Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
ChristerN

Glidbricka

Rekommendera Poster

Hej på er. 

Behöver lite vägledning. 

Har två luckor på akterdäck som hålls uppe med varsin gasfjäder. 

Häromdagen gick det lite trögt att stänga den ena luckan och när jag sen öppnade den så bröts fästet till gasfjädern av för att bultarna hade dragit åt sig själva. Bultarna sitter med nylock-muttrar och mellan fästena till gasfjädern sitter det brickor. 

Ny gasfjäder beställd. 

Känner nu att även på den andra luckan börjar bultarna gå trögt, förmodligen så drar de åt sig själva trots nylock muttrarna. 

Har släppt draget på muttrarna men tycker det bästa vore om det satt glidbrickor runt fästena till gasfjädrarna. Men vad heter dessa vita brickor i plast?

Hittar en sats med fiber- och nylonbrickor på Biltema men på bilden är de bara röda, vilket jag tolkar som fiberbrickor. Är det nylonbrickor dessa kallas?

Behöver fyra M8 brickor. 

Hoppas någon förstod vad jag menar och kan råda mig.

Är det rätt väg att gå?

Var hittar jag fyra M8-brickor till detta?

Kan väl alltid ta mig en tur till Sifverts skruv i Västberga som har mycket men har de såna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar att clas ohlson har nåt de kallar nylonbricka. Har även sett det i lösviktshyllan hos min vanliga järnhandel.

En annan lösning kanske är att ersätta med två tunna muttrar som du låser mot varann?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemasatsen innehåller både fiber och nylonbrickor. Nylonbrickorna är vita.

3DEE8B71-8A34-4B71-BDAC-6603B1B28627.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Die båda deutschen büggvauhausen, Bauhaus und Hornbach, haben hüllor mit "lösgodis"", det mig förvåna mücket, wenn det inte Nylonbrickor in ihrem Sortiment hade.

Sie können sie einzeln für nur ein några ören köpen und nicht das ganze Set wie auf Biltema mit vielen, die Sie nicht behöven.

Visst är den goggles übersättnings dienst  ganz fantastich!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@AndW: hittar inget på classes hemsida. 

@Pseudonym: tack. Såg bara de röda på lilla dåliga skärmen. 

@Georg_Ohm: tack. Ska besöka ett av dessa förträffliga varuhus. Lätt att glömma att de finns och har grejer att använda i båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev ChristerN:

@AndW: hittar inget på classes hemsida. 

@Pseudonym: tack. Såg bara de röda på lilla dåliga skärmen. 

@Georg_Ohm: tack. Ska besöka ett av dessa förträffliga varuhus. Lätt att glömma att de finns och har grejer att använda i båten. 

Jag hade i går kväll lyssnat litet på Robban Broberg, bland annat på "Carola".

"Ich nicht tyska sprechen särskilt bra, men Carola har lärt mig allen grunden..."

Därav låtsastyskan.

Nåväl, i dessa tyska varuhus plockbackar kan man finna många "ha-att-bra-grejer" dessvärre brukar i alla fall jag köpa på mig sådant jag inte alltid behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade i går kväll lyssnat litet på Robban Broberg, bland annat på "Carola".

"Ich nicht tyska sprechen särskilt bra, men Carola har lärt mig allen grunden..."

Därav låtsastyskan.

Nåväl, i dessa tyska varuhus plockbackar kan man finna många "ha-att-bra-grejer" dessvärre brukar i alla fall jag köpa på mig sådant jag inte alltid behöver.

Sorry för väldigt mycket OT. 

Aha. Carola! Du bisst mein bratwurst Carola!

Nu undrar många ur den yngre generationen vad vi pratar om men för tydlighetens skull är det inte flickan som blev fångad av en stormvind (visst hette han Runar? Inte mycket till stormvind var han heller) utan en helt annan kvinna 😉.

Jag brukar också köpa på mig diverse grejer och sen hittar de en plats i båten och dessa platser blir bara färre och färre och mindre och mindre. Frugan brukar säga att den där grejen kommer du ALDRIG behöva i båten, varför ska den ta plats? De flesta grejer kan jag dock peka på att jag haft nytta av att ha i båten så nuförtiden är det inte så många såna kommentarer. En sak som hon hade rätt i var dock bensinelverket. Det står nu i ett förråd hemma och samlar damm. Kan inte komma mig för att sälja det (det vore ju att erkänna ett misstag då jag bara använt det två gånger!). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Sorry för väldigt mycket OT. 

Aha. Carola! Du bisst mein bratwurst Carola!

Nu undrar många ur den yngre generationen vad vi pratar om men för tydlighetens skull är det inte flickan som blev fångad av en stormvind (visst hette han Runar? Inte mycket till stormvind var han heller) utan en helt annan kvinna 😉.

Jag brukar också köpa på mig diverse grejer och sen hittar de en plats i båten och dessa platser blir bara färre och färre och mindre och mindre. Frugan brukar säga att den där grejen kommer du ALDRIG behöva i båten, varför ska den ta plats? De flesta grejer kan jag dock peka på att jag haft nytta av att ha i båten så nuförtiden är det inte så många såna kommentarer. En sak som hon hade rätt i var dock bensinelverket. Det står nu i ett förråd hemma och samlar damm. Kan inte komma mig för att sälja det (det vore ju att erkänna ett misstag då jag bara använt det två gånger!). 

Robban skrev väl låten "Carola" om den tyska nakenmodellen, innan frk Häggquist var känd som artist, men samma år, 1966, om jag nu inte missminner mig. Denna låt ingick senare på en samlingsskiva (Herr Broberg sade själv någon gång "samlagsskiva") "Tjejer" där även Maria-Therese, Ingela, (Uppblåsbara-)Barbara, Laila, Isabelle med gummimadrassen och kanske några till tjejlåtar ingick.

Jag köpte små självlåsande handtag, med maskinskruv ut dessa sortimentlådor, minns inte om det var Hornbach eller på Bauhaus. hade dem som låsningar för den vinklingsbara solcellspanelen i förra båten, fungerade ypperligt i två säsonger, de rostfria skruvarna rostade sedan fast... Skulle varit "syrafast" istället. 

Spårryttare har jag haft svårt att finna, men sådana finns i dessa sortimentlådor på Hornbach. Likaså de små vita "plastplopparna" som döljer stjärnskruvarna i min inredning.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...