är nog okej för ändamålet. Men som du själv - och andra - säger måste ju de två oinkopplade reläkontakterna för styrning kopplas nånstans. (Men inte till batteriets plus&minus, vore meningslöst?) Eftersom du vill ha funktionen att bogpropellern skall vara garanterat inaktiv tills huvudmotorn startats så finns det bara en bra inkoppling kan jag tycka. Nämligen... Reläets kontakt 86 till generatorns D+ och reläts kontakt 85 till jord/battminus. D+ kan ha andra beteckningar på generatorn men där kopplas normalt skiljerelä för laddningen. Reläet drar endast då huvudmotorn startat och varvats upp tillräckligt så att generatorn har börjat ladda. Googlade f.ö. litet på ditt relä "0 332 002 168" och fann en segt uppkopplad texas-sajt enligt bilden nedan. (Se min snedställda källhänvisning, strunta däremot i att kolla den själv för det krävs tålamod.) Fann även en annan sajt med produktinfo om just ditt relä. Men i bilden nedan framgår också att reläet är "polariserat", det innebär att el-strömmen bör flyta i rätt riktning. Tänker alltså här närmast på högströms-kontakterna 30 & 87. [Det funkar bra även om du förväxlar dessa men inte så länge, slitaget av gnistor på reläets inre kontakter (här silver/nickel) är kort sagt anpassade för en viss strömriktning. Och gnistor blir det när sk induktiva lasters ström bryts, alltså saker med lindade spolar typ elmotorer. I ditt fall bör du därför säkerställa att 30 är kopplad till plussidan och 87 till bogmotorn och inte tvärtom.] Reläets styrspole har f.ö. en parallellkopplad resistor enligt schemat, gissar att det är nån sorts temp-beroende resistor typ NTC eller PTC? Vete katten, men eftersom reläet är avsett för kontinuelig drift så skyddar resistorn reläspolen mot överhettning?? Redigerad 5 Augusti , 2018 av Thomas-1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 5 Augusti , 2018 Thomas-1 alltid lika ambitiös och hjälpsam i sina svar. Underbart! Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Augusti , 2018 Tack för svar! Det här relät är samma som Skyllermarks säljer och måste kopplas via generator eller tändningslås. Men...det är inte så jag vill ha det inkopplat. Eftersom jag har landström i min hemmahamn samt en laddare som laddar både start och förbrukarbatterier så vill jag ha laddning till det här batteriet också. Då har jag kommit fram till att jag måste byta ut det här mot ett spänningsavkännande relä. Då får jag laddning både vid landström och från generator. Biltemas funkar på samma sätt men verkar som det har utgått, hittar det inte längre. https://www.marineonline.se/blue-sea-automatiskt-skiljerela-120a.html https://www.marineonline.se/blue-sea-automatiskt-skiljerela-65a.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Augusti , 2018 Ett klargörande, det sitter alltså ett batteri i bogpropelleränden också? Stämmer det? Jag vet inte om landströmsladdarna kommer upp i den spänning som krävs för att ett sånt skiljerelä ska dra? Men fungerar det så är det väl bara att byta till ett sådant, det du har nu kommer inte att fungera. Jag vet en som nyligen köpte ett på Biltema, men som du säger verkar det ha utgått, jag hittar det inte heller nu. Men måste varit nyligen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 6 Augusti , 2018 Det stämmer, startbatteri, förbrukarbank och ett separat batteri till akterpropellern. Nu har jag bytt ut skiljerelät till ett spänningsavkännande från Victron. Allt funkar! http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Skiljerela__Laddsats/CYRIX_RELA_12_24_120A_CT?id=13119 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 Augusti , 2018 Härligt! Bara att åka nu då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Augusti , 2018 En kommentar om resistorn parallellt med spolen , det är bara ett helt vanligt motstånd, brukar ligga på 1000 ohm ungefär i detta fall kanske lite lägre, det finns där för att begränsa spänningspulsen från spolen vid frånslag, utan motståndet kan det annars bli flera tusen volt från spolen som ställer till det för kretsen som driver reläet. Det finns också reläer med dioder över spolen som man kan använda om den krets som driver reläet är känsligt för spänningstoppar. nackdelen med dioden är att man inte får koppla spolen med fel polaritet för då går strömmen genom dioden istället för genom spolen. Reläets frånslag fördröjs lite med diod vilket i de flesta fall inte spelar någon roll. Polariteten på reläet på databladet är i det här fallet med motstånd istället för diod är inte något man är tvungen att följa för funktionens skull det är bara den konvention man följer i det nummersystem Bosch uppfunnit 30 och 86 är normalt positiva anslutningarna helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Augusti , 2018 (redigerade) Citat @MartinX Tack för din kommentar! Inte så lätt detta med reläer som man kan inbilla sig. TS Oyster har ju nu bytt till ett spänningsavkännande relä som visat sig fungera bra. Så den aktuella forumfrågan är löst, nu till smått nördiga men kanske lärorika diskussioner angående reläers- eller andra kontakters livslängd . (Fast forumtråden kan nog med fördel återupplivas först i december eller så när forumaktiviteten lugnat ner sig.) Lägger in en PDF-länk angående kontaktspetsars livslängd, kanske mest för att jag själv behöver "läsa på" och vill hitta den lätt igen. Har hittat följande kunskapsluckor hos mig själv, fy på mig... Trodde specens silver/nickel-kontakter innebar att de inbördes var av olika metall som ett led i att begränsa metallvandring i gnistans hetta. (Då kontakter släpper så slår det lätt gnistor där metall förgasas och översförs från ena kontakten till den andra. Särskilt vid induktiva laster med lindade spolar som sagt.) Tänkte felaktigt att plustecknet i min tidigare bild (vid 30+) indikerade sådant val av olika kontaktmetaller på respektive kontakter. Enligt pdf:en är det dock samma metallegering silver/nickel i bägge kontakterna. Tydligen är detta med plustecknet bara en "efterhängsen konvention" utan praktisk betydelse som MartinX påpekat. (Blev f.ö. själv lurad av "en gamla stammens" fordonselektriker med dynastarters som specialitet, han förklarade tydlig men felaktigt att "ditt 100amp Bosch-extraljusrelä med silverkontakter måste ha plus på 30 annars slits det onödigt fort". Tänkte att gnistor är det som främst sliter kontaktytorna och genom metallvandring skapar gropar/toppar som i sin tur med tiden skapar problem. (Rätt slumpmässiga problem, för så länge de skrovliga kontakternas gropar och toppar hittar varandra perfekt så förblir resistansen låg.) Låg resistans ger som bekant låg och acceptabel värmeutveckling, men missar kontakternas skrovliga grop/toppar det minsta lilla så kan metallen snabbt smälta ihop. (Har hänt mig flera gånger, när jag då släppte startknappen för dynastartern så fortsatte den ohjälpligt att mala på tills jag rusat ner och slagit av huvudbrytaren.) Men enligt pdf:en är små gnistor bra för kontaktspetsar, de slår igenom oxidlager och skapar kontakt.För liten strömstyrka kan f.ö. också vara ett tänkbart problem, inte för livslängden utan för kontaktresistansen. [Kan ev orsaka problem ifall man byter ut strömslukande glödlampor mot moderna strömsnåla led-ljus? Dess relä eller brytare kan då inte nå upp till den kritiska "wetting current" som sägs rensa kontaktytorna. Förmodligen mest teori, har inte sett nåt praktiskt fall ännu?] Tänkte också helt fel med temperaturberoende motstånd typ PTC eller NTC eftersom motståndet uppenbart kopplats parallellt med reläspolen. (Ifall det inbyggda motståndet hade suttit i serie med spolen så kunde det eventuellt funkat så, men men.) Alltid lär man sig nåt nytt här på MG! Redigerad 10 Augusti , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2018 Ett annat och ofta bättre alternativ till motstånd parallellt med spolen är en varistor vars motstånd minskar med ökande spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser