riktigadavid 0 Postad 4 Augusti , 2018 Hej Har med gamla båt från 75 med hydraulstyrning. Har nu dragit om hydraulrören och blir ny olja. Men vad för olja ska man har? Funkar vanlig hydraulolja, typ denna https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/hydraulolja-2000022981 Eller måste det vara något special för styrning? Vad är skillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 4 Augusti , 2018 Jag råkade fylla på med hydraulolja i styrningen på en av traktorerna (samma ålder som din båt). Det funkar lika bra men om det är ngt som fräter eller åldras annorlunda vet jag inte. Ngn oljegubbe/gumma kan säkert svara bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riktigadavid 0 Postad 8 Augusti , 2018 Okej, tack för svar. Ingen annan som har några erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 Augusti , 2018 Har hydrauldrivning i båten och alltså hydraulolja, men har hört att den ska smörja sämre så därför också en skvätt motorolja. Finns säkert flera här som vet mycket bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Augusti , 2018 Tillverkarna rekommenderar ju sina egna (dyrare) produkter, annars vet jag att olja till automatväxellådor går lika bra, även till trimplanspumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riktigadavid 0 Postad 24 Augusti , 2018 Okej, tack för svar. Låter inte så någon direkt avråder mig från att fortsätta så då får det vara såhär. Det funkar ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Augusti , 2018 Funktionen är väl att oljan ska funka som hydromekanik i olika temperaturer. Mao vara så tunnflytande som möjl för att skapa minsta mitstånd, inte frysa å kanske smörja lite? Borde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 453 Postad 24 Augusti , 2018 Jag bytte olja i min hydraulstyrning av modell sleipner, maila med deras suport och dom sa att det va ok att använda hydraulolja Handel 32. http://www.swedol.se/handel-32-20l.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser