Sarahhager 0 Postad 2 Augusti , 2018 Hej, är en inbiten seglare som nu är ute efter en daycruiser för min familj (med 1åring). Båtplats har vi nu äntligen fått tag på så nu är bara ett problem kvar. =) vilken båt? Har kikat runt lite på båtar 50-100’ men vill gärna ha era förslag. Vad skulle ni välja och varför? är det värt att lägga till mer eller får man tillräckligt med båt för 100? märke och varför? tack på förhand, seglarsarah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 2 Augusti , 2018 Tja det var inte nån lätt fråga du ställer: vad har du för krav på utrymme? Hur stor är båtplatsen du har fått?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Augusti , 2018 Just nu skrev Pilletant447: Tja det var inte nån lätt fråga du ställer: vad har du för krav på utrymme? Hur stor är båtplatsen du har fått?? Med tanke på rubriken gissar jag att båtplatsen är 6x2,4 meter. 🙂 Om jag börjar då och slänger in: Ockelbo 21 DC Nimbus 21 DC båda är ju lite längre än 6 meter, men det brukar inte vara ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 2 Augusti , 2018 Vad är det för typ av båtplats? Y-bommar? Hur mycket plats finns det i "kanalen" utanför bommarna? Dvs, hur långt ut från bryggan kan båten nå utan att det hindrar andra båtar från att passera säkert, och hur mycket manöverutrymme finns det? För längden på bommarna begränsar inte längden på båten så värst mycket. Med förtöjning midskepps kan man komma undan med närmare dubbla längden. Bredden 2.4 m begränsar desto mer. Om det är bommar så bör du dessutom kolla att bredden verkligen är den angivna även i "mynningen". Vi var tvungna att byta båtplats för tre år sen pga att måttet mellan bommarnas (tämligen "feta") ändar var ca 20-30 cm mindre än platsen mellan bommarna själva. Vi hade fått klämma oss in och tvinga isär bommarna med skrovet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 2 Augusti , 2018 En Ockelbo DC21 ryms ju inte i en 2.40 båtplats.... Köp en valfri DC på 5 - 5.5 meter. Är det bara för dagsturer, så funkar ju nästan vad som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Augusti , 2018 3 timmar sedan skrev 535GT: En Ockelbo DC21 ryms ju inte i en 2.40 båtplats.... Äsch... du tänker så - eftersom den är 2,50..? 🤗 Helt ärligt, jag kollade inte ens bredden på den, utan ville bara få igång en diskussion så jag slängde bara in två båtar jag kände till namnet på 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2018 5 timmar sedan skrev Peter_K: 9 timmar sedan skrev 535GT: En Ockelbo DC21 ryms ju inte i en 2.40 båtplats.... Äsch... du tänker så - eftersom den är 2,50..? 🤗 Det är kanske inte fel att båten inte är bredare än måttet mellan Y-bommarnas ytterände - som Raol nämde. Kom till en dansk hamn med min havsfidra nån höst på 1990-talet. Det fanns hur många lediga platser med akterstolpar som helst. De allra flesta hade en mycket stor bredd mellan stoplarna. På en plats stod dock stolparna tätt ihop. Styrde glatt in mellan stolparna och fastnade när båtens bredaste del var mitt emellan stolparna. Det var nästan omöjligt att komma loss, så hårt klämde stolparna. Det kan nog va en fördel att båten är några cm smalare än vad det är mellan pontonerna i ytteränden på Y-bommarna. Så båten kan kanske inte ens va 2 meter bred!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 3 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Thallatha: Styrde glatt in mellan stolparna och fastnade när båtens bredaste del var mitt emellan stolparna. Det var nästan omöjligt att komma loss, så hårt klämde stolparna. Se det positivt, du slapp förtöja antar jag? Rätt smidigt ändå. Tror jag skall fendra av ordentligt och sikta in mig på en tightare plats nästa år 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev hbengtsson: 3 timmar sedan skrev Thallatha: Styrde glatt in mellan stolparna och fastnade när båtens bredaste del var mitt emellan stolparna. Det var nästan omöjligt att komma loss, så hårt klämde stolparna. Se det positivt, du slapp förtöja antar jag? Rätt smidigt ändå. Tror jag skall fendra av ordentligt och sikta in mig på en tightare plats nästa år 😎 Hade jag legat kvar hade jag inte behövt förtöja, men har man gått till en Dansk hamn så vill man kanske komma iland. Man kan ju behöva köpa mjölk och oätliga rötter eller nåt. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 3 Augusti , 2018 Amerikanska DC har fått mycket fina omdömen. Flipper, Bella.......nu slänger jag upp bara märken eftersom det finns en hel uppsjö modeller av dessa märken🤗 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 3 Augusti , 2018 Lite lätt partisk kanske, men Flipper 535 GT, HT, Flipper flash, 575 osv. De funkar alla till båtplatsen och är lagom dyra som första båt. Oöm och inte så förskräckligt noga att putsa dig less. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 3 Augusti , 2018 27 minuter sedan skrev 535GT: Lite lätt partisk kanske, men Flipper 535 GT, HT, Flipper flash, 575 osv. De funkar alla till båtplatsen och är lagom dyra som första båt. Oöm och inte så förskräckligt noga att putsa dig less. Trodde 535 Gt var en sportbåt?? Har nämligen ägt en och säljaren sa att detta är den bästa Gt du kan äga och han hade rätt, häktade på en f100 och gjorde 33 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 3 Augusti , 2018 (redigerade) 15 timmar sedan skrev Thallatha: Det är kanske inte fel att båten inte är bredare än måttet mellan Y-bommarnas ytterände - som Raol nämde. Kom till en dansk hamn med min havsfidra nån höst på 1990-talet. Det fanns hur många lediga platser med akterstolpar som helst. De allra flesta hade en mycket stor bredd mellan stoplarna. På en plats stod dock stolparna tätt ihop. Styrde glatt in mellan stolparna och fastnade när båtens bredaste del var mitt emellan stolparna. Det var nästan omöjligt att komma loss, så hårt klämde stolparna. Det kan nog va en fördel att båten är några cm smalare än vad det är mellan pontonerna i ytteränden på Y-bommarna. Så båten kan kanske inte ens va 2 meter bred!? Alltid trevligt att ha lite extra utrymme mellan bommarna. En blåsig dag vill man ju helst slippa trolla in båten i ”nålsögat”.. Redigerad 3 Augusti , 2018 av DasElfbow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 Augusti , 2018 (redigerade) Ja, det är skönt med lite marginal. Vår båt är ca 2.5 m, och båtplatsen 3.5 (minus ett par decimeter i öppningen då). Det är lagom. Då kan båten ligga utan att behöva skava mot bommarna och det finns lite "vingelmån" vid tilläggning. Redigerad 3 Augusti , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarahhager 0 Postad 4 Augusti , 2018 Tack, tittar på en ryds 545 sport, någon som har erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser