Adamddd633 5 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) Hej! Har ett problem med min Wellcraft 210 Classic med en Mercruisier 305 V8 Går jättelätt att starta, går bra på tomgång, inga problem att varva ur den, går bra att åka i låg hastighet, men gasar man på runt 2500 varv så dör den helt tvärt efter en stund, inom 3min, det är som någon stänger av batteriet, har man tur kan man rädda upp det med att dra ner gasen. Det händer oftast när man ligger över 2500varv men har även hänt på lägre varv. Efter den dött är det inga problem att starta upp den igen. Så går den precis som den ska sen gasar man på lite så dör den. Det känns inte som att det är oljeproblem eller att den får för lite soppa då den dör så snabbt, isåfall borde den ju bluddra eller hacka lite först innan den dör? Det är som att vrida av nyckeln i princip. Har kollat i förgasaren och soppan i tanken är bra, det borde ju inte vara något elfel när man kan rädda upp det? Vad fasen kan det vara? Går bra om man bara ligger och puttrar. Redigerad 4 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 4 Augusti , 2018 vad är det för årsmodell? drevmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) 44 minuter sedan skrev Lirare: vad är det för årsmodell? drevmodell? Årsmodell -89 cirkus Drev: Alpha One Redigerad 4 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) Har du möjlighet att koppla in en tändinställningslampa? Om du tittar på lampan när felet inträffar så ser du direkt om det är tändningsrelaterat eller bränslerelaterat. Om tex blixtrandet från lampan upphör när motorn dör (men fortfarande snurrar runt) så vet du att det är något fel på tändningen. Tex en trasig tändspole. Redigerad 4 Augusti , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 5 Augusti , 2018 22 timmar sedan skrev Adamddd633: kontrollera microbrytarna på styrbord knä,kan vara boven i dramat..dessa måste vara korrekt inställda tillsammans med gasreglage vajjern.. finns bra filmer på nätet som förklarar inställning av växel och gas vajjer.. Årsmodell -89 cirkus Drev: Alpha One Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 5 Augusti , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lirare: Hm, ja det har jag ju läst om. Men då borde den väl inte bara lägga av om man inte rör reglaget? Den lägger av om man åker på jämt varv utan att röra reglaget. Microbrytaren bryter väl bara när man går från gas till neutral? Redigerad 5 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleFerd 0 Postad 5 Augusti , 2018 2018-08-04 vid 10:56 skrev Adamddd633: Hej! Har ett problem med min Wellcraft 210 Classic med en Mercruisier 305 V8 Går jättelätt att starta, går bra på tomgång, inga problem att varva ur den, går bra att åka i låg hastighet, men gasar man på runt 2500 varv så dör den helt tvärt efter en stund, inom 3min, det är som någon stänger av batteriet, har man tur kan man rädda upp det med att dra ner gasen. Det händer oftast när man ligger över 2500varv men har även hänt på lägre varv. Efter den dött är det inga problem att starta upp den igen. Så går den precis som den ska sen gasar man på lite så dör den. Det känns inte som att det är oljeproblem eller att den får för lite soppa då den dör så snabbt, isåfall borde den ju bluddra eller hacka lite först innan den dör? Det är som att vrida av nyckeln i princip. Har kollat i förgasaren och soppan i tanken är bra, det borde ju inte vara något elfel när man kan rädda upp det? Vad fasen kan det vara? Går bra om man bara ligger och puttrar. Vi hade samma problem på vår 4,3 mpi. Felet för oss var fördelarlocket. Kolla även tändspolen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 5 Augusti , 2018 (redigerade) 3 timmar sedan skrev CalleFerd: Vi hade samma problem på vår 4,3 mpi. Felet för oss var fördelarlocket. Kolla även tändspolen Tog en tur idag, gick kanon dem första 10minutrarna låg på jämna 20 knop och fint varvtal. Saktade in, för att sen testa att gasa på, gick bra i yttligare 1min sen började den lägga av. Sen fick vi inte igång den mer, fick bogser hjälp in till hamnen av annan båt. Kan det fortfarande vara fördelar locket ellr tändspolen? Det kan inte vara bränslepumpen? Ska även tilläga att den startar på friläge, men så fort man lgger i en växel dör den Redigerad 5 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Augusti , 2018 Startade den på friläge i scenariot du beskriver ovan när du fick bogsering? Om ja så ligger troligen felet i växelbryggan med microswitchen. Jag menar den är ju det enda elektriska som påverkas av växel i o ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 5 Augusti , 2018 4 minuter sedan skrev Gelis: Startade den på friläge i scenariot du beskriver ovan när du fick bogsering? Om ja så ligger troligen felet i växelbryggan med microswitchen. Jag menar den är ju det enda elektriska som påverkas av växel i o ur. Nej är inte mikroswitchen, som jag tidigare skrivit så till en början dör den när man ligger med jämn gas. Nu på slutet var den vääldigt svårstartad och så fort man la i en växel så gick den i 30sek sen dog den igen. Sen nu på slutet fick vi inte igång den alls. Startade dock i hamnen. men så fort den får jobba lite lägger den av. Så är inte mikroswitchen, då ska den dö mellan neutral och växel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Augusti , 2018 Att den ska stänga tändningen när växel ska ur (till neutral) är som det ska fungera ja, men om du fått något fel i mekaniken eller switchen så den glappar så kan det var en felorsak, sedan finns det naturligtvis att antal andra kanske mer troliga felorsaker. Men vet du att allt är till 100% ok på växelbryggan så kan vi ju sluta diskutera den som orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 5 Augusti , 2018 5 minuter sedan skrev Gelis: Att den ska stänga tändningen när växel ska ur (till neutral) är som det ska fungera ja, men om du fått något fel i mekaniken eller switchen så den glappar så kan det var en felorsak, sedan finns det naturligtvis att antal andra kanske mer troliga felorsaker. Men vet du att allt är till 100% ok på växelbryggan så kan vi ju sluta diskutera den som orsak. Hm okej, så du menar att det kan vara fel på den så den slår till även när man åker med jämn gas? Hur kollar jag så den funkar som den ska? Motorn stängs av mellan växlingarna i en sekund för att sen starta igen, så den bör väl funka som den ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Augusti , 2018 Prova mitt föreslagna test med tändinställningslampan. Jag gissar att det kommer visa att det är tändningen som är boven och sedan kan du felsöka därifrån. Om du absolut inte vill felsöka systematiskt, (det är ju inte alla som vill det), utan istället vill börja byta delar så säger jag: Byt tändspolen! Med dina symptom så är den den troligaste orsaken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 6 Augusti , 2018 Har du gammal bensin i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 6 Augusti , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Baxlaget: Har du gammal bensin i tanken? Kollat bensinen och även fyllt på 40L ny bensin. Nu tog vi en runda igen, gick jättebra i 10minnatt åka i låg fart, gasade på så dennplanar ut då dör den. Blir svår startad efter det till sen att inte starta alls. Spruta i startgas så vaknar den till. Men dör så fort den inte få startgas. Verksr som den inte får bensin så fort motorn blir varm? Motorn håller en jämn temperatur och kyler bra. Vad kan detta bero på? Kan bensinpumpen börja krångla när det motorn blir varm? Låter ju mycket mysko Redigerad 6 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Augusti , 2018 (redigerade) Går den på startgas så kan vi i princip glömma tändningen (eter är mer lättantändligt än soppa så en svag gnista skulle kunna göra att den går på eter) och dess komponenter i diskussionen. Vad är det för soppapump, el eller mekanisk? Redigerad 6 Augusti , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 6 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: Går den på startgas så kan vi i princip glömma tändningen (eter är mer lättantändligt än soppa så en svag gnista skulle kunna göra att den går på eter) och dess komponenter i diskussionen. Vad är det för soppapump, el eller mekanisk? Provade soppapumpen och den sprutar det bensin ut, är en mekanisk pump. Packningen mellan övre delen av förgasaren och nedre förgasaren var sliten så den ska bytas ut. Men lär ju knappast stlle till detta problem. Blir tokig av att inte komma på vad det kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 8 Augusti , 2018 Provade soppapumpen nu diretk efter motorn lagt av efter gaspådrag. Och lossnar man slangen från soppapumpen uppe vid förgasaren och kör på starten kommer det ingen bensin, alt några droppar. Ska det verkligen vara så? Kollar man i förgasaren när man pumpar med gasen kommer det inte heller någon soppa. Är det pumpen som behver bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Augusti , 2018 Inte säkert pumpfel. Men du har ju helt klart hittat orsaken till att den stannar. Hur är det på sugsidan, USA båtar brukar ha en backventil i sugröret i tanken, den kan helt klart jävlas och stoppa flödet. Om du har möjlighet att koppla en lös tank (typ utbordartank) till sugsidan på pumpen. dessa tankar brukar rymma 10 liter funkar det med den så har du felet i din tank. Obs!! Var försiktig när du hanterar lösa tankar i båten, bensinångor är förrädiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 8 Augusti , 2018 (redigerade) 44 minuter sedan skrev Gelis: Inte säkert pumpfel. Men du har ju helt klart hittat orsaken till att den stannar. Hur är det på sugsidan, USA båtar brukar ha en backventil i sugröret i tanken, den kan helt klart jävlas och stoppa flödet. Om du har möjlighet att koppla en lös tank (typ utbordartank) till sugsidan på pumpen. dessa tankar brukar rymma 10 liter funkar det med den så har du felet i din tank. Obs!! Var försiktig när du hanterar lösa tankar i båten, bensinångor är förrädiska. 44 minuter sedan skrev Gelis: Inte säkert pumpfel. Men du har ju helt klart hittat orsaken till att den stannar. Hur är det på sugsidan, USA båtar brukar ha en backventil i sugröret i tanken, den kan helt klart jävlas och stoppa flödet. Om du har möjlighet att koppla en lös tank (typ utbordartank) till sugsidan på pumpen. dessa tankar brukar rymma 10 liter funkar det med den så har du felet i din tank. Obs!! Var försiktig när du hanterar lösa tankar i båten, bensinångor är förrädiska. Ska testa imorgon att ta tanken från min utombordarbåt och koppla in den. Funkar det så blir det att köra med den tanken denna kvarvarande säsong får jag rengöra tanken i höst. Funkar det ändå inte får det bli ny pump Redigerad 8 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser