CJednell 0 Postad 4 Augusti , 2018 Varningslampan Amp lyser fast tändningen är avstängd. Detta är på en marindisel MD5b Volvo Penta. Även sirenen kan låta men slutar om jag slår lått på tändningslåset men lampan Amp släcks inte. Den slocknar så fort jag startat motorn. Har kollat att generatorn laddar både start och förbrukningsbatterierna. Har ni några tipps på vad det kan vara för fel. mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 4 Augusti , 2018 Dags att byta tändningslås! Prova med att smörja med ex. 5-56 tillfälligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CJednell 0 Postad 4 Augusti , 2018 Tyvärr hjälpte inte 5.56. Tror du att det är tändningslåset. När jag vrider nyckeln till första läget slocknar amp lampan och olje lampan tänds därefter vrider jag på starnyckeln och motorn startar och oljelampan slocknar. Har kollat att generatorn ger ström till båda start och förbrukningsbatterierna när motorn går. När jag sedan stänger av motorn tänds amp lampan och slocknar först då jag bryter strömmen med huvudströmbrytaren. Har kollat att den laddningsbox som det går trådar till alla lampor och signal samt tändning har utgått ur Volvo Pentas sortiment. Hur gör man om man skall ersätta denna, om felet är i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Rascal: Dags att byta tändningslås! Prova med att smörja med ex. 5-56 tillfälligt. Här har du med största sannolikhet felet! Det kan vara laddningsregulatorn som är inbyggd i generatorn också. När du slår på tändningen skall det gå en svag ström genom laddningskontrollampan till generatorn och genom dess fältspole, då uppstår det ett magnetfält däri som möjliggör laddning. När sedan generatorn snurrar försörjs fältspolen internt laddningslampan får då plus från två håll och slocknar. Möjligen kan det också vara en överledning i instrumentpanelen som jordar laddningslampan när tändningen är avstängd, så kolla alla gamla ärjade anslutningar. Men vrid nyckeln fram och tillbaka många gånger så kanske felet avhjälps... Biltema har annars bra och billiga tändningslås, VP original är dyra... Redigerad 4 Augusti , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser