Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
youknas

Motor startar inte.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Till kanten av våren fick jag en båt av en bekant, båten hade stått i ca 16 år så den va lite "dammig". På den satt en 55hp johnsson evinrude seahorse från 1976. Efter byte av tändstift, växelhusolja och en överkik av impeller fick jag till min stora förvåning igång motorn, trotts som sagt stillastående i över 16 år.

 

Hursom, ivrig och glad fick det ganska fort bli sjösättning av båten för testrunda. Första turen gick fint och det drog på gött när den började plana. 

 

Nästa dag när jag skulle ut så så starta båten utan problem och jag körde ut ur hamnen. Men när jag väl skulle gasa på hände det inte mycket. Vid full gas gick det upp i ca 5-6 knop och motorn ville inte riktigt gå upp i varv. Stannade och testa att gasa manuellt vid förgasarn i tomgång. Då varvar den på normalt. Beslutet blev att åka in t hamnen och plocka av förgasarn. Tog hem förgasarna rengjortde kolla alla kanaler trottlar nålar mm och allt verka vara i sin ordning.

 

Igår när jag åter monterade tillbaks förgasarna och satte allt på sin plats ville inte båten starta. Det går in bensin i förgasarna. Testat chok fullgas växel i mm men fortfarande ingen respons. Tog 5 extrakikar för att vara säker på att jag inte missat att sätta tbx något men det har jag inte gjort.

 

Någon som kan ha en susning om vad som kan ha gått snett så skulle jag uppskatta lite hjälp å råd.  Vill järna få komma ut på sjön.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker mig på ett svar trots att jag har begränsad kunskap om motorer. 

Dessa maskiner är ganska enkla. De behöver soppa och luft i någorlunda rätt blandning och sedan en gnista för att tända. 

Du skriver att det kommer soppa TILL förgasarna. Kommer det nåt ur dem? Ett munstycke som står helt fel? Det lär finnas någon basinställning med x antal varv från helt inskruvade till en inställning som motorn ska starta på. Googla. 

Får du gnista? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Försöker mig på ett svar trots att jag har begränsad kunskap om motorer. 

Dessa maskiner är ganska enkla. De behöver soppa och luft i någorlunda rätt blandning och sedan en gnista för att tända. 

Du skriver att det kommer soppa TILL förgasarna. Kommer det nåt ur dem? Ett munstycke som står helt fel? Det lär finnas någon basinställning med x antal varv från helt inskruvade till en inställning som motorn ska starta på. Googla. 

Får du gnista? 

Jag har inte ändrat något på munstyckerna. Enda jag gjorde var att blåsa rent, torka ut kolla trott osv.  Den gick ju bra från en början så kände ingen anledning till att ändra dessa inställningar.

 

Gnista har jag haft, men jag ska för säkerhets skull ta en titt över det igen. Finns ju ingen regel för när och när inte saker ska gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg till ovanstående. 

Motorn vill ha gnista, luft och bränsle, med 2% olja i bränslet, annars blir det tråkigt.

Kanske självklart men ändå.

Om du säkert har gnista så testa med lite startgas.

Går den runt på startmotorn med bra snurr?

Har du provat att starta utan kåpan på? Det är inte ovanligt att slangar kläms när kåpan sätts dit?

Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gundj:

Ett litet tillägg till ovanstående. 

Motorn vill ha gnista, luft och bränsle, med 2% olja i bränslet, annars blir det tråkigt.

Kanske självklart men ändå.

Om du säkert har gnista så testa med lite startgas.

Går den runt på startmotorn med bra snurr?

Har du provat att starta utan kåpan på? Det är inte ovanligt att slangar kläms när kåpan sätts dit?

Lycka till. 

Yes.

Olja i soppan finns. Jag har testat med och utan kåpan på, kollat över slangar sladdar å div. Kan även nämna att jag öppnat ventilen på tanken om frågan skulle uppstå. Luft får den. Har inte testat med startgas. Men ska strax gå ut och skruva lite. Se till att tömma motor på överbliven bensin och börja om från ruta ett. Kika över gnista mm igen. Startmotorn snurrar på bra*.

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bara lite försiktig med startgas, tvåtaktare är inte glada för torrt bränsle. Men en liten dusch för o se att det smäller igång är ju bra ur felsökningssynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där motorerna har inte många rörliga delar så de är tacksamma att skruva med. Är bara antalet rörliga delar rätt så går de 🙂Jag skulle gissa att bränslepumpens membran inte mått bra av 16 års torka, om membranet gått så pumpar man in bensin i vevhuset med blåsan men när det inte pumpas in ny bensin när man försöker starta så går motorn bara någon sekund. De här motorerna är för övrigt mycket lätta att sura ner med chocken. Ett sekundkort tryck på choken brukar räcka för att starta. 

Att försöka starta med växeln i funkar inte, det finns en spärr som förhindrar det så växeln skall vara i fritt när du startar.

Så i korthet: kolla bränslepumpen och ta ur stiften och vädra ut bensinen ur cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Faderullan:

De där motorerna har inte många rörliga delar så de är tacksamma att skruva med. Är bara antalet rörliga delar rätt så går de 🙂Jag skulle gissa att bränslepumpens membran inte mått bra av 16 års torka, om membranet gått så pumpar man in bensin i vevhuset med blåsan men när det inte pumpas in ny bensin när man försöker starta så går motorn bara någon sekund. De här motorerna är för övrigt mycket lätta att sura ner med chocken. Ett sekundkort tryck på choken brukar räcka för att starta. 

Att försöka starta med växeln i funkar inte, det finns en spärr som förhindrar det så växeln skall vara i fritt när du startar.

Så i korthet: kolla bränslepumpen och ta ur stiften och vädra ut bensinen ur cylindrarna.

Men tycker man inte att det borde varit ett problem från 1:a början i det läget?

 

Ska ju tilläggas att detta är 1:a gången jag pillar med en båtmotor. Men hursom, just nu känner jag att det lutar mot något elektroniskt av följande anledningar.

 

*Ingen gnista på stiften. ( Nya inköpta idag )

*Av vad jag förstått, inte alls säker på detta, så är det en liten dosa med två röda kablar (ink andra kablar) som går vidare till tändspolarna. Utgår att det bör komma någon stöm ur dessa när man vrider på tändningen, vilket det inte gör enligt mätinstrument. 

*På min dödarknapp sitter det en liten lampa som blinkar om man vrider på startmotorn och den råkar vara intryckt. Denna verkar inte få någon kontakt heller då jag testat att vrida på med dödarknappen intryckt. 

 

Senare får det bli en kik över alla kablar och se om något lossat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu konstaterat att det inte kommer någon stöm ur min possetiva dödarsladd. Därmed antar jag att den är ur funktion någonstanns vilket kanske påverkar att den är helt i döläge nu. 

 

Men vart till motorn går den kabeln?

 

P.s har gått igenom bränslefilter, slang och pump. Allt ser ut att vara i sin ordning. 

 

Funderar på, hur stor är risken att cdi:n kan ha gått? Hur kan jag ta reda på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på hur jag kan felsöka cdi boxen? Samt den magnetgrejjen...... under snurrarn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsökning av tändsystem brukar för hemmapularen vara enklast om man kan låna en enhet som man vet fungerar och bara byta ut tillfälligt.

Ofta så är det någon kabel som kommit loss eller ärgar svårt, särskilt jordkablar brukar vara besvärliga.

Dödarknappen skulle jag koppla förbi för att få bort en felkälla. Är ju enkelt och snabbt att återställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det där sista om att nu så finns det plötsligt inga tändstiftsgnistor längre - det lät ju inte alls bra. Men eftersom motorn gick skapligt tidigare så har jag svårt att se varför t.ex. CDI: n skulle ha pajat? Kan jag alltså tycka efter att ha läst igenom din beskrivning, men kanske har du gjort nån tabbe??


Angående felsökning i CDI-tändsystem så krävs god elkunskap och dessutom gärna litet speciella instrument. (Finns dock vissa enkla ohm-mätningar som kan avslöja några av alla tänkbara fel. Kanske har du nån elkunnig vän som kan hjälpa dig?)


Lägger för bekvämlighet in några länkar samt en hopsaxad bild.
Verkstadsmanual gällande Johnson 1971-1989 och 1-60 hästkrafter...
   Innehållsförteckning
   Tändsystem CD TYPE 1 (sidorna 5-41 till nästan hela 5-51) gäller nog din motor
   Elschema (visserligen årsmodell 1977 men men). Sid A-36 (623 av 632).


Som du ser i bilden så "kortsluter" dödarkabeln bara till jord. Hela tändsystemet är oberoende av batteriet på typiskt utbordarmanér. Även med totalurladdad batteri så kan man alltså starta motorn manuellt med startsnöre, en bra säkerhetsfunktion.

Förstår inte alls dina påståenden om uppmätt "icke-ström" i dödarkabeln, menar du förresten spänning eller ström? Hur och varför mätte du detta?
Först när motorn vevas runt så genereras den spänning som skall driva tändsystemet såpass att tändstiftsgnistor uppstår och motorn förhoppningsvis startar.


Anslutning nr 5 på CDI:n jordas via den gulsvarta kabeln när man vill döda motorn.
Kontakterna M-M inuti tändnyckelbrytaren kopplas alltså samman i läge "off"enligt schemat.
Skulle nog själv som ett enkelt test ha kopplat bort kabeln på anslutning 5, om motorn startar då så vet du att dödaren faktiskt råkar vara  felaktigt aktiverad. (Ryck i.s.f. bort tändhattarna för att stänga av.)

johns55.dödarkabel.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej! Det där sista om att nu så finns det plötsligt inga tändstiftsgnistor längre - det lät ju inte alls bra. Men eftersom motorn gick skapligt tidigare så har jag svårt att se varför t.ex. CDI: n skulle ha pajat? Kan jag alltså tycka efter att ha läst igenom din beskrivning, men kanske har du gjort nån tabbe??


Angående felsökning i CDI-tändsystem så krävs god elkunskap och dessutom gärna litet speciella instrument. (Finns dock vissa enkla ohm-mätningar som kan avslöja några av alla tänkbara fel. Kanske har du nån elkunnig vän som kan hjälpa dig?)


Lägger för bekvämlighet in några länkar samt en hopsaxad bild.
Verkstadsmanual gällande Johnson 1971-1989 och 1-60 hästkrafter...
   Innehållsförteckning
   Tändsystem CD TYPE 1 (sidorna 5-41 till nästan hela 5-51) gäller nog din motor
   Elschema (visserligen årsmodell 1977 men men). Sid A-36 (623 av 632).


Som du ser i bilden så "kortsluter" dödarkabeln bara till jord. Hela tändsystemet är oberoende av batteriet på typiskt utbordarmanér. Även med totalurladdad batteri så kan man alltså starta motorn manuellt med startsnöre, en bra säkerhetsfunktion.

Förstår inte alls dina påståenden om uppmätt "icke-ström" i dödarkabeln, menar du förresten spänning eller ström? Hur och varför mätte du detta?
Först när motorn vevas runt så genereras den spänning som skall driva tändsystemet såpass att tändstiftsgnistor uppstår och motorn förhoppningsvis startar.


Anslutning nr 5 på CDI:n jordas via den gulsvarta kabeln när man vill döda motorn.
Kontakterna M-M inuti tändnyckelbrytaren kopplas alltså samman i läge "off"enligt schemat.
Skulle nog själv som ett enkelt test ha kopplat bort kabeln på anslutning 5, om motorn startar då så vet du att dödaren faktiskt råkar vara  felaktigt aktiverad. (Ryck i.s.f. bort tändhattarna för att stänga av.)

johns55.dödarkabel.png

Helt grymmt mkt hjälp här. Tusen tack för att du lagt ner tid för att hitta allt detta.

 

Misstänkte att nr 5 va en anslutning till dödarn, men va inte säker.

 

Jag har inte tid just nu. Men ska gå igenom allt är sen.

 

Anledningen till att jag konstatera att det är ngt inte stämmer med dödarn är att jag har en switchknapp kopplad till den, ingen sån som går tbx av sig själv utan den är on/off läge. I den finns en liten lysdiod. Tidigare har den dioden blinkat när jag vridit på startmotorn och jag glömt återställa dödarn. Denna blinkar inte längre. 

 

Jag är själv ganska okunnig innom el:området. Kan typ +.- där går gränsen. Men ska gi igenom dina tips ovan lite senare å hoppas något hjälper. 

 

Åter igen tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...