Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
AndW

Alternativ till korsade aktertampar?

Rekommendera Poster

Hej,

Ligger förtöjd mot pålad brygga och två pålar i aktern. Platsen är några decimeter bredare än min båt. Tidigare låg jag med korsade tampar bak. Korsade tampar gör att man ligger mer fixerat i sidled, och eftersom tamparna blir längre så blir förtöjningen mer okänslig för hög- och lågvatten.

Jag hade redan innan grejer i aktern som är ivägen för korsade tampar, och nu har jag definitivt för mycket i vägen. Ligger nu med raka tampar, vilket innebär att jag ligger med fendrarna mot grannbåten, vilket är lite onödigt i hemmahamnen tycker jag. Dessutom ökad känslighet för hög- och lågvatten.

Finns det nån som sett en lösning på problemet? Jag kan tänka mig att man kan  trixa ihop nåt med en H-formad tamphärva men kanske har någon annan tänkt ut nåt bättre före mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller förtöjningar skall man göra det så enkelt som möjligt, ju mer spagetti man lägger ut desto mer trassel kan man råka ut för.

Korsade akterförtöjningar är oslagbart, du har själv nämnt fördelarna.

Men man får anpassa sig till intilliggande båtar och göra likadant, så att båtarna tillåts röra sig på samma sätt.

Jag har korsade linor, med gummidämpare, eftersom jag har aktern mot syd,sydväst. Mina grannar har det inte.... Men de har så smala akterskepp och sina ändar så tätt så det blir nästan detsamma som korsade akterlinor, min båt är 310 cm, och 300 cm vid akterspegeln.

Jag har också en del skrot akterut, som gärna trasslar in sig i de korsade linorna, ankarspel, fenderthållare och livbojshållare, men när akterlinorna är stäckta går dessa fria.. men klart omständligare, men säkrare förtöjningar.

Visst blir det litet besvärligare att komma iväg och lämna platsen, men vetskapen om att båten ligger bra överväger det. Många gånger förtöjs båten först med parallella akterlinor, för att sedan korsas då hanfoten i fören är på  plats.

Jag har sett att man på känsliga ställen förtöjt mindre båtar med akterlinor som löper i block, och antingen tillbaka till bryggan, eller till ett lod som hänger i tampen efter blocket, jag har svårt att tänka mig att det funkar på större båtar, lodet skulle då få väga hundratals kilo...

Så återigen, hur förtöjer dina grannbåtar?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min enda grannbåt har korslagda tampar. Sen går där ”staketlinor” från pålarna till bryggan också (av värsta sort, så jävliga att man får plastflisor i händerna om man tar i dem), som jag gärna undvikar att ha båten gnidandes mot dygnet runt. Tror inte på att fästa en tamp till dessa linor heller.

Det bästa vore väl att försöka göra nåt åt skrotet. Det ena skrotet är utombordaren, som jag helst har hissad och uppvinklad. Det andra skrotet är en orginallanterna (maxi 77) som aktertampen en gång slet loss. Då började jag lägga den tampen över pulpiten. Men där satte jag nu en solpanel. 

Har kikat på hur andra gjort men inte blivit så imponerad. Nån har raka tampar och båten glidandes i sidled. Nån har motorn i vattnet. Nån har tamparna gnidandes mot skrotet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om "staketlinan" är gammal och annfrätt, får du väl byta den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...