Fox32 3 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) Hej. Jag har en 9,9hk Tohatsu m elstart. Tidigare ägaren hade köpt ett nytt Tudor marinbatteri (fritid) och slängt i. Detta väger bly (he he) och tar en massa plats. Därför undrar jag om det finns mindre (typ MC batterier) batterier för marint bruk, främst för start, men eventuellt även som förbrukningsbatteri till en liten fishfinder och en varvräknare? Jag skulle inte ha några problem med att seriekoppla två mindre batterier om jag vet att jag skall vara borta länge, med många starter samt en hel del förbrukningsel. Jag har även dragstart på motorn om det skulle bli batteritorsk någon gång. Jag har båten hemma på trailer så jag kan ladda upp batteriet efter varje gång jag använt det. Mina google sökningar ger inte önskat resultat så uppskattar hjälp via forumet 😃 Redigerad 4 Augusti , 2018 av Fox32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Augusti , 2018 Du behöver inget marinbatteri, köp ett slutet MC-batteri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 5 Augusti , 2018 Vi använder ett 14 Ah mcbatteri från Biltema till vår 25 hk diesel, funkar bra. Pris 399:- kronor om jag minns rätt. Sedan har vi förstås 3x80 Ah till förbrukning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 5 Augusti , 2018 8 timmar sedan skrev Fox32: Jag skulle inte ha några problem med att seriekoppla två mindre batterier. Jo, det skulle du ha problem med, tror inte din startmotor och andra prylar vill ha 24V. Möjligen fishfindern. Om det nu inte är två 6V-batterier di ska koppla ihop. Parallellkoppling (jäkla svårt ord 😞 ) är vad du ska satsa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2018 3 timmar sedan skrev Mackey: Vi använder ett 14 Ah mcbatteri från Biltema Ett sådant HÄR skulle absolut fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 5 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Gundj: Jo, det skulle du ha problem med, tror inte din startmotor och andra prylar vill ha 24V. Möjligen fishfindern. Om det nu inte är två 6V-batterier di ska koppla ihop. Parallellkoppling (jäkla svårt ord 😞 ) är vad du ska satsa på. Haha, så klart! My bad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 5 Augusti , 2018 27 minuter sedan skrev bhemac: Ett sådant HÄR skulle absolut fungera. Verkar bra. Antar att det finns slutna gel batterier för mc/skoter bruk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2018 15 minuter sedan skrev Fox32: Verkar bra. Antar att det finns slutna gel batterier för mc/skoter bruk? Ja tex DETTA. Men det är nog mest en onödig kostnad, SMF batteriet tål 45° lutning. Räcker inte det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Augusti , 2018 Har en så liten motor ens någon laddningsregulator? Många äldre simpla motorer hade ingen regulator så när batteriet blev fullt gick laddningsspänningen upp till 15-16V Det bästa är då ett gammaldags öppet batteri som du kan fylla på batterivatten i eftersom man gasar bort en del vatten under körning. Det är också en fördel att ha ett ganska stort batteri då man har högre marginaler och det tar längre tid att ladda fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2018 (redigerade) Jag kan inget om snurror men jag har fattat att de med elstart har en åtminstone rudimentär regulator. Men det är ju enkelt att kolla laddspänningen. Är den för hög så kan man sätta dit en enkel spänningsregulator, strömmen brukar inte vara så hög. MC-batterier brukar vara ganska tåliga. Redigerad 7 Augusti , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 7 Augusti , 2018 (redigerade) 48 minuter sedan skrev MartinX: Har en så liten motor ens någon laddningsregulator? Många äldre simpla motorer hade ingen regulator så när batteriet blev fullt gick laddningsspänningen upp till 15-16V Det bästa är då ett gammaldags öppet batteri som du kan fylla på batterivatten i eftersom man gasar bort en del vatten under körning. Det är också en fördel att ha ett ganska stort batteri då man har högre marginaler och det tar längre tid att ladda fullt. Motorn har väl inte ens någon generator för batteriladdning? Eller på annat sätt återladdning av bettariet.. (obs! okunnig om motor el) Samt att jag som sagt har dragstart på motorn också som backup.. Redigerad 7 Augusti , 2018 av Fox32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Augusti , 2018 En hel del mindre motorer hade en enkel spole under svänghjulet för laddning eller drift av några lanternor, det hela bestod bara av en enda spole och en likriktare, ibland inte ens en likriktare då lanternor går lika bra på växelström om det är gammaldags glödlampor. Om du inte vet vad motorn har för elsystem är det hög tid att ta reda på det, börja med att hitta motorns benämning på typskylten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 7 Augusti , 2018 Just nu skrev MartinX: En hel del mindre motorer hade en enkel spole under svänghjulet för laddning eller drift av några lanternor, det hela bestod bara av en enda spole och en likriktare, ibland inte ens en likriktare då lanternor går lika bra på växelström om det är gammaldags glödlampor. Om du inte vet vad motorn har för elsystem är det hög tid att ta reda på det, börja med att hitta motorns benämning på typskylten. Det sitter en alternator (Magneto) under svänghjulet (en enkel spole som du skriver) Men jag trodde inte den återladdade batteriet, utan endast var till att ladda tändspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2018 Jag har en 7,5hkr Evinrude utan elstart. Den har bara lysspole som lämnar växelström. Kompisen hade en Yamaha 9,9 4-takt med elstart, den ggaver max ca 14V och ca 10A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 7 Augusti , 2018 1 minut sedan skrev bhemac: Jag har en 7,5hkr Evinrude utan elstart. Den har bara lysspole som lämnar växelström. Kompisen hade en Yamaha 9,9 4-takt med elstart, den ggaver max ca 14V och ca 10A. hmm, ok. Min är en 2-takt från 2004. Jag får helt enkelt starta utan batteriet och mäta på batteripolerna när motorn är igång. Isf är alltså en regulator vägen till ett mindre batteri. Det positiva med det är ju att jag inte behöver oroa mig så mycket för att bli batteritorsk med den lilla förbrukningsström jag kommer dra från batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Augusti , 2018 2018-08-05 vid 01:19 skrev Fox32: Hej. Jag har en 9,9hk Tohatsu m elstart. Tidigare ägaren hade köpt ett nytt Tudor marinbatteri (fritid) och slängt i. Detta väger bly (he he) och tar en massa plats. Därför undrar jag om det finns mindre (typ MC batterier) batterier för marint bruk, främst för start, men eventuellt även som förbrukningsbatteri till en liten fishfinder och en varvräknare? Jag skulle inte ha några problem med att seriekoppla två mindre batterier om jag vet att jag skall vara borta länge, med många starter samt en hel del förbrukningsel. Jag har även dragstart på motorn om det skulle bli batteritorsk någon gång. Jag har båten hemma på trailer så jag kan ladda upp batteriet efter varje gång jag använt det. Mina google sökningar ger inte önskat resultat så uppskattar hjälp via forumet 😃 Hoppas du inte har problem med att paralellkoppla heller, för det är så du ska göra... såvida du har samma volt i systemet som batterierna. Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser