Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
P_Martinsson

Service och underhåll av VP KAD/D4/D6 med typ DPG/DPH drev

Rekommendera Poster

Har idag en bensin-V8:a som är tämligen enkel att utföra årlig service och underhåll på.

Ni med Volvo Penta dieslar i stil med KAD/D4/D6 med typ DPG/DPH drev, utför ni detta på egen hand, eller måste man blanda in en "verkstad" för att få till det? Finns det något man absolut inte gör, som är självklart på en bensin-V8:a?

T.ex så verkar det som att vattenintaget på drevet sitter precis i framkant. Innebär det att man inte kan köra med spolmuff? Den glider väl av..

Kollar man på Tuben, där det finns hur mycket som helst på bensin-V8:or, men kollar man efter samma för svenska dieslar, så är läget ett helt annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Har idag en bensin-V8:a som är tämligen enkel att utföra årlig service och underhåll på.

Ni med Volvo Penta dieslar i stil med KAD/D4/D6 med typ DPG/DPH drev, utför ni detta på egen hand, eller måste man blanda in en "verkstad" för att få till det? Finns det något man absolut inte gör, som är självklart på en bensin-V8:a?

T.ex så verkar det som att vattenintaget på drevet sitter precis i framkant. Innebär det att man inte kan köra med spolmuff? Den glider väl av..

Kollar man på Tuben, där det finns hur mycket som helst på bensin-V8:or, men kollar man efter samma för svenska dieslar, så är läget ett helt annat.

 

Rätt enkel service på en diesel, byta bränslefilter, oljefilter, köra i glykol via drevet klart. Alla dieselar har slutet kylsystem som du har på din bil. De du behöver göra är att ställa en balja med 60-40 glykol cirka 20 lit starta motorn låta glykolen sugas in via drevets kylvatten slang intaget. Sen är det klart. Impellern på riktiga motorer sitter i bröstets framkant den byter jag vartannat år. Sen är det ju remmarna till kompressor mm de byter jag vart tredje år. Rätt enkelt underhåll. Du slipper ju stift och kablar samt en massa annat mankemang med en diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Rätt enkel service på en diesel..

Stort tack för infon!

Har en hemmabyggd balja med pump o spolmuff som jag använder idag.

Kan den även funka till detta?

Snap12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev P_Martinsson:

Stort tack för infon!

Har en hemmabyggd balja med pump o spolmuff som jag använder idag.

Kan den även funka till detta?

Snap12.jpg

Har en alldeles lika, ställer den på badbrygga så den blir högre än drevet har en kulventil som jag öppnar efter att jag pillat fram insugsslangen på drevet öppnar kran startar motorn låter 20 liter suga igenom klart. På kadarna så står det en 10 -12 l sjövatten i intercoolern så det går åt några liter glykol bara där. Så gör jag men det finns säkert enklare och bättre sätt att göra det på, men de får de andra förklara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Funkar detta, eller skall man köra på original?

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-2-d6-serv-2/

 

Sen har jag hört att det går en hel massa olja i dessa motorer.

Var köper man den mest prisrätt?

Jag är bonde, och är väl färgad men granngården butikerna samt Lantmännen maskin har en olja som heter megatruck 15/40. Den oljan är skapt för dieselmotorer som jobbar i sträng hetta eller kyla, sommartid ska den även klara en otroligt skitig miljö. Det är en mycket bra olja som klarar tuffa krav t.om om något händer med motorn ska den klara totalhaveri och överlappa. Tror en dunk 20 l kostar runt 550 sek under höst eller vårkampanj. Och oljan är bra mycket bra, sen gör var och en som den behagar. Men gå inte i lågpristräsket de oljorna är inte utvecklade som en modern olja, och inte lika bra. En renovering av en motor kad 42 ligger nog på en 100 tusen i värsta fall, om då oljan är 200 kr dyrare per dunk så är det ju en struntsumma i det totala sammanhanget. Likaså anser jag att olja och filter ska bytas på hösten innan upptagning, din motor ska sedan stå med denna olja i 8 månader, och all olja som åkt runt innehåller skitpartiklar svavel sot etc, du förlänger motorns livscykel om du är noggrann. Inte alla håller med om detta, men så menar tillverkarna i instruktionsböcker det ska vara, och jag brukar inte ifrågasätta instruktionsböcker. Lycka till med ditt eventuella köp, kolla upp motorn noga finns en del fallgropar som är dyra. // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Att jaga det absolut billigaste..ja det lönar sig aldrig i längden, kan man väl säga..

 

Med min konserveringsmetod drar jag igenom glykolvatten i drevet också. Om inget annat borde det dämpa eventuell korrosion.

En balja med pump i botten, kort slang med spolmuff och innan jag gör detta brukar jag spola hela systemet med färskvatten med samma spolmuff.

 

Snap13.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Helt rätt! Att jaga det absolut billigaste..ja det lönar sig aldrig i längden, kan man väl säga..

 

Med min konserveringsmetod drar jag igenom glykolvatten i drevet också. Om inget annat borde det dämpa eventuell korrosion.

En balja med pump i botten, kort slang med spolmuff och innan jag gör detta brukar jag spola hela systemet med färskvatten med samma spolmuff.

 

Snap13.jpg

Absolut du ligger väl på västkust antar jag, och vi ligger i sötvatten, så blir ju lite skillnad på metod. Alla sätt är bra om sättet uppnått syftet. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...