arcile 0 Postad 1 Augusti , 2018 Hej! Har ett motorproblem som jag försöker diagnostisera, Det är en volvo penta 225f med brytarlöst tändsystem Såhär är problemet: Motorn började "hacka" under gång, dvs gå rejält orent Efter en liten stund (3-5 minuter) stannar motorn helt Den startar inte, trots många startförsök enligt konstens alla regler Ankrar upp och står still med båten i ungefär 1 timma Efter ett tag provar jag igen och då startar den Min lekmannateori är att det skulle kunna vara nåt skit i bränsletanken, men vet inte om jag måste tömma hela tanken för att ta reda på det? Kan såklart vara vad som helst, men som nån har en kvalificerad gissning vad jag bör leta efter? Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamamoto 2 Postad 1 Augusti , 2018 Har haft exakt samma problem på en Yamaha 5hk, försvann efter att jag bytte bränsle, hur gammal soppa har du? Vatten i? Testa att koppla bort bränsleslangen och kör ner den i en dunk och kör ett tag för att se om du behöver tömma tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 1 Augusti , 2018 Kollat bränslefiltret och vattenavskiljaren? Går den igång om du "pumpar" med gasreglaget? Låter onekligen som soppan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2018 (redigerade) Är det dålig soppa, brukar den gå att starta igen men stanna. Så får inte ihop riktigt det med att den inte startar varm. Tändspole är annars en vanlig felkälla om motorn behöver svalna för att starta igen. Kolla om den startar på startgas när problemet inträffar, då vet du om det är sopparelaterat. Redigerad 1 Augusti , 2018 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 1 Augusti , 2018 Just nu skrev Mange249: Är det dålig soppa, brukar den gå igång men stanna. Så får inte ihop riktigt det med att den inte startar varm. Tack för tipsen! Bensinen är nog ungefär ett år gammal. Egentligen vet jag inte om det har just med att den är varm att göra. Det kanske potentiellt kan vara så att "dålig bensin" runnit tillbaka ner efter att den stått en stund? Brukar få pumpa några gånger innan man startar då den stått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2018 Ett år gammal bensin är som salladsdressing, dvs inget att köra med:) Förr höll bensinen mycket längre, men modern bensin är väldigt känslig och skall helst förbrukas inom 3mån. Jag har kört på ett år gammal bensin nyligen, utan några problem men det kan absolut vara en felkälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 1 Augusti , 2018 (redigerade) Bensinen kan vara en orsak av flera. Temperaturproblem? Gamla tändspolar lägger av om de blir varma. Likaså kondensatorer, men nu har du brytarlöst och har ingen konding. Sedan elektroniken i tändsystemet kan ju också fått ett värmeslag. Ånglås i förgasare eller insug? kanske mindre troligt. Gör som så, 1 byt bensin, vilket redan är föreslaget. om det inte hjälper; 2 byt tändspole. Sedan, elektronikfel kan vara luriga... avvakta med det. Ånglås, det skall finnas en tjock värmeisolerande packning eller bussning mellan förgasaren/arna och insuget, Googla på "ånglås". Redigerad 1 Augusti , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 7 Augusti , 2018 Tack igen för alla tips ska byta bränslefilter. Sen ska ge mig på att slanga lite bensin. Och det verkar som att bensintanken ändå hyffsat enkelt kan öppnas upp och rengöras inuti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DasElfbow 5 Postad 7 Augusti , 2018 (redigerade) 2018-08-01 vid 10:50 skrev arcile: Tack för tipsen! Bensinen är nog ungefär ett år gammal. Egentligen vet jag inte om det har just med att den är varm att göra. Det kanske potentiellt kan vara så att "dålig bensin" runnit tillbaka ner efter att den stått en stund? Brukar få pumpa några gånger innan man startar då den stått. Ett år gammal bensin är bara att hiva... Gör som någon föreslog ovan och kör med ny bensin från en dunk så märker du nog alldeles säkert skillnad på en gång. Redigerad 7 Augusti , 2018 av DasElfbow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 1 Oktober , 2018 Tömde vattenavkiljare och bränslefilter, till höger är vattenavskiljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 1 Oktober , 2018 Sen tömte jag tanken med denna: https://www.clasohlson.com/se/Pump/40-7778 Gick långt över förväntan, pumpade säkert 80-liter på kanske 20 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamamoto 2 Postad 8 Oktober , 2018 Hur gick det? Gick motorn med nytt bränsle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser