Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
April1945

Oljetempen motor går upp kraftigt

Rekommendera Poster

Marteckyld MD2b, oljetemp går upp kraftigt (120 grader) 

Ny komplett sjövattenpump

Sjövatten kommer in och ut

Ingenting syns i gavel, sjögräs eller ngt annat

Någon som har en aning?

Redigerad av April1945

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att 120 grader är alamerande?

Maskinen i fråga har ganska lite olja i sumpen, ingen oljekylare vilket sammantaget blir lite högre temp på oljan.

Problemet, om det nu är ett problem brukar visa sig efter några timmars gång med maxvarv, med en blinkande oljetrycks lampa när man går ner till tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljetemp? Har du monterat mätare för detta, för det sitter inte original. Ganska ovanligt med oljetempmätare på en md2. Du menar inte kylvattentempen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

120 grader är varmt. Oljan skall inte ligga mycket högre än vattnet vid normalt effektuttag enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljetempmätare är monterat på en "sandwich platta" för oljefiltret

Där är även monterat givare för oljetrycksmätare

Oljetrycksgivaren för kontroll lampan är monterat på orginalställe

Oljefiltret är även ett något större än original avsett för B18 B20 (rymmer mer olja och billigare än för smådieslar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra mineralolja, gärna singel grade SAE 30 klarar 150 grader C.

Syntet upp till 175 grader C, men syntetolja är inte tillämpligt i denna maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din maskin är tillverkad när det inte fanns några syntetoljor.

Vissa lokala problem med värme tar en mineralolja SAE 30 eller SAE40 hand om bättre än syntet, äldre luftkylda motorer är det mineral som rekommenderas.

Jag vet inte vad för backslag du har, vissa MD maskiner har gemensam olja med backslaget, där är det direkt olämpligt med syntet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Pentax:

En bra mineralolja, gärna singel grade SAE 30 klarar 150 grader C.

Syntet upp till 175 grader C, men syntetolja är inte tillämpligt i denna maskin.

Jag är skeptisk till att en normal olja har egenskaper enligt sin klassning vid 175grader. Den är nog tunnare och oxiderar i en klart högre takt.

Det viktiga i sammanhanget är dock att en motor normalt sett inte skall ha dessa temperaturer på oljan. 80-100 grader är normalt och att krypa uppåt 110-120 tillfälligt vid höga effektuttag går väl an. Mer än det ska det inte vara enligt mig, om vi utesluter rena tävlingsmotorer.

Som referens går min trimmade 1,6 L bensinturbomotor i bilen med 240hk med en oljetemp runt 80 grader normalt. Kör jag som en idiot kommer den knappt över 100. Min andra bil med hyffsat vass V6a ligger exakt som kylarvattnet när den är varm.

Om kylningen inte räcker till brukar oljan bli varmare som TS är inne på.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev April1945:

Marteckyld MD2b, oljetemp går upp kraftigt (120 grader) 

Ny komplett sjövattenpump

Sjövatten kommer in och ut

Ingenting syns i gavel, sjögräs eller ngt annat

Någon som har en aning?

Är problemet nytt eller har tempen alltid legat där? Som Pentax skriver kan motorer med liten oljemängd och avsaknad av vettig oljekylning gå varmare än brukligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tempen på oljan har med all säkerhet alltid legat i det området på dessa motorer, men TS har monterat ett uttag för oljetryck, och oljetemp efter detta anser han att oljetempen är för hög då han fått en ny mätare att titta på.

För övrigt bör oljetempen ligga så högt att kondens från maskinens insida som samlas ner i oljan när maskinen går kan ångas bort.

Skulle man börja mäta oljetempen på MD 1, 2, 3 är jag övertygad att alla kommer att ligga på samma temp som TS maskin speciellt om man monterat på sötvattenkylning.

Vi ska veta att dessa maskiner konstruerades för sjövattenkylning med en thermostat som öppnade vid ca 55 grader C.

Redigerad av Pentax
, och kan reta folk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...