Gäst Peter Postad 2 Juni , 2005 Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med vilken olja det ska vara till lagret för den raka axeln som foldingpropellern sitter på? (Motor Yanmar 2GM) Jag har en slang som går till lagret som ska vara fyllt med olja men oljan börjar ta slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 2 Juni , 2005 Säkerligen skall du ha en växellådsolja med viskositeten 80 -90. Fyll upp i slangen och se till att det alltid står olja där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 8 Juni , 2005 Du tänker inte på packboxen, dvs där propelleraxeln går ut genom skrovet? I så fall duger vanlig mineral-, delsyntet- eller syntetolja av billig kvalitet, tex 10W40. Det var vad besiktningsmannen sa till mig i varje fall, och han borde veta. Om du inte menar packboxen, utan har något annat lager längre ut mot propellern till, kan detta vara vattensmort, dvs det ska finnas hål som kommunicerar med havsvattnet. Men till det lagret sitter det nog ingen slang... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 10 Juni , 2005 Jag har en YSB8 och denna slang har gett mig huvudbry. Efter kontakt med Sjöbergs Motor fick jag veta att den skall vara samma olja som man har i utombordare, sådan olja som säljs i tub. Slangen skall var så lång att den mynnar ovanför vattenlinjen om det sker vatteninträngning stiger nivån utan att vattnet kommer in i skrovet, Har en liten tratt som är fastsatt under sittbrunnbänken, fyller på 30 cm och det visar sig att nivån sjunker och det ser ut som tätningen läcker, men Sjöbergs sa att slangen kan vara hård och inte sluter tätt vid nippeln. Ja, slangen är nog 25 år gammal och nu skall jag krypa ner och byta och se om droppet minskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 15 Juni , 2005 Hej! Jag har kopplat den slangen till en liten plastbehållare(bromsvätskebehållare) vilket gör att det är lättare att fylla på och man behöver inte göra det så ofta! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nallekga 0 Postad 17 Juni , 2005 Hej! Jag använder växelhusolja till min GM1. Lite knepigt att få i så jag använder en liten spruta som finns på apoteket, då går det lätt. MVH Nalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juli , 2006 Mats, smart med en behållare! Vad har du hittat den? Mvh. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sesoki 0 Postad 2 Juli , 2006 Hej Kommer inte ihåg vilken olja det skulle vara men en sak är viktig och det är att det sitter 3-4st packboxar i detta rör och om det läcker olja så är det dax att byta för då är minst 2st packboxar dåliga. DVS minst halva skyddet mot att vatten skall komma in i båten denna väg är borta. Jobbet att byta är ganska enkelt men båten måste lyftas under tiden. /Sören Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 2 Juli , 2006 Gjorde precis likadant med min, en bromsvätskebehållare från en gammal fiat. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser