Adamddd633 5 Postad 1 Augusti , 2018 Hej! Precis köpt min första lite större båt. en Wellcraft 210 Classic med en V8 Mercruisier, problemet är att dels kommer det vit rök från avgasrören (är raka rör på den) även när båten är varm, dock har båten stått med gammal bensin sen förra året. Men även så blir limporna varma, dem går att röra men man kan inte hålla länge på dem innan man bränner sig. Vad kan detta vara? Läckande limpor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Augusti , 2018 Dålig impeller kanske, på Alpha one sitter den i drevet. Eller igensatta knän. Limpor och knän ska gå att hålla på utan att bränna sig. Vad är det för special med 2 ballofix ventiler och blåa slangar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 1 Augusti , 2018 (redigerade) 28 minuter sedan skrev Gelis: Dålig impeller kanske, på Alpha one sitter den i drevet. Eller igensatta knän. Limpor och knän ska gå att hålla på utan att bränna sig. Vad är det för special med 2 ballofix ventiler och blåa slangar? Jadu, ingenaning! Fick båren igår. Kan inte så mycket om motorer heller. Har ni någon gissning? edit: dem går ut till avgasrören Redigerad 1 Augusti , 2018 av Adamddd633 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 1 Augusti , 2018 Båten är alltså nyköpt. Om du inte köpt den med detta fel är väl första steget att tala med säljaren. När det gäller de blåa, gick du inte igenom båten med säljaren i samband med köpet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 1 Augusti , 2018 6 minuter sedan skrev IngemarE: Båten är alltså nyköpt. Om du inte köpt den med detta fel är väl första steget att tala med säljaren. När det gäller de blåa, gick du inte igenom båten med säljaren i samband med köpet ? Ja precis, förra ägaren hade bara kört några fåtal gånger förra sommaren. Sen dess har den stått, då gick den som den skulle sa säljaren. Så jag köpte den som den var. Därför visste säljaren heller inte varför någon kopplat på dessa blå kablar, som går att öppna med två ventiler. Säljaren säger att den vita röken kommer från vatten insprutningen i rören, kan det stämma? Är det alltså dem blå slangarna? Därför det också bara kommer vit rök från ena avgasröret där ena ventilen alltid är öppen då den är sönder så det alltid är flöde på vatten där? Den verkar kyla som den ska på vänstra sidan, men sämre på högra sidan. Så troligtvis knät eller limpan som behöver bytas. Vågar man köra kortare strckor resten av säsongen eller måste den tas upp? Kortare sträckar menar jag max 15mins körning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Augusti , 2018 När jag tittar lite mer på din bild så verkar det som det är silence choise på krökarna, men frågan om det är inkopplat. Dvs att man kan välja avgaser ut direkt eller genom drevet (tystare) Sitter avgasröret (bockhornet) kvar ner till skölden? Att det ryker lite vitt när avgasrören är dragna rakt ut kan nog förekomma då vattendumpen sker efter knäna. Detta ser man inte när avgaserna går genom drevet. Känns som dom blå slangarna är till för extra vatteninsprut i slutet på avgasrören. Men på bilden ser det ut som ventilerna är stängda. Installationen ser ut som mullemeck har varit i farten. Om du kör med felet att knä och limpa blir för varma så kan avgasslangarna ge sig. Vad händer om du öppnar ventilerna? Ryker den mer eller mindre. En fundering till, det är inte så att silence choise spjällen (om det nu är inkopplat) styrs av vattentryck och det är detta som ventiler och blå slangar är till för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamddd633 5 Postad 1 Augusti , 2018 2 timmar sedan skrev Gelis: När jag tittar lite mer på din bild så verkar det som det är silence choise på krökarna, men frågan om det är inkopplat. Dvs att man kan välja avgaser ut direkt eller genom drevet (tystare) Sitter avgasröret (bockhornet) kvar ner till skölden? Att det ryker lite vitt när avgasrören är dragna rakt ut kan nog förekomma då vattendumpen sker efter knäna. Detta ser man inte när avgaserna går genom drevet. Känns som dom blå slangarna är till för extra vatteninsprut i slutet på avgasrören. Men på bilden ser det ut som ventilerna är stängda. Installationen ser ut som mullemeck har varit i farten. Om du kör med felet att knä och limpa blir för varma så kan avgasslangarna ge sig. Vad händer om du öppnar ventilerna? Ryker den mer eller mindre. En fundering till, det är inte så att silence choise spjällen (om det nu är inkopplat) styrs av vattentryck och det är detta som ventiler och blå slangar är till för. Tack för hjälpen! Det är somsagt Silent Choice på båten så man kan välja vart det ska gå ut. Blå slangarna har ventiler på sig som man kan öppna, helt rätt. Öppnar man dem verkar man kyla ner efter limpan, av någon anledning? öppnar man ventiler till blå slangarna kommer det vatten efter limpan ut i avgasrörerna bak och gör så att det blir vit rök. Då borde allt vara i sin ordning! Tack fr hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser