Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
CJednell

Varningslampa AMP lyser fast tändningen är avstängd

Rekommendera Poster

Varningslampan Amp lyser fast tändningen är avstängd. Detta är på en marindisel MD5b Volvo Penta. Även sirenen kan låta men slutar om jag slår lått på tändningslåset men lampan Amp släcks inte. Den slocknar så fort jag startat motorn. Har kollat att generatorn laddar både start och förbrukningsbatterierna. 

Har ni några tipps på vad det kan vara för fel.

mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att byta tändningslås! Prova med att smörja med ex. 5-56 tillfälligt.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr hjälpte inte 5.56. Tror du att det är tändningslåset. När jag vrider nyckeln till första läget slocknar amp lampan och olje lampan tänds  därefter vrider jag på starnyckeln och motorn startar

och oljelampan slocknar. Har kollat att generatorn ger ström till båda start och förbrukningsbatterierna när motorn går. När jag sedan stänger av motorn tänds amp lampan och slocknar först då jag bryter strömmen med huvudströmbrytaren. Har kollat att den laddningsbox som det går trådar till alla lampor och signal samt tändning har utgått ur Volvo Pentas sortiment. Hur gör man om man skall ersätta denna,  om felet är i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Rascal:

Dags att byta tändningslås! Prova med att smörja med ex. 5-56 tillfälligt.

Här har du med största sannolikhet felet!

Det kan vara laddningsregulatorn som är inbyggd i generatorn också.

När du slår på tändningen skall det gå en svag ström genom laddningskontrollampan till generatorn och genom dess fältspole, då uppstår det ett magnetfält däri som möjliggör laddning. När sedan generatorn snurrar försörjs fältspolen internt laddningslampan får då plus från två håll och slocknar.

Möjligen kan det också vara en överledning i instrumentpanelen som jordar laddningslampan när tändningen är avstängd, så kolla alla gamla ärjade anslutningar.

Men vrid nyckeln fram och tillbaka många gånger så kanske felet avhjälps...

Biltema har annars bra och billiga tändningslås, VP original är dyra...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...